Carbon Strijkstok

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Tobias, 6 okt 2013.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Even de knuppel in het hoenderhok...

    Geef mij een strijkstok, boog van c.a. 100 euro welke kan evenaren met een Pernambuco stok.
    Het hout is alleen al stervens duur en zeldzaam, dan moet je nog de beste of betere kwaliteit er uit halen. Een stok/boog bouwen en vormen.
    Carbon, verbrand nylon is eigenlijk erg goedkoop en de mal is telkens de zelfde.

    Sorry doe dat maar eens na met hout.

    Remi
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Volgens mij krijg je geen nieuwe pernambuc stok voor €100... Of bedoel je zo'n Chineesje? Dat is geen pernambuc maar gewoon albeille (bee's wood)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Chrish,

    Dat bedoel ik.
    Ik heb er de centen niet voor om en vergelijkingsonderzoek in te stellen tussen en een carbon stok van 100 eurie en een pernambuco.
    Hetzelfde geld voor de hogere prijsklassen.

    Misschien eens bijeen komen op Utrecht Centraal, kopje koffie, viooltje, alt, chello mee en eens gewoon kijken en kennismaken.. Wie is Frits, Remi, Liuwe. Chrish en wie is Bert.

    Veel nicknames maar wie is wie?
    En we gaan weer off topick

    Remi
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dat ding waarmee je geluid uit een Viool haalt heeft wel wat discussie losgemaakt maar ik ben er tot op heden niet veel wijzer van geworden.
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik was een tijdje geleden op zoek naar een nieuwe cellostok. En ik was ook erg benieuwd naar carbon. Ik heb twee (eenvoudige (€100,- - €150,-)) stokken uitgeprobeerd en vond met name één van deze stokken lekker spelen, maar helaas vond ik deze wel te licht. Uiteindelijk heb ik een andere stok gevonden, een houten stok, maar wat mij betreft was dit een carbon geweest als ik daarin één van een prettig gewicht gevonden had, want ik vond ze erg prettig spelen. Als ik zou was, zou ik gewoon een aantal stokken uitproberen, dan kan je je eigen mening vormen over carbon.



    Daphne
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik denk dat berichtje #2 het wel zo'n beetje samenvat.
    Er zijn goedkope en dure stokken, zowel van hout als van carbon. Ben je een beetje conservatief ingesteld dan ga je voor een pernambuco stok, die zijn (nog steeds) in alle prijzen en kwaliteiten te koop. Zit je niet aan hout vast dan zijn er volop Carbon stokken te koop die ook prima voldoen en die tegen een stootje en vallen kunnen. Het blijft hetzelfde type strijkstok, alleen het materiaal is anders.
     
  7. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Mijn ervaringen:
    Ik heb een prachtige Weihold strijkstok die helaas wat “slijtage” ging vertonen. Er zouden op den duur reparaties aan nodig zijn en dat doet zo een oude stok vaak geen goed. Daarom heb ik een aantal jaren geleden van BB een aantal carbonstokken op zicht gekregen in de prijsklasse 400/500 euro. Het idee was om voor het dagelijkse studiewerk een carbonstok aan te schaffen om mijn Weiholdstok een beetje te ontzien.
    De situatie is nu inmiddels zo dat ik altijd de (Iësta) carbonstok gebruik en de houten stok eigenlijk ongebruikt in de kist blijft liggen. Het speelgemak en de klank van deze carbonstok doen niet onder voor mijn pernambucostok.
     
    zapling vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar dit is een antwoord wat zich niet echt uitspreekt voor het een of de ander. Met andere woorden, je schiet er geen steek mee op!

    Veelzeggend is de mening van ria (post#27):
    Frits
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik heb taalkundig altijd wat moeite met "de klank van de (carbon)stok. :/
     
  10. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Taalkundig gezien geef ik je helemaal gelijk, maar op een strijkersforum als dit begrijpt iedereen wat ik bedoel.
     
    zapling en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Iedereen op Liuwe na. ;)
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    IESTA is een z.g. VPRO-woord: een samensmelting van een afkorting (al weet ik niet precies van welke, maar welke niet bejaarde forumdeelnemer weet nog dat V.P.R.O. stond voor Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep) dat de betreffende handelsfirma uit Karlsruhe (D) gebruikt als handelsnaam. Ik bedoel maar, er moet dus géén trema (deelteken) op. Daarmee is ook Liuwe het vast wel eens.
    Goed om te horen dat de IESTA stok Ria zo goed bevalt.
    Wat Tobias betreft: je hebt een interessante discussie teweeggebracht maar wanneer jouw vragen een praktische reden hadden, zou ik zeggen: probeer eens wat stokken uit en oordeel zelf. De resultaten mogen hier gemeld worden, desnoods op rijm :lol:
     
  13. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    OK, IESTA dus, weer wat geleerd.
    Spreek ik het dan ook verkeerd uit? Ik zeg altijd I-ESTA, moet ik dus zeggen IESTA of I.E.S.T.A. (zoals V.P.R.O.).
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De baas van IESTA zegt zelf zoiets als "I-ESTA": vanuit het Duits geredeneerd klopt dat ook. Daar houd ik me dan ook maar aan.
     
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb in mijn antwoord veel meer gezegd Frits, jammer dat je alleen dit zinnetje er uit trekt.

    Verder heb heel lang een Carbonstok als "tweede" stok gehad tot ik em aan een neef gaf waar ik een viool voor had geregeld. Was zeker geen slechte stok.

    Ik wil alleen nog opmerken dat als het moeilijk is om te kiezen het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt wat je kiest.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja maar ik heb het enkel over de reactie zoals die is gegeven in post#2. Dit zinnetje komt ook uit post#2
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bert Boon zei neem een Carbonstok en ook een stok van hout,
    probeer die op je gemak dan gaat het nimmer fout.

    Ik streek met beide stokken mijn Viool die kreunden zacht,
    ik streek een hele dag en ook een lange nacht.

    Maar ik kon geen keuze maken hoe lang ook dat ik streek,
    een Carbonstok of een Pernambuco prevelde ik de hele week.

    Maar na wat nachtjes slapen dacht ik ik neem de gok,
    in deze moderne tijd daarbij hoort een kunststof stok.
     
    Sebe vindt dit leuk.
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik vind vooral de tweede strofe heel suggestief! Het doet me wat denken aan die cabaretier die na een wilde nacht met een violiste verzuchtte: "Vióólspelen kon ze niet, maar stríjken..." Tja :cool: Ik geef toe: of-topic, de beheerder moet maar weer even stofzuigen.
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Een paar simpele vragen, hoelang speel je, hoe vaak per dag/week.

    Ik weet nog wel een paar vragen maar uit jouw reacties en bevindingen kan ik niet opmaken of je er ook iets aan hebt.

    Carbon stok van Bert, Pernambuco van Bert en je bakt er geen poep van.
    Ligt het aan de stok of moeten we gewoon naar de man kijken of ben je vergeten de strijkstok van hars te voorzien?

    t' is geen schande, ik ben ook geen Heifetz of Perlman

    Remi
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik speel al vijftig jaar ongeveer een halfuur per dag, maar ik wist niet dat er hars op een strijkstok moet, bedankt voor de tip.
     

Deel Deze Pagina