De bouw van een carbon viool

Discussie in 'Viool' gestart door Michiel_B, 10 feb 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Tobias schreef:
    "De Viool heeft een organische vorm en wat heel belangrijk is een organisch lichaam, de Viool is uit evolutie ontstaan, klein en simpel begonnen en langzaam uitgegroeid tot een volwaardig instrument.
    Daarom is de Carbonviool waarschijnlijk ten dode gedoemd."

    Beste Tobias, ik kan deze redenering eigenlijk niet volgen. Het probleem hierin is dat je vorm en materiaal door elkaar haalt.
    De carbonviool heeft ook een organische vorm. En ik zag dat een 3D-geprinte viool ook al die vorm aanneemt.
    Een houten viool heeft zich ook moeten ontwikkelen. Klonken de eerste violen ook geweldig? Ik weet het niet.
    Maar vernieuwing begint altijd bij mensen die lef hebben na te denken over alternatieven. Die durven experimenteren en nadenken over welke materialen, anders dan hout, ook mooie klanken kunnen maken (met gestemde instrumenten natuurlijk). En je kunt van te voren nooit voorspellen of er nieuwe inzichten boven komen drijven waar ook klassieke vioolbouwers hun voordeel mee kunnen doen.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat is ook een mening!
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kitsch is iets wat wil lijken wat het niet is, de carbon fiber viool wil lijken op een Viool maar is het niet, hij heeft zich vermomd als viool en dus ook haar organische vormen aangenomen, maar de carbon fiber viool is een Kitsch viool.
    Ja beste Bert dat is mijn mening, en die mening is natuurlijk niet Heilig verklaard, ik kan in de ogen van anderen best ongelijk hebben, en misschien heb ik ook wel ongelijk, maar mijn mening mijn gevoel kan ik niet veranderen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zonder vernieuwingsdrang liep de mensheid nog in berenvellen achter wilde zwijnen aan: met rottend gebit en andere lichamelijke ongemakken en een levensverwachting van max. 30 jaar. Een viool is -afgezien van het gebruikte materiaal- natuurkundig gezien een kastje met vier snaren erover gespannen. Daarover mag je van mij best mythologiseren en romantiseren, maar een viool ziet er zo uit omdat alle houten voorwerpen in de tijd van ontstaan er zo uitzagen; met krullen, inleg en houtsnijwerk. Moest de viool vandaag de dag uitgevonden worden, dan zou hij er echt wel anders uitzien.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Daar heb je gelijk in Bert, als de Viool vandaag zou ontstaan dan zou het een recht vierkant doosje zijn, net zo zielloos en rechtlijnig als de huidige woningen kantoorgebouwen en lantaarnpalen en ga zo maar door, maar het zijn juist de versieringen die het leven leefbaar maken.
    De vroeger levende mensen begrepen dit, denk maar eens aan de oude industriemolens, ze worden nu nog gekoesterd, bezocht geschilderd en gefotografeerd, en zie hierbij de efficiënt gebouwde energie opwekkende lelijke molens van tegenwoordig, het is het afval van de toekomst.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De "vroeger levende mensen" begrepen hier mogelijk helemaal niets van: ze maakten iets naar hun behoeften met de hun ten dienste staande middelen. Dat leverde een ouderwetse molen op met zeilen op de wieken. Mooi om te zien en het trekt veel Japanse toeristen, maar voor de energiebehoefte van tegenwoordig totaal ongeschikt. Ik vind een goed gemaakte viool van eersteklas hout ook mooi om te zien, maar een moderne carbonviool heeft voor mij ook een zekere schoonheid door de eigenwijze materiaalkeuze en de bewust weggelaten tierelantijnen uit de 16e en 17e eeuw.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Misschien heb je wel gelijk, een Viool bespeeld door een modern gekleed mens is eigenlijk ook geen gezicht, bij zo'n instrument hoort een bepoederde pruik en kleding met veel tierelantijnen, zo'n gladde carbonviool past eigenlijk veel beter bij een modern mens.
    Ik zal niet achterom kijken want daar is droefheid, ik zal niet naar vandaag kijken want daar is verlangen, ik zal voorruit kijken want daar ligt onze toekomst.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik ben dan misschien van ‘de oude stempel’, maar ik kan genieten van de bewerking van een pracht stuk Fichte. Als ik dan met een vlijmscherpe schaaf een flinterdunne spaan van het tableau afschaaf, dan overkomt mij een warm gevoel. Een gevoel wat nog wordt versterkt wanneer het schaven een prachtig gevlamd stuk esdoorn betreft! Daarna kun je spelen met de lichtinval, reflectie en diffractie en gaat er een wereld voor je open als je dit nog niet kent. Hout wat ogenschijnlijk leeft. Ongelofelijk dat zoiets in hout zit! Ken je het, dan weet je dat ieder stuk hout weer anders en uniek is. Hout is een speciaal materiaal waar ik iets mee heb. Ik kan ook met veel plezier een fantasiekop maken uit een stuk perenhout of een houten schaalmodel maken van een BM-er (zeilboot uit vroeger jaren). Houtbewerken, ja, dat is het voor mij helemaal! Vandaar ook dat in mijn ‘handtekening’ te lezen valt: “Toch wordt hout nooit afgezaagd”.

    Dan kom je op een koolstofvezel instrument. Kun je niets aan schaven. Kun je eigenlijk alleen maar mechanisch bewerken en dat staat me enorm tegen: veel te ruw allemaal. Je 'krijgt' naar mijn mening niets met een stuk koolstofvezel. Het is dood materiaal, het ‘doet’ niks. Het is misschien wel vergelijkbaar met het maken van een viool van blikplaat. Iemand hier op SF is bezig met een kunstobject waarin een viool voorkomt uit latoenkoper. Als kunstobject vind ik het geslaagd en ik heb bewondering voor het kunstzinnige aspect erin. Maar dit dient niet als muziekinstrument om op te spelen. Het is te dood materiaal. Dat was ook de bedoeling niet, ik weet het.

    Voorlopig blijf ik me maar bezighouden met instrumenten die zijn gemaakt van hout. Dat heet vasthouden aan het oude, ook wel conventioneel genoemd. Nou, dan ben ik dat maar.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heerlijk stukje van een man die van hout houdt. hout.png
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Michiel, is er nog nieuws te melden van het Carbon front? Staat er al een nieuwe testversie in de steigers? In ieder geval succes gewenst.
     
  11. Michiel_B

    Michiel_B

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    19
    Er is eigenlijk niet veel te melden. Op het moment staat de viool op een laag pitje. Ik ben met allerlei andere projecten (motor) bezig die even voorrang hebben. Misschien dat ik komende week een nieuw exemplaar maak. Daarna heb ik enkel nog in de weekenden tijd door een nieuwe baan en dan gaat die tijd waarschijnlijk naar andere dingen. Zodra ik nieuws heb post ik het.
     
  12. Michiel_B

    Michiel_B

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    19
    Daar zijn we weer. Het is even geleden, maar er is wat nieuws. De mislukte viool is inmiddels iets veranderd. De viool is volledig kaal geschuurd en op sommige plekken door de eerste laag carbon heen om een wat verweerde look te creëren. Daarna is die voorzien van een aantal lagen blanke lak. Het is de bedoeling er een klok van te maken. Deze zal waarschijnlijk te koop aangeboden worden.

    [​IMG]

    Je kunt hier ook de hals van carbon zien waar inmiddels ook een mal van is, deze heb ik met name voor de klok gemaakt. Dit aangezien een houten mijn voorkeur heeft op een eventuele carbon viool.

    Inmiddels heb ik 2 nieuwe helften gemaakt, die al 2 weken liggen te wachten in de oven. Deze zullen waarschijnlijk morgen gebakken worden en dan is het even verder kijken. De helften zijn goed gelukt en zijn kei hard en strak.

    Ik hou jullie op de hoogte ook al zal dit soms even op zich laten wachten.
     
  13. Michiel_B

    Michiel_B

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    19
    De klok is inmiddels klaar. Nu nog de echte viool een keer maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Michiel_B

    Michiel_B

    Lid geworden:
    9 feb 2014
    Berichten:
    19
    Het is even geleden maar daar ben ik weer. Vorig jaar heb ik nog een viool gemaakt, maar deze was op de plank beland in mijn kast i.v.m. andere prioriteiten. Vorige week heb ik hem maar eens tevoorschijn gehaald en de 2 helften verlijmd. Daarna heb ik de viool voorzien van blanke lak en wat foto's gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De viool is niet perfect, maar deze valt prima te bespelen en te testen. Als er iemand is die hem wil af monteren en wil testen dan hoor ik het graag. Tijdens het maken van deze viool ben ik er meteen achter gekomen dat de mal die ik nu heb niet echt bruikbaar is. Ik vind het nog steeds een erg interessant product om door te ontwikkelen ook al is die in vergetelheid geraakt. Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden en weet nu in ieder geval hoe het een stuk beter en makkelijker kan.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuk dat je er weer bent! Die viool roept mij associaties op met spijkerstof. Misschien wel gek, maar dat is dan niet anders. Ik stel mij zo iemand voor die in een jaren '70 spijkerbroek en jasje op deze viool muziek van de Beatles 'zingt'.
    Ik ben wel benieuwd naar wat je misschien nieuw gaat ontwikkelen dat beter en makkelijker kan!
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Michiel, hoe weet je dit: "De viool is niet perfect, maar deze valt prima te bespelen en te testen."

    dat moet n.l. nog maar blijken. Ik zou em eventueel wel bespeelbaar willen proberen te maken maar ik vraag me af of deze de materiaalkosten wel waard is. (Toets, knoppen, kammen, garnituur en snaren.) je bent al snel 120 euro verder. Mogelijk kan je de materialen voor een volgend prototype wel (deels) hergebruiken.
    Ik kan op jouw foto's overigens niet zien of er een basbalk in zit. Een stapel zal er van hout in moeten neem ik aan.
    Je mag em opsturen dan ga ik het eens bekijken.
     
  17. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Michiel, ik zie dat ik in post 14 ook al heb gereageerd op jouw carbonproject. Heb je nog wat met de adviezen gedaan die ik toen heb gegeven?
     

Deel Deze Pagina