Een damesviool

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 14 nov 2017.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zelf heb ik geen yoga gedaan, ook geen Yinyoga dus. Ik weet wel dat het heel goed kan doen. Het is een nog iets rustigere vorm van yoga, toch? Yoga is al rustig, maar nu nog meer tijd om te voelen hoe houdingen kunnen ontspannen.
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja inderdaad! Het is een rustige yogavorm.
    Kan ik mezelf rustig mee proberen te krijgen. ;)
     
  3. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Hoi Anouschka, wat enorm balen voor jou zeg. Komt allemaal wel goed als je wat inspirerends kunt vinden voor de vrijgekomen tijd. Gelukkig vind je in dit forum veel vrienden met ideeën. Veel liefs
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank je Truus. Ik ben nu een week vioolvrij. Nou... ik heb al meerdere keren naar mijn viool staan kijken en hem willen pakken. Nog niet gedaan. Erg moeilijk!
    Ik hoop dat ik het volhoud. Het is voor het goede doel. Genezen en hopelijk straks weer kunnen spelen!
     
  5. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Mss helpt het als je er niet dagelijks mee geconfronteerd wordt. In plaats van yoga een trektocht door Argentinië want dat doe je niet gauw met een viool in je rugzak. Een activiteit waar je mét viool aan voorbij gaat.
     
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat is een leuk idee Truus! Maar dagelijkse plicht roept. Ik heb als moeder toch bepaalde dingen te doen hier.
    Op het moment lukt het om van de viool af te blijven. Al is het soms niet gemakkelijk. Maar ik moet wel. Anders wordt mijn nek en schouder zeker niet beter.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je kan hem toch af en toe toch op schoot nemen, en met een doekje zijn rugje poetsen.
    Ook fijn is om af en toe even zijn snaartjes te stemmen, want vooral als je niet speelt willen die nog wel eens een pietsie ontstemmen. Ook kan je op je viool tokkelen. Gewoon een eenvoudig liedje, al is het maar "Jan daar ligt een kip in het water" voor Jan kan je ook Tobias zingen, want zingen bij dat tokkelen is erg fijn. Dus iedere ochtend gewoon "Tobias daar ligt een kip in het water" dan denk je meteen aan mij en heb je ook lichamelijk geestelijk en muzikaal contact met je viool. Doen hoor het helpt echt tegen ontwenningsverschijnselen.
     
    zapling en Deanone vinden dit leuk.
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Stemmen heb ik gisteren gedaan. Af en toe afpoetsen is een goed idee!
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vermaak me, wanneer ik mijn gemak moet houden, met filmpjes van deze dame; Jennifer Jeon;



    Ze speelt ongelooflijk mooi en netjes. Mooie grepen links. Mooie hele stokken met verschillende streek technieken.

     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ze speelt ongelooflijk mooi en netjes. Mooie grepen links. Mooie hele stokken met verschillende streek technieken.
    Goh, dat hoor en zie ik allemaal niet, je hebt er meer verstand van dan ik.
    Ik hoor alleen dat het met dat dempertje een stuk beter klinkt.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O, maar mijn handen zouden dan zo gaan jeuken weer viool te gaan spelen als ik dit zo hoor en zie!
    Gelukkig zit iedereen weer een beetje anders inelkaar (of misschien toch niet op dit gebied...?).

    Zou het voor jou een optie zijn om jezelf de altvioolsleutel lezen aan te leren?
    Zodat je op gegeven moment ook op een alt uit de voeten kunt (en als altist voor een leuk projectje wel geplaatst kunt worden maar als violist niet omdat er al zoveel zijn)?
    Voor het leren lezen de noten heb je die viool niet nodig. Wel de inbeelding waar je die toon kunt treffen (snaar +welke vinger).
     
    zapling vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik zit toch wel tussen een stel bollebozen, ik kan niet eens de vioolsleutel lezen.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Bollebozen? Wij hebben er ook moeite voor moeten doen! Als kind misschien iets minder, maar het komt je doorgaans toch echt niet 'aangevlogen'! En als je een zekere mate van dyslexie hebt, is het helemaal een toer!

    Ook jij kunt bolleboos worden: oefensites genoeg!;)
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb als kind de G-sleutel ofwel vioolsleutel leren lezen. Dat pikte ik snel weer op. Maar... door het orkest en les ben ik ‘m vlotter gaan lezen en dat is handig!
    In positie op de e-snaar weet ik niet altijd de notennamen *schaam*.
    Vroeger, als kind, leerde ik ook de f-sleutel. Kende die blijkbaar niet zo goed want daar ken ik niks meer van.

    Onze kids hebben ook dyslexie, onze oudste dame iig, zij leest de G-sleutel ook. Maar de viooljuf merkte echt wel dat ze dyslexie heeft. Bij Nele was het altijd een twijfel. We gaan er vanuit dat Nele dyslexie vrij is! Joepie! (Ze leest niet snel)

    Mijn handen jeuken ook hoor Marcelita. Maar ik weet dat als ik nu viool ga spelen ik meteen weer pijn heb. Want bij een verkeerde beweging voel ik het ook.
    Het besef dat ik in april waarschijnlijk weer niet met het concert van het orkest mee kan doen vind ik erg zuur! Ik keek er zo naar uit! :(
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Nee, absoluut geen dempertje!
    Ik speel het, dmv blue tooth, af op een speaker zodat de volle tonen van haar viool hoor voor zover dat kan via youtube. :)
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het heeft wel zin om dat te onderzoeken voordat je het uitsluit. Het kan een hoop ellende, demotivatie enzo, voorkomen als een kind op tijd kan beginnen aan het aanleren van helpende leesstrategieën. Je wil niet meemaken dat ze in de brugklas strandt en ze toch dyslexie blijkt te hebben!

    Waarom nou *schaam*? Het zou zomaar kunnen dat je wel precies 'weet' hoe het moet klinken en met je gehoor kunt checken of je goed zit. Dat helpt je verder met vioolspelen dan keurig nootjes kunnen benoemen op zich.

    Zóó herkenbaar!!! Nee, inderdaad nu voorrang voor herstel en dus van die viool afblijven! Heb ook een hele tijd geen cello kunnen spelen.
    Het was een bursitus die extra geforceerd was, doordat ik met krukken moest lopen.:eek:
    Uiteindelijk is die bursitus succesvol behandeld (echter nog net niet helemaal weg) door klassiek gericht masseren door de fysio. De apparatuur (shockwave en nog een ander soort 'kneedmachine') gaven niet het gewenste effect.
    Dus wel thuis gerichte oefeningen en een half uur fysio per week masseren.

    Echt heel balen voor je!:(:eek:
     
    Deanone vindt dit leuk.
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kun je nu wel zoveel cello spelen als je wil Marcelita? Of nog niet?
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, met cello kan ik weer gewoon spelen en ook zoveel als ik wil. Ik kan alleen nog niet viool proberen. Dan voel je dat er dus nog wat zit. Gewoon nog even niets forceren; ik ga ervan uit dat de tijd nog gaat komen dat ik ook met die viool wat kan gaan doen.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Geduld moeten we hebben. Moeilijk, ik weet het!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kijk nú op Ned 1. Het nieuws. Daarbij komt “klachten bij muziekmakers”.

    Edit;
    Aandacht voor pijn bij musici. Dat er niet over gesproken wordt. Dat het een taboe over heerst. Dat de sfeer daarover op conservatoria moet veranderen. Aandscht voor oer zijn voor goede hoiding en ontspannen spelen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018

Deel Deze Pagina