Een damesviool

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 14 nov 2017.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja dat is mijn arm ook wel.
     
  2. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ik vind het een heel goede tip. Je komt altijd wel iemand tegen die hier zeer mee geholpen is. En wat goed dat je uiteindelijk ontdekte dat de klachten vanuit je hand kwamen en niet vanuit de schouderstand. Je moet heel veel van je viool gehouden hebben om als beginner zoveel jaar met blessures te spelen. Wie had dat gedacht, een 7/8 viool.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    @Truus ik dacht dat het erbij hoorde. Maar toen het toevallig ter sprake kwam tijdens de les zei mijn docente dat je totaal geen pijn mocht hebben tijdens het vioolspelen. Ik vergeleek het met sporten. Dan heb je ook wel eens spierpijn. :oops:
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb het kussentje van Irene ontvangen. (Dank je wel Idb)
    Ik heb er een half uurtje mee gespeeld. Het is wennen. Het is net wat meer dan zonder steun spelen. Ik vraag me af hoe een dikkere voelt. Al is het misschien een kwestie van wennen?
    Het geluid van de viool is stukken mooier!
    Hoe het vastzit? Je legt het op je viool strijkt er met je hand over. Het blijft net genoeg vastzitten om er niet af te vallen. Dus helemaal prima.
    Ik voel me vrijer op mijn viool doordat de viool lager hangt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb van mijn leraar geleerd, dat je je linkerhand goed om de krul moet kunnen leggen. Dat lijkt me ook wel nodig om zelf de stemsleutels te kunnen bedienen:

    Grootte viool bepalen.JPG
    Als je dat kunt heeft de viool de juiste grootte. Lijkt me gemakkelijker dan te meten met een onduidelijk beginpunt.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Dat lijkt me maar ten dele juist. De armlengte is inderdaad een belangrijk gegeven maar de grootte van de hand speelt ook een hele grote rol.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat gaat volgens mij nooit samen: een hele kleine hand met een grote armlengte (of omgekeerd).
    Lijkt me dat de ´bouw´van de arm met hand in een bepaalde verhouding zal zijn. Die verhouding zal steeds hetzelfde zijn ongeacht de leeftijd.
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vanmorgen toch maar eens langs de huisarts gegaan voor mijn klachten.
    Er blijkt een zenuw knel te zitten in mijn schouder. As vrijdag start ik met fysio. Dmv fysio wordt er ruimte gemaakt in de schouder. Het is nog niet duidelijk of een slijmbeurs of pees/spier de zenuw zit af te knellen. Eventueel wordt er een echo gemaakt.
     
  9. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Jij gaat uit van de ideale bouw van een mens. Was dat maar waar. Natuurlijk zal er altijd min of meer een bepaalde verhouding zijn, en juist dat min of meer is bepalend om te komen tot een ideale maat viool.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Er wordt ook altijd gedacht: een viool voor een volwassene. Hier mevrouw, een 4/4 viool voor u.
    Bij volwassenen moet evengoed gemeten worden.
    Niet alle volwassenen hebben dezelfde schoenmaat. Waarom wel allemaal dezelfde viool?
     
    Tobias en ria vinden dit leuk.
  11. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ja leuk die vergelijking met schoenen. Lengte, breedte, hoogte van de wreef. Mijn fantasie slaat op hol
     
    Deanone vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb jaren op te grote voet geleefd, maar had toch geen grote schoenen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat is niet zo slim Tobias. Krijg je blessures van. :p
     
    zapling en Tobias vinden dit leuk.
  14. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Da's niet erg; volgens Tobias komt de pijn zijn vioolspel ten goede!
     
    Tobias en Deanone vinden dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat is wel te verklaren: als je met grote voeten een te kleine schoen neemt krijg je problemen. Je past dus je schoenmaat aan aan de grootte van je voet.
    Iemand die voor een 4/4-viool armlengte over heeft, gaat niet op zoek naar een 7/4-viool -als die er al zou zijn- maar beperkt zich tot de gangbare maat, de 4/4-viool.
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    En waarom wordt bij een volwassene dan niet gekeken of de armen wel lang genoeg zijn voor een 4/4 viool?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Daar wordt toch altijd naar gekeken? Als ik als volwassene klein van stuk zou zijn, zou ik niet voetstoots aannemen dat een 4/4-viool wel een geschikte maat zou zijn.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vraag het me af of er altijd wordt gekeken welke maat een volwassene goed past.
     
  19. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ik heb mijn viool al sinds mijn 12e? Ik kreeg hem voor mijn verjaardag, dat weet ik nog wel. Werd ik afgeroepen in het zwembad want ik moest mee om mijn viool op te halen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  20. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Mijn hand past nog steeds om de krul.
     

Deel Deze Pagina