Een kringloopviool

Discussie in 'Viool' gestart door Elman, 10 dec 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Misschien wel grappig om hem open te maken, kunnen we die zangbalk zien.
    Misschien zijn de hoekblokjes ook niet echt, maar hebben ze er gewoon een stukje triplex in geplakt, en misschien ook nog alleen maar in de hoek die zichtbaar is door de f gaten.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Op #32 de foto waarin je in het corpus kijkt is toch duidelijk te zien dat de basbalk/zangbalk niet is uitgestoken maar traditioneel is ingelijmd.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik vind het op de afbeelding in #32 wat dubieus: de ingelijmde(?) zangbalk ziet er dan wel erg ongedimensioneerd (lees: slordig) uit. Je ziet wel een naad lopen maar ja, dat kan ook een kwestie zijn van goed haaks uit steken. Ik weet het niet: openen geeft uitsluitsel.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,
    Een slordig vorm gegeven zangbalk en wel haaks uitgestoken? Maar inderdaad openen geeft uitsluitsel.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Haaks uitsteken is een eitje.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Je hebt behoorlijke verschillen in de afwerking ook als het gaat om een geïntegreerde zangbalk:

    upload_2014-12-18_22-19-59.png

    upload_2014-12-18_22-20-40.png

    De bovenste vertoont in ieder geval een consistente aanpak. De onderste kun je nauwelijks nog een zangbalk noemen.
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dat bovenste plaatje is een zangbalk in aanbouw. Althans volgens de bron op een engelstalig forum waar ik het plaatje tegenkwam.

    Wat zegt een geintegreerde zangbalk over de periode en streek waar dergelijke violen werden gebouwd?

    Bekijk altijd met bijzondere aandacht de verrichtingen van mensen die hier zelf een viool bouwen. Ben nu helemaal jaloers want zou ik dat kunnen dan zou ik deze viool zeker open maken en verbeteren. Mooi oefenobject. Maar. Ik ga er niet aan beginnen. Niet nog een hobby waar je je in moet verdiepen, gereedschap moet kopen etc. Nee Elman, Nee!
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2014
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    De eerste afbeelding geeft slechts aan dat het daar gaat om een geïntegreerde zangbalk. Of het bovenblad inclusief zangbalk nog niet geheel af is, doet daar niets aan af.

    Dit soort constructies voor de zangbalk wordt/werd toegepast op de meest goedkope seriebouwinstrumenten. Vaak te vinden in instrumenten van Duitse en Tsjechische komaf. Waarschijnlijk in combinatie met óf geen hoekblokjes of 'nepperds' in de vorm van een schotje.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Niet zozeer vaak, maar soms: de meeste zijn waarschijnlijk in de loop der jaren al gerecycled door de tijdgeest.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Gerecycled via Marktplaats of bedoel je via de open haard c.q. vuurkorf?
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Marktplaats en vuurkorf zijn van nog zeer recente datum, dus die bedoel ik niet.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Nou ja, ik had geen tijdlijn dus wist ik niet waar je telling begon.

    De geest dus die alle tijd doodt?
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    KRINGLOOPVIOOL
    Ik geloof dat hier een nieuw woord is ontstaan voor een goedkope aftandse viool, ik denk zelfs dat dit woord een kans maakt om in de nieuwe van Dale te komen.
    Zoek ik op het Internet onder kringloop viool, kijk dan rolt alleen het Strijkerforum eruit, ik feliciteer je alvast Elman met deze mooie en juist gekozen naam.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2014
    Muzirene vindt dit leuk.
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar jonges, is niet èlke viool ouder dan vijftig jaar een kringloopviool, uitgaande van het begrip "kringloop"?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Bij 49 jaar niet en bij 50 of meer jaar wél? Hoezo?
    Ik begrijp het niet. :(
     
    rowin41 vindt dit leuk.
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Even tussendoor:
    als meelezend strijker kom ik in discussies als deze allerlei details tegen die ik anders niet zomaar tegen kom (over hout bewerken, schuurpapier, 'Viol', geïntegreerde zangbalk, bijgevoegde foto's, enz.). Leuk.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Tijdlijn schijnt iets van F.book te zijn en daar houd ik me niet mee bezig. Geïntegreerde zangbalk is eigenlijk geen goede naam, want dan zou er eerst een losse zangbalk moeten zijn die in een bovenblad wordt geïntegreerd (al dan niet na een examen?) Ik zeg meestal: "dit instrument heeft geen ingelijmde basbalk" Er is een oudere Duitse vioolbouwtraditie (allemännische) waarin de basbalk niet werd ingelijmd. Oervormen van strijkinstrumenten hebben ook geen ingelijmde basbalk.
    De ingelijmde basbalk zou ook wel bij toeval uitgevonden kunnen zijn na herstel van een bouwfout of een reparatie: precies weten we dat niet. Ingelijmde basbalken bleken beter te voldoen, een sterker bovenblad op te leveren en mogelijkheden tot manipulatie met inlijmen onder spanning, spanningsloos of omgekeerde spanning, plaats, hoek, lengte, hoogte en dikte.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Het nadeel van een geïntegreerde zangbalk (ik gebruik het woord geïntegreerd wél, omdat die naar mijn mening het beste weergeeft wat er aan de hand is) is, dat de nerfrichting exact hetzelfde is als van het blad. Bij een scheefstand van de zangbalk - hetgeen gebruikelijk is voor een zangbalk- wordt de balk steeds doorsneden met de nerf waardoor verzwakking optreedt.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
  20. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik hoop er nog eens het woord kringloopstradivarius aan toe te voegen ;-)
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina