Fijnstemmer Plaatsen

Discussie in 'Viool' gestart door bartvdploeg, 5 aug 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Het verschil vind ik moeilijk te zien vanaf de afbeeldingen. Van belang is, dat er voldoende ruimte overblijft voor de beweging van het been van de stemmer wanneer die in- of uitgedraaid wordt. Dat hangt weer af van de plaatsing van het gat voor de E in het staartstuk. Het enige wat ik als suggestie kan meegeven is, dat een grote in ieder geval ruimte heeft voor de beweging van het been. Bij een kleinere is er kans dat het niet past.

    Foto 5 in post#7 laat een grote fijnstemmer zien. Daar is voldoende (had zelfs wat minder gekund) ruimte voor de beweging van het been inclusief kogeltje. Bij foto1 zie je dat er minder ruimte is tussen de rand van het staartstuk en de fijnstemmer. Er is nog net voldoende ruimte voor het kogeltje.

    Frits
     
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :D
    Ik toch maar een grote bestellen!

    Groetjes Marike
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Volgens mij moet je deze hebben:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=267_268&products_id=1236
     
  4. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Je hebt gelijk.. ;)
    Bij jou zijn ze nog een stuk goedkoper ook!
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Op mn altviool heb ik een stalen staartstuk zitten met 4 fijnstemmers. Feitelijk vind ik dat geen gezicht tussen al dat (ebben)hout. Nou kwam ik deze tegen: zelfde staartstuk maar dan van ebbenhout:
    http://www.arc-verona.nl/pusch-staartstuk-voor-altviool-en-4-fijnstemmers-ebbenhout-12-5-cm.1863.html

    Ben benieuw of iemand er ervaring mee heeft. Ziet er namelijk wel elegant uit. Fijnstemmer(s) die helemaal uitsteken vind ik namelijk lelijk. Zoals dit:

    [​IMG]

    Het enige alternatief is een klein fijnstemmer (http://www.arc-verona.nl/piccolo-hill-fijnstemmers-zwart.1720.html), daarbij heb je echter een snaar met een lusje nodig. Is er een dergelijke kleine fijnstemer maar dan voor snaren met een kogel? Eigenlijk zou zo'n ebbenhouten staartstuk (zoals hierboven gelinkt) met 1 ingebouwde (!) fijnstemmer dè oplossing zijn. Praktisch en elegant.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Maar wanneer ik de afbeelding bekijk van een Pusch staartsuk voor altviool (Arc-Verona), dan steken alle vier fijnstemschroeven toch ook uit? :(
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Yep, maar ik bedoel met uitsteken dat hele gedeelte waar de snaar met een kogel aan vast zit. Knopje(s) bovenop het staartstuk houd je toch, maar zo'n stalen arm die ook nog uitsteekt vind ik storend.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Pusch snarenhouders lijken elegant, maar zijn in de praktijk nogal onhandig bij het innzetten van snaren. De fijnstemmers hebben een nogal kleine actieradius.
     
  9. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Eerlijk gezegd vind ik ze een stuk mooier dan zo'n plastic wittner staartstuk!
    En als je een licht/donker bruin staartstuk wilt kun je meestal max. 2 fijnstemmers erop zetten.. Super onpraktisch!

    En wat bedoel je met 'actieradius'?
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    actieradius = bereik
     
  11. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ja, tot zover kan ik het volgen :).
    Maar wat wordt dan bedoeld met: 'Een klein bereik'?

    Dat je heel hard moet draaien, terwijl de toon maar weinig omhoog gaat of dat je de fijnstemmer algauw niet meer verder kunt draaien?
     
  12. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Volgens mij dat laatste, dat je snel bent uitgedraaid omdat het maar een kort schroefdraad is.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het bereik heeft in dit geval minder met de lengte van de schroefdraad (die is vergelijkbaar met de Wittner) te maken dan met de lengte van de hefboom en het punt waarop de snaar bevestigd is.
    Een staalsnaar stemmen met een Pusch gaat nog wel, een kunststofsnaar is behoorlijk onpraktisch.
     
  14. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    En een Peek snaar, zoals Obligato??
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Peek is ook een kunststof snaar.
     
  16. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Maar ik vind plastic echt lelijk. En als je dan een houten staartstuk wilt kun je er maar 1 of 2 fijnstemmers op plaatsen.. Maar met stemsleutels stemmen vind ik echt niks (die zijn zo onnauwkeurig), dus wat is dan een alternatief??
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Stel je kiest dan voor een houten staartstuk met maximaal twee fijnstemmers (A en de E). Dan moeten de andere twee snaren dus worden gestemd met de stemsleutel zélf. Dat is met een PEEK-snaar heel goed te doen. Een voorwaarde is wel dat de stemsleutels goed passen en goed draaibaar zijn zonder los te schieten. Is dat allemaal het geval en je kunt nog steeds niet fijn genoeg stemmen, dan zou je eens moeten nagaan of de diameter van de stemsleutel misschien niet te groot is. Wanneer er een te dikke stemsleutel in zit kun je minder fijn stemmen, dan met een stemsleutel van een wat kleinere diameter. Verder is het ook zo, dat je stemmen met de stemsleutels een aantal keren moet hebben gedaan. Je moet er ervaring mee krijgen. Na verloop van tijd zul je merken dat het best wel meevalt en eigenlijk goed te doen is.
     
  18. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ja, ja, eindelijk ben ik zover.
    Er zit nu een houten staartstuk op mijn viool met 1 fijnstemmer.
    Wat ik alleen niet snap is dat op alle plaatjes de snaar (met fijnstemmer) toch over het staartstuk komt:
    [​IMG]

    Wil jij het plaatje even zichtbaar maken Frits?
    De filter blokkeert freeimagehosting.com :mad:

    Als je een nieuw staartstuk op je viool zet, moet dan je kam ook bijgesneden worden?

    En het stemmen met de stemsleutels lukt nog niet echt.. Ik kan mijn viool wel stemmen als ik hem 'op schoot' heb, maar niet als ik gewoon strijk. Als ik dan aan mijn stemsleutels draai, draaien ze gelijk weer terug. Ik weet dat ik dan meer kracht moet gebruiken, maar als ik er aan draai kan ik toch ook nog eens duwen?

    Allemaal weer hopeloze beginners vragen natuurlijk.. Excusez-moi.

    Groetjes Marike
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Marike,

    ik moet het kort houden (ik zit te internetten vanuit het buitenland met een nogal trage snelheid), maar op de afbeelding is een fijnstemmer zichtbaar die min of meer zit 'ingebouwd' in het gat in het staartstuk van de E. Dat is een ander type fijnstemmer dan de meest gebruikte. Gebruik je de 'reguliere', dan loopt de E niet meer over het staartstuk. Er zijn vast wel ergens afbeeldingen van te vinden (van die speciale bedoel ik dan).

    Frits
     
  20. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Bedankt! Ik vind dit zo'n ingebouwd een stuk mooier dus kga zo ff 'rondsnuffelen' op internet.

    Als ik een linkje vind zet ik 'em er wel even bij!
     

Deel Deze Pagina