Reparaties-restauraties, onderhoud b.v. stokken beharen, instrumentenverhuur, instrumentenverkoop, overige winkelverkoop, internetverkoop en af en toe als er dan nog tijd overblijft een nieuw instrument bouwen, tenminste, dat geldt voor mij. Er zijn ook bouwers die voornamelijk van nieuwbouw leven (in NL volgens mij niet zo veel), maar dat lukt alleen met een flinke wachtlijst (of een inkomen uit andere hoofde c.q. een rijke partner)
Bert is blijkbaar mijn accent aigu (wél) opgevallen. Wanneer je partner niet persoonlijk een enorm verrijkende internet bubble heeft meegemaakt en je geen Pieter Storms heet zal het dus gewoon hard aanpoten zijn.....! (Bij veel vioolbouwers kun je dus naast genoemde activiteiten terecht voor een puur "Hollands" product: de handgebouwde Nederlandse viool!)
Ik ben als beginner prima geholpen met de 'schroevendraaiermethode'. Bedankt voor het advies! Groeten, Jolanda.
P.S. Overigens had ik die hele discussie hierover nog niet eens gelezen haha. Inmiddels dus wel en blijf ik bij mijn voorgaande bericht.