Geluidsoverlast

Discussie in 'Viool' gestart door vanezcha, 5 jan 2016.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Welja, dan neem ik viool nummer zoveel uit mijn collectie....

    Bij het leerorkest heb ik altijd een hoeveelheid houten wasknijpers in mijn koffer om violen te kunnen dempen... Werkt prima. Ook voor thuisstudie zou dit heel goed kunnen, ik denk niet dat de buren je nog horen. Twee wasknijpers aan iedere kant van de kam vastmaken en klaar.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wasknijpers en strijken!
    Lijkt me een prima combinatie.

    Dat wasknijpers prima werken als demper op een kam hoef je mij niet te vertellen. De reden laat zich gemakkelijk raden, tenminste als je dit forum een beetje volgt.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wasknijpers zijn het ook helemaal niet eens met een plek op de stok:rolleyes:, want ze weten niet hoe gauw ze eraf moeten vliegen:D:p
    Ik laat nu alleen nog de gekheid op een stokje.
    Met twee wasknijpers op de kam klinkt het met mijn zarelonstok een stuk milder:), dus met deze tip is hier weer een strijker blijgemaakt!:)
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Speel je ook in de kamer?
    En naast de algemene demping, hoe blijft dan de toon van je spel?
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De kamer met die geluidsisolatie was een gesprekskamer (ivm mijn (beschadigd) overgevoelig gehoor). Daar speelde ik niet. Voor spelen op een strijkinstrument is een tikkeltje galm in je kamer wel mooier. Zeg maar: al teveel geluidsisolatie kan fijn voor je oren en voor je buren zijn, maar je levert wel wat in op klank.
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik dacht om update te geven over de nieuwe flat waar ik ga inwonen:

    Ik ben vandaag erachter gekomen via onze nieuwe buurvrouw die al lange tijd geen piano kunt spelen omdat de flat erg gehorig is. Ik weet niet of met demper te spelen helpt het geluidsoverlast te voorkomen, maar ik heb ook nog geen zin in om geluidsisolatie te kopen en installeren. Dus ik heb besloten om te stoppen met viool spelen totdat ik mijn eigen appartement kan huren/kopen. De nieuwe flat is eigenlijk van mijn moeder, ik woon terug bij haar sinds ik wat problemen heb met mijn huidige baan.

    Ik vind het ontzettend jammer. Maar het kan voorlopig dan niet anders. Ik ben ook mijn eigen ontwerpszaak aan het bouwen dus nu is de tijd om volledig met mijn andere doelen te richten.

    Hartelijk dank dat jullie wilden helpen oplossingen te vinden en jullie meningen
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Wat zonde! Misschien toch eens proberen met een hotelsourdine. Soms heb ik veel werk en ben ik daar pas heel laat (ver na middernacht) mee klaar. Als ik dan zin heb om nog even te ontspannen voordat ik ga slapen, kan het gebeuren dat ik tussen 2 en 4 uur 's nachts nog speel. Ik doe dat dan met een hotelsourdine (€ 12,50, dus om de kosten hoef je het niet te laten) en zowel mijn man als mijn kinderen slapen daar gewoon doorheen. Ook van de buren heb ik nog nooit klachten gehad. Ik zou het eens proberen...
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Of misschien een elektrische viool huren/kopen zodat je toch nog kunt spelen.
    Echt zonde.
    Sterkte ermee.
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Als je in een tijd van veel energie steken in je werk geen creatieve en afleidende dingen doet an het resultaat ook zijn dat je MINDER energie voor je werk overhoudt, en als je nooit ophoudt met werken en rust neemt is een burnout ook een mogelijke uitkomst...

    Piano geeft heel andere geluidsoverlast dan een viool omdat die altijd direct contact met de vloer heeft... geef de viool niet op voordat het echt nodig blijkt te zijn! Maar ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat je moeder last krijgt met de buren omdat je bij haar bent ingetrokken.

    Er zijn ook andere oplossingen: van de buren inlichten en vragen of er wel overlast ontstaat, met het aanbod er rekening mee te houden tot op een andere plaats viool spelen. Is de ontwerpzaak een plaats waar je overwerkt en dan ook een halfuurtje kunt spelen? Is het mogelijk om gewoon op straat te spelen nu het voorjaar er aan komt en de koffer open te zetten, eventueel voor een goed doel en samen met anderen? Koningsdag als try out datum? Helemaal ophouden maakt het moeilijk opnieuw te beginnen, maar een tijd op een lager pitje doorgaan houdt je conditie wel op peil! Succes met de zaak en wijsheid in je keuzes!
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Kan je misschien op andere plekken oefenen? Ik ken iemand die altijd haar viool meenam naar haar werk en dan de lunchpauze gebruikte om te studeren. Kantoor was dan toch leeg.
     
  11. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Naar aanleiding van dit topic vandaag een hotelsourdine voor mijn cello gekocht. Ik vind het maar niks. Het klinkt verschrikkelijk en de buurman bleek geen verschil te horen. Nou vindt de buurman het gelukkig geen probleem, maar ik had eigenlijk een beetje de hoop dat ik hiermee ook 's avonds zou kunnen spelen, omdat het overdag niet altijd lukt door mijn werktijden.
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Kamer vol hangen met dikke gordijnen een een dik vloerbedekking op de grond wil ook nog wel een helpen.
    Deze materialen dempen het geluid.
    Kamer vol leggen met kussens wil ook nog wel eens helpen.
    En misschien de buren eens op de koffie uitnodigen en het probleem voorlegen.
    Jij wilt geen overlast bezorgen maar toch ook lekker kunnen spelen, wat zijn de mogenlijkheden en afspraken die je kunt maken met elkaar?
    Ik zat in het begin toen ik ging spelen ook erg in de rats over geluidsoverlast en nu blijkt de buurvrouw het spelen wel te kunnen waarderen.
    Succes want het is best wel een lasti dilemma!
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Welke? Een rubberen of zo'n zwaardere en duurder dan die rubberen?
    Wasknijpers werken bij mij beter dan de rubberen!

    Degenen met wie ik muziek maak bij hen thuis, overleggen allemaal met hun buren en dan blijken er genoeg momenten te zijn dat de buren óf op pad zijn voor een regelmatig terugkerende activiteit buitenshuis óf t.v. kijken en dan ook geen probleem hebben met een iets gedempte viool of cello. T.v.'s kunnen ook flink doorklinken in gehorige flats en dan heb je mogelijk wel met elkaar wat uit te ruilen wat betreft een zekere overlast. Doorgaans is er met goed overleg heel wat met elkaar te regelen en zijn buren, als ze zich serieus genomen voelen, tot veel tolerantie in staat!
    In de periode dat ik alleen piano speelde en elders woonde, moest ik ook overleggen met buren aan alle kanten, maar we kwamen er altijd uit! 't Blijft geven en nemen!
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  14. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Hoi allemaal! Wat raar dat ik geen notificaties heb gekregen in mijn email dat er reacties zijn zo sorry voor mijn late reactie. Ik weet niet hoe dik mijn ondervloer wordt want mijn zus moet het nog installeren. Vandaag hoorde ik twee buurvrouwen praten over een man die boven hun woont. Ze zeiden dat ze hem kunnen horen lopen want hij draagt zo'n rubberen schoenen thuis en als zijn vader komt kunnen ze hem ook horen omdat hij met zijn rollator loopt.

    Ik ben nu twijfelachtig...ik ga wel rondvragen of ze mijn viool kunnen horen, maar het bestaat wel kans dat ze horen. Het goede nieuws is dat de gastenkamer waar ik zou gaan oefenen veel later wordt opgeknapt dus ik kan nog geld sparen voor een dikke ondervloer
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Volgende week dinsdag ga ik naar mijn viool lerares op een muziekschool. Als ik daar wat ruimte kan gebruiken om te oefenen ga ik door met mijn viool. Anders als er geen andere optie is moet ik wel even ophouden.
     
  16. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Wat gek dat ik dit niet eerder in mijn gedachten heb gehad! Dit is wel een goede optie! Bedankt
     
  17. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb een vrij zware rubberen bij mijn leraar gekocht, die hij zelf ook gebruikt om op hotelkamers te kunnen studeren, en mijn kinderen zeggen me al niet meer te horen als ze op de eerste verdieping zijn. Mijn dochtertje heeft zelfs gevraagd hem niet meer te gebruiken omdat ze het zo fijn vindt om in slaap te vallen terwijl ze naar de muziek luistert en nu kon ze de muziek niet meer in haar bed horen...

    Ik ben het wel met je eens dat het wel veel minder mooi klinkt!
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2016
  18. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Ik heb ook een rubberen. Volgens de muziekwinkel zou dat beter dempen dan de (duurdere) metalen die ze ook hadden. Zelf had ik ook het idee dat ik veel minder geluid voortbracht dan normaal, maar de buurman zei dat hij geen verschil hoorde.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En nu is het interessant wat het hen nou helemaal dóet dat ze hem horen. Gaan ze dan weer over op de orde van de dag of is dat dan een punt waar eindeloos over gebakkeleid wordt? Zolang je niet in een vrijstaand huis midden op de hei woont, zul je elkaar horen en wordt daar heus weleens over gepraat. Dat hoeft toch niet af te schrikken?
    Dus gewoon met de buren in overleg. En anders die electrische viool, waarbij je dan ook nog goed het volume kunt afstemmen dat via de koptelefoon je oren ingaat, zodat je er zelf geen gehoorbeschadiging aan oploopt.
     
  20. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Eerst vraagt Vanezcha hoe ze het beste kan isoleren in haar nieuwe woning en nu heeft ze het over tijdelijk helemaal stoppen met vioolspelen. Terwijl helemaal nog niet duidelijk is, of het overlast geeft.
    Er is wel gesproken over schoenen, en een piano, maar dat zijn contactgeluiden. Sommige appartementen geven inderdaad heel veel overlast w.b. contactgeluiden. Maar het kan best zijn, dat de viool best meevalt.

    Waarom niet gewoon uitproberen? En dan bedoel ik niet dat je gewoon speelt tot er een boos iemand aan de deur staat, maar even met de buren contact hebben, uitleggen dat je viool speelt maar dat je daar niemand mee wilt hinderen. En dan in overleg uitproberen. Misschien kan je moeder dan bij de buren zitten luisteren terwijl jij even speelt. En dan in goed overleg besluiten of het inderdaad nodig is om een drastisch besluit te nemen. Misschien hebben de buren er helemaal geen last van, of is het binnen bepaalde tijdstippen aanvaardbaar.
     

Deel Deze Pagina