Geluidsoverlast

Discussie in 'Viool' gestart door vanezcha, 5 jan 2016.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik heb een plan om mijn nieuwe buren te vragen of de flat gehorig is en hoe ik het moet aanpakken.

    Op de andere kant toen ik van middag langs liep was iemand aan het zingen en een harmonica aan het spelen en niemand klaagt daarover.

    Ik vraag me ook af of ik een kleine ruimte kan huren in een muziekschool. Dit zou een leuke oplossing zijn voor me...
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nu ja, geluidsoverlast is dus ook wel relatief, iets dat zich afspeelt op het gebied van betrekkingen tussen mensen.
    Van de één kan iemand niets hebben en van de ander heel veel en dan moet je als violist dus die "ander" zijn.
    Dus diplomatie nodig, werken aan een goede verstandhouding.

    In dit topic is een goede hoteldemper nog niet voorbijgekomen (niet dat die lekker speelt).

    Ruimte huren in muziekschool: dan heb je daar alleen wat aan als je niet teveel moeite hoeft te doen om die te bereiken en qua tijden dat je dan wil spelen ook open is. Anders betaal je misschien veel voor de illusie van de goede voornemens:oops:
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Vanezch: niet doen, een ruimte huren. Thuis spelen kan makkelijk. Niemand klaagt, schrijf je zelf, over zingen en harmonica. Met een prachtige sourdines* (zie topics daarover), gordijnen, kleedje onder je speelplek, niet te laat in de avond, enz. is het zo opgelost. Het probleem zit in je hoofd, niet bij de buren!!
    PS1 - Voor een keer veroorloof ik me een ongenuanceerde ;)reactie, n.a.v. 'niemand klaagt' en omdat het zo zonde is als je je spel laat belemmeren.
    PS2 - Ik speel een rubberen en een houten demper (sourdine) en de cello gaat erdoor zoemen op een heel rijke manier; vrijwel niemand hoort me meer spelen.
    PS3 - Daarnaast af en toe in een kamertje van de muziekschool flink uitpakken? Wie weet ... .
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik vind dat muziek maken gewoon hoort bij leven. Net als dat kinderen lachen en zingen, dat je ook je auto moet starten, dat je soms een feestje hebt, dat baby's huilen...
    Misschien wat rekening houden met laten of vroege tijdstippen, dan misschien een demper gebruiken. Maar verder gewoon gaan spelen.

    Misschien woont links een mopperende buurman die ook niet van katten houdt en rechts een lieve oude dame die het heerlijk vindt omdat ze wordt herinnerd aan haar vader die ook muziek maakte...

    Je merkt het wel, mensen komen wel praten als ze er problemen mee hebben, maar het zou ook gewoon zomaar geaccepteerd kunnen worden: Leuke hobby eigenlijk...
     
    Cellolina, vanezcha, marloes s en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Geluidsoverlast is iets vreemds. Ik slaap al jaren als een roos in de herrie van mijn beademingsmachine. Als de buren dit zelfde geluid zouden maken, dan was ik gek geworden of verhuist, of ik had ze vermoord.
    Pas als je tegen alle buitenmuren van je huis kunt plassen, kan je onbelemmerd muziek maken. Ik heb toevallig zo'n huis en zou dus midden in de nacht een riedeltje op de piano of op de viool kunnen spelen.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Voor geluiddemping in een werkkamer is mijn muur en plafond eens met een speciaal soort schuimrubber behangen. Het werd erg rustig in die kamer. Bijvoorbeeld een kopje neerzetten werd niet meer een felle tik, maar een dof geluidje. Mijn indruk is dat soortgelijk materiaal van de bouwmarkt (Gamma of vergelijkbaar) bijna even goed werkt. Dat gebruikten wij eens bij de piano.
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Over harmonica en zingen gebeurde niet op de nieuwe flat. Ik woon nu nog op begane grond en ik kan nog veel spelen en oefenen, maar nu moet ik verhuizen :( en ik word wat skeptisch.

    Ik heb een rubberen demper. Ik heb nog nooit een houten demper gezien of gebruikt, dempt ie goed/beter dan de rubberen demper?
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Er zijn verschillende soorten dempers, studiedempers die het geluid veel zachter maken en bv de kleine ronde Tourte demper die vooral de klankkleur beïnvloed (mooi rond en zacht). Er zijn naast rubberen en houten studiedempers ook metalen. Volgens mij is de regel: hoe groter de massa (zwaarder) van de demper, hoe meer demping; hoe zachter het materiaal, hoe meer hoge tonen er gedempt worden. Het ligt eigenlijk in het verlengde van de massa van de kam: hoe zwaarder de kam, hoe meer demping; hoe dunner de kam, hoe scherper het geluid. Maar de vioolbouwers hier weten daar vast meer van...

    Demping heeft een esthetische kant; Vera Beths heeft ooit een lp opgenomen met wel 8 verschillende versies van 'chanson Russe' van Strawinsky, met steeds een andere demper op haar viool...

    http://www.allmusic.com/album/igor-stravinsky-chanson-russe-mw0000432099
     
    vanezcha vindt dit leuk.
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat klinkt mij als muziek in de oren, wat voor behang is dat precies?
    Als ik google op schuimrubber behang komt er geen hit.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Marloes, surfen op 'geluiddemping' en 'geluidsisolatie' geeft ws wat meer aanknoping. Sommige bedrijven hebben vanalles, ook met illustraties, kleuren enz.. Goedkopere varianten zijn vervolgens wel te vinden bij Gamma en dat soort winkels.

    Het is niet 'behang'. Ik noemde het wel 'behangen', in de zin van aanbrengen aan de wand / plafond.
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Het topic https://strijkersforum.nl/threads/cello-sourdines.3228/ gaat eerst over dempers van een bepaalde maker, maar later, zie in dat topic #13, over sourdines algemeen: verschillende materialen met verschillende effecten.
    Hierboven schreef Huub al over het principe van massa. Daarmee valt e.e.a. uit te proberen. Zeg maar: een wat grotere, zwaardere sourdine zal meer dempen. Een al te grote, de hotelsourdine, haalt soms de mooie klank helemaal weg. Als je iets kunt vinden wat redelijk dempt en ook mooi is kan dat een heel fijne oplossing zijn.
    Voorbeeld:
    de rubberen sourdine heb ik ietsjes versneden (minder massa) - geeft een mooi warm zachter geluid. De houten (meer massa) dempt meer, geeft rijke 'houten' klank. Goedkopere houten zijn er ook bij vioolbouwer of webwinkel (+/- E 10, -).
     
    vanezcha vindt dit leuk.
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    De goedkoopste demper: gewoon een of meerdere houten wasknijpers op de kam zetten. :)
    Ik vraag me wel af of een demper in het hart van de kam met bv een vleugelmoer door het hartje te bevestigen niet beter zak werken dan massa BOVEN de snaar aan te brengen... ? als ik tijd heb ga ik het eens proberen...
     
  13. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, wasknijpers, dan kun je ontdekken of het er wat meer of minder moeten zijn voor het geluid dat je zoekt. Makkelijke oplossing! (Ik las die ook eens als tip van @Oosterhof Vioolbouw ).

    (Daarnaast: een fabriekssourdine van hout of een met zorg gemaakte 5-poot: ik ontdek een verschil. De eerste dempt gewoon, een beetje lomp wel. De tweede geeft een subtiele demping en rijke toon. Een tikkeltje vergelijkbaar met kwaliteit hout en kwaliteit snijwerk van de kam misschien?).
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Interessante tip van die wasknijpers! Kon wel eens prettig effect hebben op mijn zarelonstrijkstok.
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Weet je wel zeker dat je nog accuraat speelt als je te veel demper gebruikt? Houten demper lijkt me interessant. Ik heb alleen rubberen sourdine en hoteldemper.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik heb de indruk dat dat meevalt. Ik begin vrijwel altijd zonder demping, dus het wordt zo wel afgewisseld.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik dacht ook al, dat komt me heel bekend voor! :)
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wasknijpers moeten niet op de (Zarelon)stok Marcelita, maar op de kam van je instrument;)
     
  19. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Hihihihihi :D
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb alle verschillen tussen de dempers kunnen horen, maar hier en daar zijn de verschillen uiterst marginaal. Mogelijk is het geluid 'onder de kin' dan toch weer anders dan een stuk verder van de geluidsbron.
    Het is een manier om een klank te krijgen waarvan je als bespeler denkt dat die bij een bepaalde compositie hoort. Je zou natuurlijk ook een ander instrument kunnen nemen, eentje die 'past' bij de compositie.
     

Deel Deze Pagina