Geluidsoverlast

Discussie in 'Viool' gestart door vanezcha, 5 jan 2016.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ze zullen je vast wel horen, maar dat wil niet zeggen dat het ze ook stoort.
    En als je overlegt is er vaak veel mogelijk, geef dan wel duidelijk aan hoelang en hoevaak je per dag speeld, dan wete de buren ook waar ze aan toe zijn
    En dan is er ook nog gewenning, veel geluiden (overlast) van de buren wennen op den duur wel.

    Ik heb in heg begin van mijn cello spelen veel problemen gehad et 1 van de buren, nu zijn we weer een paar jaar verder en nu zegt hij dat hij er geen last meer van heeft en ik mag spelen wanneer ik maar wil.
    En andere buur vind het juist weer heel erg leuk, en van haar krijg ik af en toe een complimentje dat ik zo vooruit ga.

    Succes en hou ons op de hoogte.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De zware metalen dempers dempen door hun gewicht het meest, gevolgd door de met synthetisch materiaal omklede zware metalen dempers. De Hoteldempers van enkel rubber dempen een stuk minder. "Muziekwinkels" zijn soms heel goed in kletspraat waar het gaat om strijkinstrumenten.
     
  3. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Niet zo handig dan van die verkoper, want de metalen was twee keer zo duur :)
     
  4. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    ik heb zo'n metalen en zet die op mijn stille Yamaha omdat(vanwege mijn autisme) ik vind dat die zonder sourdine te luid klinkt. Klinkt misschien héél raar maar is nu éénmaal zo. Enkel als ik op mijn akoestische heb gespeeld en dan 's avonds op de stille klinkt de stille héél stil. Dus eigenlijk kan ik zeker zijn dat mijn buur mij niet hoort met zo'n stille en al zeker niet met een metalen sourdine erop? En bij een akoestische met metalen sourdine kan die mij zeker ook niet horen?
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dat is nog bescheiden uitgedrukt.
    Ik heb er zo één en weet nu dat voor echte demping wel een wat zwaardere maatregel nodig is.
    Lijkt mij zeer stug dat de buur je nog hoort! Dan moet die buur op z'n minst héél erg haar/zijn best doen je te willen horen. Ik denk dat het geluid van de straat jouw acoustische viool met metalen demper overstemt. Denk dat jij de voetstappen, of de t.v., van de buur beter hoort dan omgekeerd die acoustische viool. En die stille viool met demper er ook nog eens op, dat is bijna een negatieve dB belasting van de omgeving (lees: stiller dan stil).
     
    Guido P vindt dit leuk.
  6. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ MarjoleinG: Niet zo handig om als strijker advies te vragen in een muziekzaak waar ze de b...en verstand van strijkinstrumenten hebben.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Wat goed werkt tegen boze buren is uiteraard een geluidscabine. Is wel een dure oplossing. Je kan natuurlijk ook een kleine slaapkamer ombouwen als je die tenminste over hebt.
    http://www.meyernoisecontrol.nl/

    Van die zware sourdines word ik niet vrolijk. Ik heb ze wel gebruikt vanwege gehoorproblemen. De viool klinkt dof en levenloos. Dan liever oordopjes, alleen hebben de buren daar niets aan. Voor de buren zou ik gaan voor een elektrische viool met een klein versterkerboxje. Hoofdtelefoons vind ik n.l. ondingen voor het gehoor en je krijgt er hoofdpijn van. Met de versterker niet al te hard en op een paar meter afstand spaar je de buren en je eigen gehoor. Je hebt het voordeel van echt vioolgeluid maar zonder de 90 db.
     
    Guido P vindt dit leuk.
  9. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Een update!

    Ik ben inmiddels al een jaar verhuisd en speel met een rubberen demper die ik heb. Heb de buren gevraagd of ze wel wat hebben gehoord. Ze zeiden dat ze niks hebben gehoord, wat ik raar vind omdat waar ik woon is een gehorige flat.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar dus wel goed nieuws dat je nu met die rubberen demper geen buren stoort!
    Zit je in die flat in een uithoek, of kan het zijn dat de buren meer last van weer andere buren hebben, zodat jij daar in het 'niet' valt? Tenslotte heeft geluidsoverlast ook iets betrekkelijks.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zijn vast buren die regelmatig keiharde muziek 'ervaren' zonder te weten dat hun gehoor reeds is aangetast.
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik zit in de hoek, naast de trap en lift. Achter mijn flat zijn er maïsvelden en windmolen en paarden. Ik zit nu te denken dat het geluid "weggewaaid" wordt door de wind want een vriend van me die in de buurt woont hoort het geluid van de kermis helemaal niet terwijl de kermis maar ca 2 minuten lopen vanuit zijn huis. Wij wonen echt op heuvel. De hoogste oppervlak van onze woonplaats.ik hoor de kermis ook niet. In nieuw jaar hoorden wij het vuurwerk ook niet helemaal terwijl toen ik nog niet verhuisd was was het geluid van vuurwerk echt storend want de wind waait naar onze kant toe.
     
  13. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271

    Ahahahaha. Ik heb ooit mijn muur gespijkerd na 21:00u savonds en had niet eens door hoe laat het was. Mijn buurvrouw kwam naar me toe.

    Ik ben niet van plan om veel te oefenen maar dit is moeilijk voor mij. Ik kan dit doen, maar dan moet ik ook geen muziek luisteren om te voorkomen dat ik wil oefenen. Lastig. Leven is saai zonder muziek.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar je buren horen je nu (met demper) toch niet?
    En later kun je misschien af en toe zonder demper spelen en je buren langzaam aan het geluid laten wennen .
    En daarna hoeft je nog maar af en toe met demper te spelen.
    Misschien wel handig om te informeren of er omringende buren zijn die nachtdiensten draaien of kleine kinderen hebben, dan kun je hier je oefen tijden op aanpassen.

    Mijn buren zijn er nu aan gewend dat ze mijhoren cello spelen, en ik hoor ze niet meer klagen.

    Geluiden van nieuwe buren kunnen soms in het begin heel irritant zijn.
    Als ze.er eenmaal achter komen dat je best een aardige buur bent, die rekening probeert te houden met anderen, ben je weer een stap verder.
    Dan neemt de tolerantie van wat je buren kunnen hebben toe, en neemt de irritatie bij geluiden af.
    Weer een tijdje later hoort je vioolspel gewoon bij de omgevings geluiden, net als een voorbijrijdende auto of een voorbij scheurende brommer.
    Men neemt het waar maar meer ook niet .

    En dan kun jij lekker net zo vaak vioolspelen als je wilt .;)
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ja, ze zeiden dat zij nooit iets hebben gehoord van mijn viool spel, maar ik ben bang dat zij dat hebben gezegd omdat zij lieve buren zijn. Ik woon hier inderdaad maar pas een jaar, maar ik heb lieve buren. Ze zijn net als 'familie' geworden, want wij feesten samen, werken ook samen om onze tuin en omgeving te opknappen.

    Al dan ik ze niet stoor, blijf ik met een demper spelen. Hoe dan ook.
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Waarom zo bescheiden?
    Als je zo,n goed kontact hebt kun je het toch bespreken ?
    Persoonlijk vind ik altijd spelen met een demper niet echt goed voor je ontwikkeling wat betreft toonvorming .

    Ben je niet bang teveel te wennen aan de gedempte klank ?
    De demping geeft meestal ook wel wat vervorming van de klank.
     
  17. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    ja dat klopt. Ben nu nog op zoek naar een praktijkruimte voor mijn grafische functie, maar tegelijkertijd wel een ruimte waar ik niemand lastig val met mijn oefeningen. Nu tijdelijk heb ik weinig keuze. Al dan vinden de buren oke dat ik zonder demper speel (ik speel weleens zonder demper), zou ik hier echt rekening mee houden.
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat is geweldig!
    Dan is er dus eigenlijk geen probleem.

    Is het dan je eigen onzekerheid die maakt dat je niet/weinig speelt zonder demper?
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2017
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik kan mij de eerste periode van mijn cello spelen nog goed herinneren.
    En cello maakt, net als een viool ,nogal veel geluid , is nogal hoorbaar voor de omgeving.
    Met kromme tenen, en vol spanning, deed ik de nogal saaie steek oefeningen.
    Mij zeer bewust dat iedereen in de weide omgeving mijn gestuntel kon horen.
    En het was nog het begin van de lessen, en erg mooi klonk het nog niet.

    Ik besefte dat het heel veel lef en moed vraagt om deze klanken los te laten op de wereld.
    Maar ik besefte ook dat het juist hierom ging.........Klank maken,

    Toonvorming vraagt om hoorbaarheid.
    Hoorbaarheid vraagt om lef.
    Lef betekend gewoon doen.
    En als je gewoon doet merk je dat de spanning steeds minder word.
    Als de spanning minder word, word je klank mooier.
    En als je klank mooier word krijg je meer plezier in je oefenen, en word het juist mooi om naar te luisteren.:)

    Lef betekend ook dat iedereen je kan horen, of je hierbij mooi of lelijk speeld maakt niet uit.
     
    vanezcha en Marcelita vinden dit leuk.
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Heel mooie aanmoediging, @marloes s !
    En wat nou het bijzondere is: juist áls je je laat horen en de toon vol durft aan te strijken, dat het dan ook gelijk mooier klinkt! Dat moet ik mijzelf ook weleens inprenten voor op de momenten dat ik het moeilijk en spannend vind en onzeker ben. Een angstvallig toontje van het type "help, ze horen met toch niet he?" klinkt inderdaad niet en is precies de toon die je niet zou willen laten horen. En dan kom je in zo'n spiraal van dempers plaatsen en eigenlijk alleen nog maar onzekerder worden.

    Er zijn natuurlijk van die oefeningen waarbij je je inderdaad bezwaard bij voelt om die voluit te spelen. Dat gaat dan om allerlei positiewisselingen in combinatie met wat extra uitdagingen met je strijkstok. Al mijn gestuntel om dat onder de knie te krijgen....dat vind ik iets voor een flinke demper! Maar als ik een mooie melodie oefen, moet die demper er echt af zodra de vingers en de stok een beetje weten welke kant ze uit moeten.
     

Deel Deze Pagina