Hebt u deze al gezien?

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 21 sep 2004.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Om maar weer een topick omhoog te kicken even de volgende link volgen: http://www.gliga.ro/Gliga_N/last page.html
    Al je dus geen gewoon viooltje meer wilt.

    Overigens maakt de heer Gliga met zijn team ook heel mooie andere violen. Niet dat de naamvoering direct garant staat voor klank en kwaliteit en dat den naam van een model iets voor stelt, maar volgens mij maken ze er wel zeer mooie instrumenten.

    Mocht het de klank niet zijn en heb je genoeg eurotjes dan is het zelfs mogelijk om een portret of zo op de achterkant (achterblad) van de viool te laten zetten.
    Als ik de site door blader zie ik genoeg instrumenten waar mijn hart sneller van gaat kloppen, al is het alleen voor het uiterlijk.

    Kijk eens op: www.gliga.ro en sta verbaast, niet alleen Stradivarius wist hoe hij een instrument kon verfraaien.

    Aanvullig: de heer Gliga heeft ook nog aandacht voor kleur.
    http://www.violinslover.com/artisticviolins.html

    Groetjes van Remi


    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 12/11/2004 om 15:07 uur)[/edit]
     
  2. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    hihi, sommige zijn wel echt heel errug!! Moet er persoonlijk niet aan denken om zo'n kakkerlak onder je kin te hebben zitten. Maar ik kan wel voorstellen dat het voor sommige kinderen nu wel leuker is om te spelen met zo'n goofyviool.

    Er zijn wel mooie bij hoor, ik vind dat allemaal wel leuk om te zien. Weer eens wat anders. Goede sites trouwens Remi!!!
     
  3. Fendertje

    Fendertje

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    3
    Ik vind sommige wel super leuk... Maar ik zou nooit mijn viool ervoor inwisselen! Bij een elektrische vind ik het wat anders.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Natuurlijk ben ik weer aan het speuren geweest maar een blikseminslag vlakbij zorgde voor het uitvallen van de computer (d.d. vrijdag 19 november 2004).

    Ondanks de onweersbuien, regen, hagel en natte sneeuw toch even kijken of je nog wat kunt vinden, en ja hoor… Natuurlijk, als je van violen houd, van de muziek (en de klank) en er kan ook nog iemand op spelen, dan is een viool een heel mooi instrument.

    Als je dan toch een beetje gek bent op strijkinstrumenten en je zoekt een site kijk dan eens op:
    http://www.violinslover.com/


    Groetjes van Remi

    BTW zo'n zuurstok onder je kin, nee geef mij maar een viool
     
  5. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    In één van mijn orkesten zit ook een jongen die soms (gelukkig met de repetitie) zijn andere viool meeneemt, dat is een zogenoemde popviool, in het blauw. Dat vind ik dan echt geen gezicht. Als je een hele groep strijkers hebt met een 'gewone' en er dan ééntje tussenzit met een knalblauwe! Maar als je alleen speelt ofzo, of je staat met een paar andere gekleurde violen is het natuurlijk niet zo'n stom gezicht. Ik blijf zelf liever bij mijn gewone, als ik wat kleur wil pak ik mijn elektrische wel.

    Nog even over dat lelijke oranje: ik heb zelf een 'gewone' viool die toen hij nog niet zo oud was, een stuk donkerder was. Inmiddels is de kleur ontzettend veel lichter geworden en lijkt hij ook oranje. Ik vind dat wel leuk, je kunt echt zien dat er mee gespeeld is en dat hij een zekere leeftijd heeft. Maar als je het dan over nieuwe violen hebt die zo rechtstreeks van de bouwer komen en ook zo oranje zijn...dat vind ik ook niet zo.
    Maar ja: smaken verschillen. Ik ken mensen en die vinden mijn viool ontzettend lelijk (en kitsch), maar er izijn er ook die het de prachtigste viool die ze kennen vinden. (en dan gaat het dus om het uiterlijk). Mjin viool vind ik niet megamooi, maar hij heeft wel uitstraling, hij leeft. Bij mij gaat het echt om de klank, en die is gelukkig (ook) prachtig!




    [edit](Dit bericht is door Janneke bijgewerkt op 13/03/2005 om 20:27 uur)[/edit]
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
     
  7. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Ja, die oranje nieuwe violen bedoelde ik. Die je bij wijze van spreken zo de lopende band af ziet komen met een dikke laag hoogglans lak. Eigenlijk vind ik die hoogglans lak nog het ergste... (s) Violen die je ook als spiegel kunt gebruiken vertrouw ik nooit zo (maar dat is natuurlijk weer een vooroordeel van mijn kant...)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De meeste moderne hooglans lakken zijn keihard en zijn zuiver synthetisch. Die hardheid is nodig om mooi te kunnen polijsten. De fabrikant gaat er vanuit dat een hoge glans gewild is voor de potentiële koper, dat geldt ook bij auto's: hoe glimmender deste beter de 'look' en dat zal de verkoop stimuleren.
    Echter, bij een viool of ander strijkinstrument met die synthetische lak, zit de harde lak als het ware als een pantser om het klanklichaam heen en verhindert op die manier dat die volop deelneemt aan de trillingen. Bedenk dat de best klinkende italiaanse violen de dunste lak hadden c.q. hebben!! Het moeilijke met lakken is dat je een bepaalde kleurverzadiging wilt en dan zijn een minimaal aantal laklagen nodig. Bovendien moet de lak ook nog transparant zijn voor de mooie vlammen en nerven van respectievelijk ahorn en Fichte (bovenblad).
     
  9. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    Dan zullen we er maar vanuit gaan dat mijn Italiaanse viool daarom zo'n dunne laklaag heeft ;)
     
  10. Hilde

    Hilde Hilde

    Lid geworden:
    2 sep 2004
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Toch vind ik die zilverkleurige viool wel erg gaaf...
    goudkleurige carbon stok erbij....

    Tof toch?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    SB,

    Ik had het gedrocht ook eens gezien, werkelijk verschikkelijk.

    Maar hij/zij schrijnt wel heel ergonomisch gebouwd te zijn, maar ergonomie of niet, ik zou me er niet mee durven vertonen, qua dat ben ik een beetje conservatief en gaat de voorkeur toch uit naar de gewone huis thuin en keuken viool zoals die al weken, maanden, jaren, decenia,eeuwen bestaat.

    Niet dat ik iets tegen electrische violen, alten of celli heb hoor maar deze alt is werkelijk afschuwelijk.

    Voor een grote reeks electriekviool zooi is er natuurlijk: http://www.lightbubble.com/bowed/.

    En ik moet zeggen er zit mooi spul tussen.

    Groetjes van Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dank Remi,

    er zit inderdaad aardig spul tussen. Zo zag ik ook een vijfsnarige viool. Heb je een extra C-snaar ter beschikking? Wel een aardig ontwerp: een viool en altviool in één. Ik vraag me dan wel af hoe het notenschrift eruit gaat zien met al die lage noten vèr onder de eerste lijn met de G-sleutel!
    Waarschijnlijk speelt een freak die zo'n instrument heeft uit z'n hoofd en is 't geen probleem.

    groet,

    SB



    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 13/05/2005 om 17:11 uur)[/edit]
     
  14. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Waarom ben je een freak als je een vijfsnarige (alt)viool speelt? (v)
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik denk... omdat het al zo verdraait moejeluk is om of viool of altviool of cello te spelen.
    Laat staan een combinatie (overgangsvorm) tussen viool en altviool.

    Een tussenvorm die zich tusssen de alt en cello plaatst weet ik niet zou snel te bedenken (iets van een zeer grote alt met vijf snaren) die... Om je nek hangt?

    Alle gekheid op een stokje, waarom geen viool met 5 snaren?
    Ook aan de klassieke kant...
    We zijn nog al... ouderwets als het gaat om ons strijkkastje.
    Het houten doosje met vier snaren.

    Waarom geen vijf snaren?

    Kweet niet

    Groetjes Remi
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb even opgezocht in de Van Dale wat die onder freak verstaat. Freak = fanatiekeling = fanaat. En een fanaat is volgens Van Dale: een persoon met hartstochtelijke inzet of liefde tot een bepaalde zaak. Ik denk dat het vetgeschreven gedeelte hier van toepassing is. Vandaar mijn benaming: "freak" waarmee ik niets negatiefs bedoel maar alleen wil aangeven dat je een bepaald(e) wilskracht, ijver en fanatisme moet hebben om zoiets daadwerkelijk aan te schaffen. Iets wat nog geen algemeen goed is zoals een vijfsnarige (alt)viool en die koste wat het kost te willlen hebben en erop willen en kunnen spelen, dat is iets bijzonders iets speciaals. Dat bedoelde ik met "freak".

    gr,

    SB
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Remi,

    Er is in de jaren zestig van de vorige eeuw, door Carleen Hutchins onderzoek gedaan naar de meest gunstige vorm (grootte, inhoud van de klankkast) van een strijkinstrument in relatie tot de toonhoogte. Zo zou een altviool eigenlijk te klein zijn qua corpus om een goede klank te produceren in de lage regionen. Dat heeft alles te maken met de fundamentele principes van de akoustiek. Zo doet een vijfsnarig instrument te kort aan de akoestische eigenschappen die men ervan verlangd. De door Hutchins opgedane kennis werd toegepast in de bouw van een zogenoemd octet. Zij kwam met een achttal instrumenten ieder met een corpusgrootte, het best passend bij de toonhoogte die ze moesten voortbrengen maar alle gebaseerd op de vorm van de viool. De klank moest rijker en homogener zijn. Zo kwam ze met een altviool die zo’n 10 cm langer was dan normaal en die daarom verticaal bespeeld moest worden. Bovendien –zo dacht ze- wanneer die verticaal bespeeld wordt de grootte ook makkelijk toenemen.
    Dit is de indeling met toonhoogtes van de snaren, die gemaakt werd:

    The instruments of the violin octet are:
    Treble Violin G-D-A-E, tuned an octave above the violin
    Soprano Violin C-G-D-A, tuned an fourth above the violin About the size of a three-quarter violin

    Mezzo Violin G-D-A-E, tuned the same as the violin
    The body is an inch longer than a conventional violin but the strings are the same length

    Alto Violin (Vertical viola) C-G-D-A, tuned the same as the viola. Similar to a viola but larger, and is often played upright, like a cello

    Tenor Violin G-D-A-E, tuned a fifth above a cello. About the size of a three-quarter cello

    Baritone Violin C-G-D-A, tuned the same as a cello but larger than a conventional cello

    Small Bass Violin A-D-G-C, tuned a fourth above a double bass

    Contrabass Violin E-A-D-G, tuned the same as a double bass but larger than a conventional double bass


    Al deze acht instrumenten zijn dusdanig gedimensioneerd dat steeds de B0 (eigen corpus resonantie) op dezelfde toonhoogte ligt dichtbij die van de twee middelste losse snaren. Deze eis zou de instrumenten een meer uitgebalanceerde en helderder klank moeten geven.

    Hutchins heeft geen enkel instrument ontworpen met vijf snaren. Dat zou toch wel voor de hand hebben gelegen en bovendien zouden er dan minder instrumenten nodig geweest zijn. De conclusie die hieruit getrokken kan worden is, dat een vijfsnarig instrument zoals een viool met een extra C-snaar, niet geweldig zal klinken. Dus: daarom geen vijfsnarig instrument!

    Wil men tòch een vijfsnarig instrument, dan is de enige toevlucht een elektronische versterking of filtering toe te passen op die frequenties waar dat gewenst is, waardoor onvolkomenheden langs kunstmatige weg worden geëlimineerd. En dat was wat één van de links in de posts liet zien: een elektronische vijfsnarige viool. Het enige wat ik nog steeds niet heb kunnen achterhalen is of de instrumenten uit de octet-reeks van Hutchins nu ook voldeden aan de verwachtingen. M.a.w. klonken ze nu ook beter? Dat is de grote vraag!

    gr,

    SB
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb nog een plaatje gevonden over die octet instrumenten van Hutchins. Zou mogelijk nog het een en ander kunnen verduidelijken.


    [​IMG]


    gr,

    SB


    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 14/05/2005 om 21:21 uur)[/edit]
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb nu een site gevonden met zo ongeveer twee minuten van drie stukken, gespeeld op het Hutchins octet door "The Hutchins Consort". Eindelijk eens een idee hoe het nu klinkt. Warm aanbevolen -maar dat blijft een persoonlijke zaak- "Summertime". Hier de link: http://www.hutchinsconsort.org/listen.html

    'k Heb ook nog een picture van de instrumenten gevonden: http://www.usd.edu/smm/Archives/NewViolinFamily/ViolinOctet.jpg

    gr,

    SB
     
  20. Hilde

    Hilde Hilde

    Lid geworden:
    2 sep 2004
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Toch een beetje jammer dat er niet over de 3-snarige kontra wordt gesproken.

    Niemand die dat instrumet kent zeker??
     

Deel Deze Pagina