Hebt u deze al gezien?

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 21 sep 2004.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hilde,

    vergeet niet dat ze steeds aan het selecteren en verhandelen zijn. Ze maken een keuze uit hun best klinkende voorraad instrumenten. Op den duur houd je dan de betere en/of beste over.
    De vraag rijst nu dus of het wel zulke "wrakhoutjes" zijn waar ze op spelen. Ik denk van niet. Ze zoeken naar die sonore weemoedige klank die zo kenmerkend is voor de volksmuziek uit de Balkanlanden. Het instrument dat wordt afgedankt wordt weer verpatst.
    Wat je precies bedoelt met "dat krijgen jij en ik samen nog niet voor elkaar" ontgaat me even, want samen een viool bouwen zou ik niet prefereren, ik bouw hem liever alleen. Ook samen op een viool spelen zal niet best gaan. Een viool bouwen van wrakhout heb ik nog niet geprobeerd: ik heb alleen maar kwaliteits klankhout.

    mvg,

    Frits
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Net wat Frits schrijft, echt wrakhout zal het niet zijn waar de zigeuner/roemeen op speelt. Als ik mijn 69 euro Chineese viool geef aan b.v. een willekeurige zigeuner(t) of een b.v. Joshua Bell of als hij nog zou leven b.v. Heifetz of Menuhin, nee zelfs zij zouden er geen klank uit krijgen.
    Geef ik echter mijn “Rugerri” aan een dezer vioolisten, dan wordt ik stil, heel stil. Denk ik.

    Zelf denk ik dat de gemiddelde viool die een goede zigeuner violist bespeelt toch van een goede kwaliteit moet zijn.

    Echter, er zijn te veel factoren om te zeggen dat een viool goed of slecht is, van goede of extreem goede kwaliteit. Tevens veranderd in de loop der jaren het klank ideaal van een instrument. Mijn keuze voor een viool zou eerder uit gaan naar een Nicolai Amati als b.v. naar een Strad of en Del Gesu (om even de uiterste te bepalen). Liever een instrument met een zoet gevooisde stem als een marktkoopman.

    @ Frits

    Als je wrakhout wilt hebben, gewoon wat kopen bij de Gamma, dat zeg ik Gamma.

    Groetjes

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Remi,

    zelfs Stradivarius gebruikte wel eens populierenhout voor z'n achterbladen. Dit vanwege (ook toen al!!) de prijs. En die maakte er nog goede instrumenten van ook. Wat een vakman hè?

    Maar ook bij de GAMMA koop je dit hout niet. Trouwens, ze hebben daar over 't algemeen niet veel bijzonders, zeker wanneer het gaat over gereedschap. Kwaliteit moet je daar niet zoeken.

    gr,

    en: bonnes vacances en France!,

    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, perfect Bert.

    Wat zou het aantal branduren zijn van dit geval? ;)
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het plaatje is helaas al weer verdwenen en ik heb het niet opgeslagen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik me goed herinner was het een soort elektrische gitaar gemaakt uit een stuk bruin geverfd vurenhout met zwarte erop geschilderde klankgaten. 't Had een speudo strijkinstrument moeten zijn maar dat was het bij lange na niet. Zal zo'n inhoud hebben van 50 x 30 x 3 cm3, oftewel 4,5 Liter hout. Brandt toch al gauw een uurtje of twaalf. Kan dus prima dienen om mee te nemen op vakantie en op een warme Costa opstoken aan het strand onder het genot van een lekker drankje. (Portugal of Spanje). Wel nog een extra akoestische gitaar mee nemen natuurlijk voor de begeleiding van het gebral ;)
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Deze ook nog gezien, ik snap er nix van
    [​IMG]

    of als je toch voor de kat zijn viool....

    [​IMG]

    Remi
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Gebouwd door een vioolbouwer zo zegt de begeleidende tekst. Als dat al zo zou zijn, dan begrijp ik van deze 'vioolbouwer' niet, waarom de C-bouts naar buiten gekeerd zijn. Zo kun je de hoogste en laagste snaren niet bespelen.

    Mogelijk alleen maar een instrument om naar te kijken?
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715

Deel Deze Pagina