En vanaf nu..... Is het voor zowel Bert Boon als voor Hilde verboden om in geheimtaal/code te reageren.uit (punt uit). kortom 't is niet eerlijk tegenover de rest! (k) Remi, Rugerri Detto il Per in Scheveningen Di anni 2005
De rest?? Maakt mij niet uit hoor. Ik begrijp wel wat het zeggen wil. Een goed verstaander......... SB
Neen, kennelijk niemand. Ook ik niet, maar ik ben geen bassist, wel een bas. Wat ik wel ken is een vijfsnarige contrabas die dan ook subbas genoemd wordt en waarvan er -naar mijn weten- slechts eentje is gebouwd. Heb ik eens gezien in een 'musée du conservatoire' in Parijs. Een enorm ding van een 2,50 m lang. Maar helaas, weer in een museum en dan kun je hem niet horen. Alleen maar naar kijken. Kom je bij een drie-snarige contra niet zo het een en ander te kort? Je mist 25% van de mogelijkheden. gr, SB
de 3-snarige kontra: de kam is vlak, de snaren worden alledrie tegelijk aangestreken. de kontra wordt vertikaal aangestreken ipv horizontaal. het instrument dient als ritme-instrument en begeleiding. de strijkstok die wordt gebruikt is wat groffer dan een normalen altvioolstrijkstok. Vaak met zwarte haren erop. De contrabas heeft ook 3 snaren (in de Hongaarse muziek dan) en deze zijn van darm. de stok die wordt gebruikt, is een Duitse stok, of een korte dikke stok. Ook de contrabas is voor het stuwende ritme, en de begeleiding. Het enige wat de viool hoeft te doen, is een beetje bevallig een melodie neer te zetten...
Hier wat meer uitleg: We lezen toch wel Engels he.. VIOLA OF THE MEZÕSÉG The traditional orchestras of Mezõség (central Transylvania) are made of three instruments: the violin, the three-stringed viola and the cello. The three strings of the viola are tuned to a, d' and g. The bridge is straight, and thus all three strings are sounded simultaneously with one stroke of the bow. The traditional, richly ornamented violin style is accompanied in this ensemble by a strongly rhythmical, modal type pithy harmonization, which flows from the unity of execution of the viola and cello. By Sebõ Ferenc
Hilde, ik ben nu even het spoor bijster: je hebt het over een 3-snarige contrabas met vlakke kam, waarbij alle drie de snaren simultaan worden aangestreken. Daarna leg je uit dat op dat instrument verticaal wordt gespeeld ipv horizontaal. [ja, ik ben maar een violist, maar heb nog nooit iemand op een contrabas zien spelen in horizontale positie]. En in je Engelse verwijzing gaat het over een drie-snarige viola. Dus........ Graag een aanduiding waar ik mogelijk de fout in ga. mvg, SB (Frits)
Het gaat bij de "kontra" niet over een bas, maar om een altviool (viola) die geschikt is gemaakt voor drie snaren en is voorzien van een platte kam.
de Kontra, of Brács (Bratsch) is inderdaad een omgebouwde altviool. en de kontra-bas is gewoon de kontra-bas Het klopt wel dat dat een beetje verwarrend is. Op deze instrumenten wordt de traditioneel Hongaarse muziek gespeeld. Bert heeft ook vast nog wel een paar sites waar wat meer info te verkrijgen is, maar ik weet eigenlijk niet of ik zomaar sites mag vermelden hier. Hilde
Hilde, ik weet echt niet zoveel van hongaarse muziek, dus noem maar de sites die je wilt; volgens mij mag alles hier mits het over strijkinstrumenten en vioolspel gaat en opbouwend is!
Vindt je hier de electrische variant? http://www.violectra.co.uk Groetjes Remi (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 22/05/2005 om 12:33 uur)
OK, een aardige site is: www.tanchaz.nl en wat dachten julie van deze: www.zaagtrio.nl gegroet! oja, Remi, die elektrie violen hebben er dus nix mee te maken. Maar wel erg dat ze gejat zijn! Zal meneer Kennedy wel niet zo blij mee zijn. leuke exemplaren trouwens..
Even die site bezocht: http://www.tanchaz.nl/ Ja leuke vrolijke plaatjes. D’r zit een man bij die heel interessant kijkt en die viool speelt, met zo'n dikke laag harspoeder op z’n viool dat je daar U tegen zegt. Die zou eens een bezoekje moeten brengen aan deze site. Kan ‘ie lezen hoe dat spul te verwijderen is, zonder de laklaag aan te tasten. Frits
Nou, vertel maar Frits, hoe haal je op een goede manier de hars van je feool af, zonder dat je de lak beschadigd.
Hilde, ook voor jou dan het zelfde advies: neem eens een kijkje bij de topic "snaren schoonmaken", mogelijk dat het je op een idee brengt? Het beste is natuurlijk de aangroei te voorkomen, door na elke speelsessie even met een doekje voorzichtig het collofonium op te nemen. De kracht zit 'em in het consequent zijn hiervan. feool met een v en i trouwens...... fejolen-feoolde-gefeoold zou toch moeten kunnen? [Is een nieuw instrument met 6 snaren waarvan twee vrij resoneren. Gebogen kam alleen voor de vier aangestreken snaren]. Frits
De zigeuners nemen het niet zo nauw met het schoonmaken van hun instrumenten. Het is natuurlijk altijd beter om het wel te doen, maar als je op wrakhout speelt, maakt het niet zoveel uit. Daar komt bij, dat ze om de zoveel tijd toch wel weer op een ander instrument spelen. Wat een erg interessant fenomeen is: de wrakhoujtes waar zij op spelen, daar komt een ongekend goed geluid uit. Dat krijgen jij en ik samen nog niet voor elkaar.. (en neem dat dan maar aan) weest gegroet! Hilde