Wanneer NoName#2 schrijft:
""...Vioolbouwers verkopen regelmatig violen tegen acht keer de kostprijs! Dat is 700% winst! Sommigen zouden dat oplichting noemen. NoName#2 wil de misstanden en de te hoge prijzen de wereld uit helpen... in uw voordeel! "
kun je hier als vioolbouwer twee kanten mee op. Wanneer een vioolbouwer met naam en toenaam genoemd zou zijn, kan ik me de reactie van Bert goed voorstellen. Echter, in dit geval is de uitspraak zo algemeen gesteld, dat ik er geen waarde aan zou hechten. Maar goed, niet iedereen is gelijk. Bert mag zijn mening ventileren. Ik hoop alleen, dat de misselijkheid weer wat is weg geëbd. Zo niet, dan zijn daar wel wat middeltjes voor.
Zodra een uitspraak gedaan wordt over de vermeende deskundigheid over iemand, betekent dat ogenblikkelijk dat er een waardeoordeel wordt afgeroepen over de deskundigheid van degene die het in twijfel trekt. Dan belandt je op een punt waarop je deskundigheid dient te bewijzen en ik zou de Rijdende Rechter hier toch maar niet bij betrekken, want ook die moet weer een andere deskundige erbij slepen en zo komt men er niet uit.
Nieuw in deze thread is echter de vermelde ervaring van Coop bij een bezoek aan Hilversum. Aandachtige lezers zullen de ervaring ook zijn opgevallen en hun conclusie getrokken hebben. Dat mag allemaal. Een ieder is vrij in zijn of haar keuze en de vorming van een eigen mening aan de hand van de verstrekte informatie.
Dit doet me denken aan de slogan van een bekende witgoed fabrikant: "MXXXX, er is geen betere". Kijk, wanneer iemand dat in twijfel wil trekken, komt hij er niet mee weg door te zeggen dat het niet waar is, neen zoiets moet bewezen worden. En wie wil dat nu bewijzen? En hoe bewijs je dat dan? Wat een enorme inspanning moet je dan leveren. Dus Miele heeft hier een heel slimme slogan bedacht, die al jaren werkt! Degene die een beter product levert, moet het eerst maar bewijzen.
Nog steeds doet het gezegde "Goede wijn behoeft geen krans" opgeld en in die zin zou ik me als bouwer geen zorgen maken. Wanneer een product goed is -en daarmee bedoel ik ook de 'after-sales', service, correcte prijsstelling en goede voorlichting- en uitermate voldoet, is de geheel gratis mond-op-mondreclame het beste bewijs!
Frits