Het Nederlandse Vioolconcours

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door marjet, 4 dec 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het viel mij op bij het celloconcours van de CelloBiënnale dat de leeftijd waarop begonnen was met cellospelen steeds jonger was, naarmate men een ronde verder kwam. Per ronde daalde de gemiddelde leeftijd. Even terugzoeken, maar zo uit de losse hand staat mij ook nog iets bij over verschillen tussen meisjes en jongens.

    Zou dat bij viool niet nét zo uitpakken?
     
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/deelnemers/oskar-back/
    Rood speelt halve finale. Veel plezier met de statistieken en rekenen.
    (v) Ana Termeulen (1995) Ze speelt viool sinds haar zesde jaar
    (m) Caspar Horsch (1995) Geen beginleeftijd viool opgegeven
    (v) Coraline Groen (1996) begon met vioollessen toen ze drie jaar oud was
    (v) Elise Besemer (1994, Rotterdam) speelt vanaf haar vijfde viool.
    (v) Elvira van Groningen (1992) ontving haar eerste vioollessen op zesjarige leeftijd
    (v) Emma Rhebergen (1992) begon met vioolspelen toen ze vijf jaar oud was

    (v) Emma Roijackers begon met vioolspelen toen ze 7 jaar oud was. Haar leeftijd volgens deze site is 19, maar hoe lang staat dat bericht al op die site? http://www.muziekinstrumentenfonds.nl/59/emma-roijackers/?id=16017
    (v) Eva de Vries (1995) begon met vioolspelen op zevenjarige leeftijd
    (v) Floor Le Coultre (1990) begon op vierjarige leeftijd met vioollessen
    (v) Jeanine van Amsterdam (1992) Geen beginleeftijd viool opgegeven

    (m) Koen Stapert (1990) begon met vioolspelen vanaf zijn vijfde jaar
    (v) Maren Bosma (1996), geboren in Trenton, New Jersey, begon op haar zevende met vioolspelen
    (v) Marie-Claire Boel (1992, Middelburg) begon op haar vierde jaar met vioolspelen

    (m) Michael Foyle (1991) komt uit een Brits-Nederlandse familie en gaf op achtjarige leeftijd zijn solo-debuut met het orkest. Geen beginleeftijd viool opgegeven
    (m) Pieter van Loenen (1993) begon op zesjarige leeftijd met vioolspelen (3e keer halve finale Oskar Back)

    (v) Ruña ‘t Hart (1992) begon op tweejarige leeftijd met vioolspelen
    (v) Svenja Staats (1996) speelt sinds haar vijfde jaar viool


    1e ronde 17 deelnemers 13 vrouw 4 man 76,5% vrouw 23,5% man
    Halve finale 7 deelnemers 3 vrouw 4 man 42,9% vrouw 57,1% man
    Dus 10 vrouwen niet door na 1e ronde wel alle mannen. Erg sterke statistische afwijking.
    Van 1e ronde zijn 16 geboortejaren bekend 199n n=556422?5020621326 =51/16= 3,1875
    Dus gemiddelde geboortejaar 1e ronde is 1993,1875
    Halve finale zijn alle geboortejaren bekend n=5422013 n=2,4286
    Dus gemiddelde geboortejaar halve finale is 1992,4286 Halve finalisten zijn ouder, want meer concourservaring, levenservaring?
    Beginleeftijd vioolles 1e ronde 6?3565774?574?625= 72/14=5,143 jaar
    Beginleeftijd halve finale ?5655?6 =5,4 jaar Gemiddeld later begonnen met vioolspelen.
    Andere en belangrijkere factoren zijn ook soort instrument, kostbaar en kwalitatief goed of goedkoop. Welke (conservatorium)docent(en)? Hoeveel studiediscipline/talent? Hoeveel concourservaring? Sociale achtergrond en hadden ouders genoeg geld voor vioolles?
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ha, dank je wel voor het voorwerk!:) Ben je zelf misschien ook een beetje benieuwd?
    Ik ga nog kijken of ik ergens de ontbrekende gegevens kan vinden. Ach, het is wel grappig om te zien hoe het zit met de leeftijden, maar het is allemaal ook wel weer heel beperkt en de toegepaste statistische methoden zijn natuurlijk ook wat discutabel. Wie het leuk vindt, kan dat via conversatie met mij nog bediscussiëren.Uiteindelijk boeit mij de muziek nog het meest!!!:) Resultaten van het onderzoekje publiceer ik binnenkort.:D
    Misschien rollen er aanbevelingen uit bijvoorbeeld dat een conservatorium beter maar gelijk een peuterklasje moet starten om zo vroeg mogelijk met strijken te beginnen om nog meer deelnemers te krijgen op de concoursen later:eek::rolleyes::mad::confused:.
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    @Marcelita. Gister moest ik een werkstuk afmaken, maar nu even tijd voor statistieken:

    1e ronde 17 deelnemers 13 vrouw 4 man 76,5% vrouw 23,5% man
    Halve finale 7 deelnemers 3 vrouw 4 man 42,9% vrouw 57,1% man
    Dus 10 vrouwen niet door na 1e ronde wel alle mannen. Erg sterke statistische afwijking.
    Van 1e ronde zijn 16 geboortejaren bekend 199n n=556422?5020621326 =51/16= 3,1875
    Dus gemiddelde geboortejaar 1e ronde is 1993,1875
    Halve finale zijn alle geboortejaren bekend n=5422013 n=2,4286
    Dus gemiddelde geboortejaar halve finale is 1992,4286 Halve finalisten zijn ouder, want meer concourservaring, levenservaring?
    Beginleeftijd vioolles 1e ronde 6?3565774?574?625= 72/14=5,143 jaar
    Beginleeftijd halve finale ?5655?6 =5,4 jaar Gemiddeld later begonnen met vioolspelen.
    Andere en belangrijkere factoren zijn ook soort instrument, kostbaar en kwalitatief goed of goedkoop. Welke (conservatorium)docent(en)? Hoeveel studiediscipline/talent? Hoeveel concourservaring? Sociale achtergrond en hadden ouders genoeg geld voor vioolles?
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik heb nog wat ontbrekende gegevens ahterhaald. Startleeftijd viool van Caspar: 4 jaar
    Startleeftijd van Jeanine: 5 jaar
    Andere belangrijke factoren die je noemt, zijn zeker belangrijk! Je zou ook nog kunnen achterhalen of het thuis er heel gestructureerd aan toe ging of juist heel losjes.
    Maar goed, als alles bekend is t/m wie uiteindelijk gewonnen heeft, kan in beeld worden gebracht of de gemiddelde leeftijd van beginnen aan vioolspelen stabiel blijft of dat-ie nog iets opschuift.
    Je kunt je nog afvragen wat het betrekken van de 2-jarige in je statistieken, of dat e.e.a. niet wat vertekend.
    Soms worden de laagste leeftijd en eentje van de hoogste leeftijd eruit gelaten. Maar dan komen we in statistische discussies die hier niet horen. Ik ga het gewoon zo lekker recht-toe-recht-aan doen als bij de cellisten.
     
  6. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Erg leuk :)

    Een beetje kleine populatie...maar het geeft wel een indicatie.

    Je zou s een Groot Viool(strijk)onderzoek moeten doen.
    De weg tot toptalent of conservatorium bv en welke factoren meespelen. Wel lastig omdat het ook om niet exacte begrippen gaat zoals talent, doorzettingvermogen, leraar/opleiding(?)etc.
    Maar toch zijn er wel meetbare zaken: beginnersleeftijd, studie-uren, aantal optredens, (kleur jurk... ;-) )
     
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    En wat te denken van fysiek? Lengte armen, vingers en lenigheid. En intelligentie...
     
  8. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    En hoe zagen de deelnemers eruit?
    Mannen in pak? Dames in wel/niet blote, kleurrijke jurken?
     
  9. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hm intelligentie is bij muzikale mensen sowieso al hoger, of dat dan in de top nog verschil maakt? En hoe meet je dat? Gaat m.i. niet puur over iq:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Intelligentie is ook niet statisch. Het kan zomaar dat tijdens je vioolstudie je intelligentie stijgt, juist doordat je musiceert!
    En wat dacht je van prénatale invloeden? Muziekaanbod thuis dat doorsijpelt. Of zelfs intensief studerende moeder en/of vader?
    Er spelen zoveel factoren mee die elkaar weer beïnvloeden dat het nog een hele klus is om een onderzoek op te zetten waarvan de resultaten iets zinnigs opleveren.
    Eigenlijk hebben we wel een idee van een ideaalplaatje voor een glanzende carriere. Als er dan iets toch niet meezit, wat is er dan nodig om er toch te komen? Wat zijn dan de keiharde voorwaarden? (misschien leuk in een apart topic te bespreken).

    Was nog vergeten te vermelden dat ik ook op een website heb zien staan dat Miochael Foyle op zesjarige leeftijd is begonnen met viool (hij speelt ook piano). En dan dus dat concert op 8-jarige leeftijd.

    Qua populatie zou je het onderzoek nog kunnen uitbreiden naar vorige editie(s) van dit concours. Dat zou ik ook wel kunnen doen met het concours van de cellobiënnale.
    Maar eerlijk gezegd...op gegeven moment houd het bij mij ook wel weer een keer op met dit soort gegevensverzameling. Heb nog zoveel moois wat ik op de cello wil kunnen gaan spelen!:)
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    De jongens vaak zwarte broek met zwarte riem en zwart overhemd en zwarte gepoetste schoenen of soms zwarte lakschoenen, maar dat is een beetje protserig. Soms ook een zwart colbertje/jasje. Ik heb 2 donkerblauwe broeken, maar een bruine riem, maar door vorige Oskar Back-edities dacht ik: Ik moet ook zo'n zwarte riem hebben. En die heb ik dus nu, alleen ik heb niet meer zo'n strakke platte buik op m'n 52ste, dus ik moet eigenlijk weer sit-ups gaan doen voor een wasbordje om er weer uit te zien als een viooljongen. Vaak zijn het vrij magere jongens. Koen Stapert had opvallende blauwe suede schoenen met bovenop kwastjes en een colbertje en broek volgens mij lichtblauw /wit. Weet ik niet meer precies
    De meisjes hadden soms zo'n avondsolojurk aan. Svenja lange rode jurk met een paar lovertjes. Ook iemand met een strapless lijfje met lovertjes en lange jurk, groen. Maren had een rode cocktailjurk met een punt stof achter tot haar kuiten. Iemand anders een zwarte rok met een soort overhemd met zwarte kanten doorkijkarmen. Ook een lange blauwe jurk met spagettibandjes. 1 meisje was heel casual gekleed met een zwart hemd en een rok van gordijnenstof. De meeste waren wel netter gekleed dan normaal maar niet allemaal in solistenjurk, wat ze wel altijd aandoen als ze met orkest soleren. De meeste meisjes hadden platte schoenen, want dat geeft meer stabiliteit. Maren had een hak van 3 cm viel me op. Soms valt kleding niet op en dan let je er niet op.
    Hier nog wat foto's van 2013, alleen de finale http://www.vioolconcoursen.nl/ontdek/fotos/fotos-oskar-back-vioolconcours/?album=1&gallery=1 en hier nog wat foto's https://www.flickr.com/photos/99352577@N04/, maar ik zag geen fotograaf foto's nemen van de 1e ronde dit jaar van Oskar Back. Maar zo'n 1e ronde moeten ze eigenlijk ook allemaal opnemen op video en als VOA (Video Op Aanvraag) op de website zetten en dan kan je alles nog eens terugluisteren en oordelen of een kandidaat wel of niet terecht niet door is.
    Hier kan je wat interviews horen met deelnemers op Concertzender http://www.vioolconcoursen.nl/blog/vioolconcours-in-concertzender-actueel/
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  12. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ga je komend weekend weer kijken, Henri V. ? (Of iemand anders?)
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ja, ben je er ook marjet? Ik ben te herkennen aan een rode trui.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    We hebben dan misschien wel twee rapporteurs:cool:
     
  15. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Nee, heb andere afspraken :-(
    Maar ik vind het wel hartstikke interessant!
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Jammer!

    Maar gelukkig gaat Henri Vieuxtemps en zijn verslagen lees ik maar al te graag!:)
     
  17. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Vanmiddag aardig ondergedompeld in de muziek. Ik houd alleen niet echt van het wedstrijdelement. De extra opdracht om iets creatiefs te doen met kleur, gedicht en dans viel bij mij wel erg in de smaak ;)
    De grootste verschillen zaten wat mij betreft vooral in het overbrengen van emotie.
    Ik zal Henri Vieuxtemps de rest laten schrijven;)
     
  18. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Leuk Jis77 dat je er ook was. Helaas geen kennis gemaakt. Mooie zaal in een beetje megalomaan gebouw. Jammer dat er miljoenen in zo'n gebouw worden gestopt terwijl er niet een beetje subsidie af kan voor een beroepsorkest in Utrecht. Mensen van het Utrechts conservatorium kunnen in dat orkest https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechts_Symfonie_Orkest dat al jaren geleden wegbezuinigd is in 1985 door Elco Brinkman geen emplooi meer vinden. Intussen is er wel een orkest zonder subsidie, knap dat dat ze lukt, in Utrecht opgericht De nieuwe Philharmonie met dirigent Johannes Leertouwer http://nputrecht.nl/orkest/
    Om in de Hertz-zaal te komen moest je via lange roltrappen naar de 6e verdieping. Op de 9e verdieping was het Davina van Welyconcours halve finale van 14-17 jarigen. Ik was te laat opgestaan en heb de 1e kandidaat gemist helaas ondanks dat de 1e kandidaat pas om 10.30 begon, een kwartier te laat. Naast een Brahms-sonate met piano werd er ook een stuk gespeeld van Bach met piano, dus nu niet de overbekende sonates en partita's voor soloviool. Naast gedeeltes uit de vioolconcerten van Stravinsky, Szymanovsky1 en Britten iets nieuws met een kleur een dicht en dans. Een soort multiculturele (naast vioolcultuur ook danscultuur dichtcultuur en danscultuur) cross-overs met dansers, films van de violisten met gesproken tekst of filmische effecten. Dit gaf een stuk meer dimensie aan klassieke muziek dan de pogingen van Radio4-presentatoren als Hans Haffmans of Lex Bolmeijer, die met quasi-literaire zwamverhalen presenteren met geaffecteerde accenten die mij vaak irriteren dat ik maar snel doorzap op de autoradio naar een popzender of een levensliedzender om van dat gezanik af te zijn. Maar in deze entourage van een klassieke concertzaal irriteerde het me niet. Meestal is klassiek gewoon klank zonder een zwamverhaal erachter, behalve bij liederen of opera, waar wel een concrete tekst bij zit dat over iets gaat. Koen Stapert speelde een origineel stuk van Joachim Raff wat je niet snel meer zal horen in de concertzaal. Van de uiteindelijke finalisten mocht Michael Foyle na een Bach-begin met intonatieproblemen niet klagen dat hij in de finale zat. Elise Besemer maakte een degelijke indruk en ook Pieter van Loenen speelde goed en zit na 3 halve finales nu eindelijk in de finale van Oskar Back. Het is hem van harte gegund en de aanhouder wint. 2 filmcamera's legden alles vast en een fotograaf liep rond. Morgen bij podium Witteman op NPO2 komen de 3 finalisten langs. Flink wat cultuur gehapt vandaag voor maar 5 euro en meteen een kaart gekocht voor de finale, waar dus 2 x Strawinsky en 1 x Szymanowski1 te horen zal zijn. Strawinsky heb ik wel een keer begeleid in Groningen, maar nog nooit in een concertzaal beluisterd, dus wat dat aangaat een debuut. Meteen na de uitslag naar een supermarkt gegaan in Utrecht vlak voor 18 uur, want ik had niks meer in huis.
    Nu voor een 2e keer een repetitie gemist van m'n za.-orkest, zodat ik volgende week niet met het concert mag meedoen. Maar ja, je kan ook niet alles.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
    jis77 en Marcelita vinden dit leuk.
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dus Michael Foyle, Pieter van Loenen en Elise Besember zitten in de finale.

    (Met die drie gaat de gemiddelde leeftijd van beginleeftijd vioolspelen omhoog: 5,7 afgerond; grappig, bij de cellisten ging het juist omlaag als ik mij goed herinner).
     
  20. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Leuk weer om te lezen, Henri V, bedankt!
    Weet je ook hoe er beoordeeld is? Hebben de 'extra's' nog veel invloed gehad?
    Wat lijkt me het hondsmoeilijk om keuzes te maken op dat niveau! Je weet dat alle kandidaten ziel en zaligheid in gegooid hebben.
    Maar dus wel echt genieten dus voor het publiek!
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016

Deel Deze Pagina