Niet dat ik weet, heb het niet op internet kunnen vinden. Ik vermoed ook dat er méér succesvolle wegen zijn, gewoonweg omdat docenten waarschijnlijk wel hun favoriete methoden hebben waarmee ze dus de meeste leerlingen wel flink op weg hebben kunnen helpen. En dan passen ze het misschien nog een beetje aan aan de kenmerken van de leerling. Welke methode(n) wordt/worden dan het vaakst gebruikt? Dat zou ik ook weleens willen weten.
Goed dat er hier hardop over wordt nagedacht. Hier wat gegevens over jury's http://nl.wikipedia.org/wiki/Jury_(wedstrijd) en statistieken op grond van hun profiel op de site vioolconcoursen: http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/panel-showcase/ Panel Showcase Jan Schoonenberg Docent viool en altviool bij Scholen in de Kunst,Dirigent Het Arnhems Interscholair orkest, Studie altviool Koninklijk Conservatorium Den Haag Letizia Sciarone Violiste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Artistiek leider Meneone Foundation, The Young Arts Academy, Studie bij Josef Schebal en Felix Andrievsky Liesbeth Ackermans Violist, Docent Koninklijk Conservatorium Den Haag en Academie Muzikaal Talent Utrecht, Studie aan Utrechts Conservatorium en Guildhall School of Music and Drama in Londen (Advanced Solo Studies) Marjolijn Boersma Freelance violist bij o.a. het Residentie Bachorkest, philharmonie zuidnederland, Docent en stagebegeleider Codarts Hieke van Hoogdalem (secretaris) Helpt als zelfstandig ondernemer mensen met zeer uiteenlopende dingen: van copywriting tot ondernemerscoaching en van lifecoach (zachtwerkencoach) tot cellodocent. En nog heel veel andere dingen. Zingt in projectkoren en speelt (barok)cello en viola da gamba. Studies: o.a. schoolmuziek/docent muziek aan het Utrechts conservatorium, muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en journalistiek aan de HU. Laatste geen violist van de 5, dus 80% beroepsviolist http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/iordens/ Iordens Cindy Albracht Violist bij Mahler Chamber Orchestra, Aanvoerder tweede violen Het Gelders Orkest, Studie bij Else Krieg, Jan Repko en Davina van Wely, Derde prijswinnaar Oskar Back in 1999 Cecilia Bernardini Concertmeester bij Dunedin Consort uit Edinburgh, Werkzaam in Serafino string trio, met altviolist Giles Francis en celliste Timora Rosler, Studie bij Jan Repko, Vesko Eshkenazy en Ilya Grubert, Tweede prijs Oskar Back 2005 en eerste prijs Davina van Wely 2001 Birthe Blom 1e concertmeester l’Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Kamermusicus, solist en sinds 2007 artistiek leider van het jaarlijkse Kamermuziekfestival Hoorn, Studie bij Jan Repko en Lex Korff de Gidts aan het Conservatorium van Amsterdam en Pierre Amoyal aan het Conservatoire de Lausanne, Eerste Prijs Davina van Wely 1999 en Eerste Prijs Oskar Back 2005 Sarah Kapustin Primarius Rubens Quartet, Concertmeester Sinfonia Rotterdam, Hoofdvak viooldocente ArtEZ Conservatorium in Zwolle, kamermuziekdocente Prins Claus Conservatorium, Studie bij Indiana University en The Juilliard School Veselina Manikova Eerste concertmeester Noord Nederlands Orkest, Viooldocent Prins Claus Conservatorium, Studie bij State Academy of Music, Sofia en Koninklijk Conservatorium Den Haag Dieuwertje Welschen (voorzitter)Directeur en docent Gemeentelijke Muziekschool Bloemendaal, Studie muziekwetenschap Universiteit Utrecht en hobo Conservatorium Rotterdam Monique van der Woude (secretaris) Zakelijk leider Nederlands Jeugd Strijkorkest, Muzieksamensteller en redacteur Radio 4, Coördinator Vriendenstichting Asko|Schönberg Laatste 2 geen violist van de 7, dus 71% beroepsviolist http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/davina-van-wely/ Davina van Wely Chris Duindam Violist, onder meer bij Combattimento, Viooldocent aan Utrechts Conservatorium en Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Studie aan Koninklijk Conservatorium bij Qui van Woerdekom en Sweelinck Conservatorium bij Maarten Veeze Lisa Jacobs Concertvioliste in binnen- en buitenland, Soleerde onder andere bij Amsterdam Sinfonietta, Koninklijk Concertgebouw Orkest en Brussels Philharmonic, Studie bij Joyce Tan en Ilya Grubert, Prijswinnaar Iordens 1996 Maria-Paula Majoor Violiste van het Matangi Quartet, Studie bij Qui van Woerdekom, Lex Korff de Gidts en Rainer Kussmaul, Prijswinnaar Davina van Wely Quirine Scheffers Plaatsvervangend concertmeester Rotterdams Philharmonisch Orkest, Als jurylid coacht ze regelmatig laureaten van het Prinses Christina Concours,Studie bij Theodora Geraets, Peter Brunt en Charles-André Linale Tiziana Pintus Solovioliste van het Schreck Ensemble, Violiste, artistiek leider en drijvende kracht achter het Camenae Project en het Camenae Collective, Studie aan Conservatorio Giuseppe Verdi in Milaan en Utrechts Conservatorium Jos Schillings (voorzitter) Directeur HKU Utrechts Conservatorium Liesbeth Deiters-Boot (secretaris) Eventmanager, Kreeg haar eerste vioolles op zesjarige leeftijd, Laureaat Prinses Christina Concours (viool en piano), Music consultant bij Classic FM Laatste 2 waarschijnlijk geen beroepsviolist van de 7, dus 71 % beroepsviolist. http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/oskar-back/ Oskar Back Candida Thomson Concertmeester en artistiek leider Amsterdam Sinfonietta, Gepassioneerd kamermusicus, Speelde onder meer met musici als Isaac Stern, Janine Jansen, Julian Rachlin, Isabelle Faust en Bruno Giuranna Floris Visser (halve finale) Operaregisseur bij o.a. Opernhaus Zürich, Bolshoi Theater Moskou, De Nationale Opera, Internationale Händelfestspiele. Artistiek directeur Opera Trionfo, Docent bij Dutch National Opera Academy en het Conservatorium van Amsterdam, Studie regie- en acteursopleiding aan de Toneelacademie Maastricht en zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag Kees Hülsmann Hoofdvakdocent viool Koninklijk Conservatorium Den Haag, Was concertmeester van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Residentie Orkest, Studie bij Davina van Wely, Jo Juda, Manoung Parikian en Rami Shevelov in Amsterdam, Tel Aviv en Londen Lawrence Renes Chefdirigent en artistiek leider van de Koninklijke Zweedse Opera in Stockholm, Dirigeerde o.a. het Residentie Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, Sydney Symphony Orchestra en BBC Symphony Orchestra, Studie orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag Paul Komen Hoofdvakdocent en afdelingshoofd piano Prins Claus Conservatorium, Musicus en artistiek leider Peter de Grote Festival, Studie bij Jan Wijn aan Sweelinck Conservatorium te Amsterdam Simone Lamsma Solist bij o.a. het Chicago Symphony, Cleveland Orchestra, Orchestra National de France, Soleert regelmatig bij alle Nederlands orkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Rotterdams Philharmonisch en Radio Filharmonisch, Studie bij Davina van Wely, Hu Kun en Maurice Hasson, Eerste prijswinnaar Oskar Back in 2003 Stef Collignon (voorzitter) Directeur bij Amerborgh Nederland. Was onder meer directeur bij Universal Music, EVA TV producties en het Haagse Festival Classique Patty Hamel (secretaris) Freelance editor in de muziekwereld, Actief als jurysecretaris bij Nationaal Cello Concours, Secretaris Bestuur Stichting Strijkkwartetten Nederland 3 beroepsviolisten, 5 niet beroepsviolisten in de jury 37,5% beroepsviolist Showcase panel Laatste geen violist van de 5, dus 80% beroepsviolist. Iordens jury Laatste 2 geen violist van de 7, dus 71% beroepsviolist. Davina van Wely jury 2 waarschijnlijk geen beroepsviolist van de 7, dus 71 % beroepsviolist. Oskar Back jury 3 beroepsviolisten, 5 geen beroepsviolist 37,5% beroepsviolist. finale 3 beroepsviolisten , 4 geen beroepsviolist , dus 42,8% beroepsviolist. Ik constateer dus een significante afwijking bij de laatste jurysamenstelling. Een andere significante afwijking was het grote percentage vrouwelijke deelnemers die na de 1e ronde afvielen. Voor een dirigent in de jury of een pianist in de jury is wat te zeggen, omdat in de finale de kandidaten met een dirigent moeten samenwerken en in 1e ronde en halve finale vaak met een pianist, maar de beste beoordelaars lijken mij beroepsviolisten. In de jongere categorie is het ook handig om er vioolleraressen/vioolleraren/pedagogen in de jury of panel te hebben, die misschien amper beroepsorkestervaring hebben, maar wel veel met jonge leerlingen hebben gewerkt.
@HenriVieuxtemps, je hebt behoorlijk wat uitzoekwerk gedaan! En zo zien we (grofweg) in de lijn van Showcase panel naar Oskar Back wat betreft jurysamenstelling een afnemende hoeveelheid violisten in de jury. Daar waar het gaat om kinderen en jongeren die op technisch gebied nog een weg af te leggen hebben, is een jury met vioolvakdocenten en uitvoerende violisten duidelijk nuttig. Op een gegeven moment staan er dus op het hoogste concoursniveau jonge violisten te soleren, waar het al veel minder gaat om techniekvergelijking gaat en andere aspecten belangrijker worden. Ik heb eens gekeken wat er op een site over het jureren van zangkoren werd vermeld, dus waarop beoordeeld wordt. (zie http://www.stem-up.nl/jury_en_beoordelingscriteria.html) Technische kwaliteit (25%)(of een ander gewicht dat je eraan geeft) Koorklank, balans, zuiverheid, ritmische precisie, swing Muzikale Interpretatie (25%)(eventueel ander gewicht) Tempo, dynamiek, stijlgevoel Regietechnische presentatie (25%)(eventueel ander gewicht) Expressie, choreografie, contact met het publiek (het vierde punt was repertoirekeuze, die heb ik er wellicht onterecht uitgelaten, maar dat kwam omdat ik vooral dacht aan de verplichte werken) Vul voor 'koor' viool in en dan kom je al op aspecten waarop een jury let. Bij een koor heb je natuurlijk wel te maken met verschillende stemmen en de balans daarin, maar dit geeft toch een beetje een overall idee van waar je het met jureren over hebt. Vervolgens kun je je afvragen welke competenties nodig zijn om op die diverse terreinen violisten te vergelijken. Zouden die punten allemaal specifiek een violist vragen om dat te beoordelen? Je kunt natuurlijk het Gilde der Violisten de meesterproeven van de jonge aanwas laten beoordelen, dat zie je ook bij de cellisten. Daar is Patty Hamel als ambtelijk secretaris de enige niet-cellist. Eigenlijk vind ik het wel een hele mooie keuze om een operaregisseur in de jury te hebben die natuurlijk vooral de regietechnische presentatie als aandachtsgebied heeft. Hoe communiceert de violist(e) met het publiek, de dirigent, het orkest? Hoe presenteert de violist(e) zich ? ('podiumpersoonlijkheid') Zo zouden ze bij het celloconcours ervoor kunnen kiezen er een vocalist bij te halen, of ook die operaregisseur, om het vocale van het cellospel te beoordelen, en de expressie, communicatie en presentatie. En wat verder nog een jury aangaat: het moet om een team gaan die met elkaar kan samenwerken. Waarvan de leden elkaars 'taal' begrijpen, samen kunnen afwegen en dus tot gezamenlijke keuzes en besluiten komt. Vooral omdat het toch om niet al te makkelijk meetbare variabelen gaat bij zo'n concours, moet er toch wel een bepaalde gemeenschappelijke basis aan ideeën zijn. In een wereld van sterke podiumpersoonlijkheden (waar het uitvoerende musici bijvoorbeeld aangaat) zal het een uitdaging zijn om samen een jury te zijn en als team op te trekken gedurende een concours. Vraag van mij: Wat zijn de voordelen en de nadelen van (laat ik het zo noemen) het Gildesysteem voor wat betreft concoursjury samenstelling?
Ha Marcelita, je schreef: "Eigenlijk vind ik het wel een hele mooie keuze om een operaregisseur in de jury te hebben die natuurlijk vooral de regietechnische presentatie als aandachtsgebied heeft. Hoe communiceert de violist(e) met het publiek, de dirigent, het orkest? Hoe presenteert de violist(e) zich ? ('podiumpersoonlijkheid')" Bij een zangconcours was een operaregisseur nog wel functioneel geweest, maar ""presentatie van de violist"? Ik denk dat je dan ook een couturier in de jury zou kunnen zetten. Of om bij de thema's in de halve finale te kijken, waar de kandidaten een dichter, een dans en een kleur moesten meenemen in hun performance, een schilder voor de (klank)kleuren, een dichter voor de dichterlijke melodieën en een choreograaf voor de dans. Je zou ook een rockgitarist, een rapper of een levensliedzanger in de jury kunnen doen, want ook muziek en dan zou je in andere kringen misschien nog wat belangstelling voor klassiek kunnen opwekken. De keiharde muziekpraktijk is het dat het al bijna niet te doen is een vaste baan in een beroepsorkest te krijgen bij alle wegbezuinigingsacties de laatste jaren, dus voor de meesten bestaat het leven vnl uit lesgeven en heel soms soleren en een beetje kamermuziek. Ik denk dus dat vnl. het violistenGilde over elkander zal moeten blijven oordelen bij vioolconcoursen, net als bij orkestaudities achter een gordijntje. Een dirigent of pianist in de jury kan wat mij betreft nog net. Hier nog wat info op de website over de jurering: http://www.vioolconcoursen.nl/meedoen/beoordeling/ Beoordeling Jury en panelPer categorie is er een jury, bestaand uit specialisten die vioolspel goed kunnen beoordelen. De jury bestaat tijdens het hele concours per categorie uit minimaal drie leden. De voorzitters van de jury’s stemmen niet mee. De juryleden geven de kandidaten die niet door zijn feedback na hun optreden. Voor de Showcase viooltalent is er een panel van twee of drie deskundigen die na het spelen een gesprek met de violisten en hun ouders/docent aangaat. Tijdens de finale krijgen de deelnemers aan de Showcase een kort rapport vioolspel uitgereikt met de belangrijkste tips van het panel. Jury categorie Oskar Back Kees Hülsmann, Paul Komen, Simone Lamsma, Candida Thomson en Lawrence Renes (23, 24 jan en 6 feb) & Floris Visser (30 jan) Stef Collignon (voorzitter) en Patty Hamel (secretaris) Jury categorie Davina van Wely Chris Duindam, Lisa Jacobs, Maria-Paula Majoor (30 jan en 6 feb) & Quirine Scheffers (16 en 17 jan) en Tiziana Pintus Jos Schillings (voorzitter) en Liesbeth Deiters-Boot (secretaris) Jury categorie Iordens Cecilia Bernardini, Birthe Blom, Sarah Kapustin en Veselina Manikova Dieuwertje Welschen (voorzitter) en Monique van der Woude (secretaris) Panel Showcase viooltalentLiesbeth Ackermans, Marjolijn Boersma (9 jan), Letizia Sciarone en Jan Schoonenberg (10 jan) Hieke van Hoogdalem (secretaris) JuryreglementDownload het volledige juryreglement. JURYREGLEMENT HET NEDERLANDSE VIOOLCONCOURS 2016 Dit juryreglement geldt voor alle deelnemers aan Het Nederlandse Vioolconcours in de categorieën Iordens, Davina van Wely en Oskar Back. 1. Kaders 1.1 De deelnemers zijn verdeeld in verschillende leeftijdscategorieën. De leeftijdsgrens geldt op de dag van de finale: 6 februari 2016. Categorie Iordens: geboren tussen 7 februari 2002 en 6 februari 2006 Categorie Davina van Wely: geboren tussen 20 april 1998* en 6 februari 2002 Categorie Oskar Back: geboren tussen 7 februari 1990 en 19 april 1998* *Uitzondering in 2016 is de bovengrens van de categorie Davina van Wely en de ondergrens van de categorie Oskar Back. Hiervoor geldt de overgangsregeling: violisten die op 19 april 2015 (exact twee jaar na het concours in 2013) 17 jaar waren, mogen nog meedoen aan de categorie Davina van Wely. 1.2 Elke deelnemer krijgt even veel tijd om in te spelen en in de kleedkamer plaats te nemen. 1.3 Het maximaal aantal kandidaten voor de voorronde in de categorie Iordens is 45, in de categorie Davina van Wely 30 en in de categorie Oskar Back 25. De toelating gebeurt op volgorde van inschrijving. De inschrijving is alleen geldig als de inzending van de deelnemer volledig is. 1.4 Het bestuur en/of de directie behoudt zich het recht voor om deelnemers bij onvolledige inzending of andere zwaar wegende redenen niet toe te laten tot het concours. 1.5 Het maximaal aantal kandidaten voor de halve finale categorie Davina van Wely is acht. Het maximaal aantal kandidaten voor de halve finale categorie Oskar Back is zeven. 1.6 Het maximaal aantal kandidaten voor de finale is drie voor de categorieën Iordens, Davina van Wely en Oskar Back. 1.7 Alle kandidaten van de categorie Iordens krijgen na de voorronde een kort gesprek (in aanwezigheid van ouders en/of docent) met een of meer leden van de jury. Tijdens de finale krijgen zij een bondig juryrapport op schrift. 1.8 Alle kandidaten van de categorie Davina van Wely en Oskar Back die niet door zijn naar de halve finale krijgen indien gewenst een kort gesprek met een of meer leden van de jury (zonder aanwezigheid van ouders en/of docenten). Vervolgens krijgen alle kandidaten van de categorie Davina van Wely en Oskar Back die niet door zijn naar de finale indien gewenst een kort gesprek met een of meer leden van de jury (zonder aanwezigheid van ouders en/of docenten). 2. Jurysamenstelling 2.1 Het bestuur en/of de directie van Het Nederlandse Vioolconcours benoemt per editie de jury. 2.2 De jury bestaat uit specialisten die vioolspel goed kunnen beoordelen. 2.3 De jury bestaat tijdens het hele concours per categorie uit minimaal drie leden. 2.4 De jury per categorie kent elke editie minstens één nieuw lid. 2.5 Minimaal drie leden van de jury hebben geen studenten of leerlingen die meedoen aan het concours in de desbetreffende categorie. 2.6 De juryleden zijn afkomstig van verschillende organisaties en werken onafhankelijk van elkaar tijdens het concours. 2.7 Elk jurylid ontvangt voor de werkzaamheden vacatiegeld. 2.8 Het bestuur en/of de directie benoemt een voorzitter. De voorzitter heeft geen stemrecht. 2.9 De jury heeft de beschikking over een jurysecretaris. De jurysecretaris heeft geen stemrecht. 2.10 Juryleden mogen geen zitting nemen in de jury van de finale als zij een van de finalekandidaten in de afgelopen twaalf maanden op reguliere basis hebben lesgegeven.
3. Beoordeling 3.1 De jury beoordeelt de prestaties van de deelnemers aan Het Nederlandse Vioolconcours. 3.2 Juryleden onthouden zich van oordeel en stemming over kandidaten die zij in de afgelopen twaalf maanden op reguliere basis hebben lesgegeven. 3.3 Elk jurylid beschikt over een beoordelingsformulier. 3.4 De juryleden beoordelen schriftelijk alle kandidaten, onafhankelijk van elkaar en zonder overleg met elkaar. 3.5 Het is de juryleden niet toegestaan met elkaar de optredens van de kandidaten te bespreken, zolang de desbetreffende kandidaat nog aan het concours deelneemt. 3.6 De jury beoordeelt de spelkwaliteit van de violist op basis van de volgende criteria: techniek, artistiek niveau, muzikaliteit, presentatie, veelzijdigheid, goed in diverse speelstijlen en zwaarte programma (indien van toepassing). 3.7 De jury beoordeelt de kandidaten op twee manieren: geschikt voor de volgende ronde of de eerste prijs (met ´ja´, ´nee´, ´misschien´) én ten opzichte van elkaar (ranking). 3.8 De jurysecretaris maakt de jurybeoordeling anoniem door de juryleden een geheim nummer te geven, zodat alle juryleden de geanonimiseerde uitslag kunnen zien. 3.9 De jurysecretaris zorgt ervoor dat elk jurylid de eigen beoordeling heeft gecontroleerd. 3.10 In de voorronde bepaalt de jury welke kandidaten naar de halve finale gaan voor de categorieën Davina van Wely (maximaal acht kandidaten) en Oskar Back (maximaal zeven kandidaten). Elk jurylid vult bij ‘geschikt halve finale’ ja, nee of misschien in. Elk jurylid mag maximaal elf kandidaten (Davina van Wely) of maximaal tien kandidaten (Oskar Back) een ‘ja’ geven. Vervolgens maakt elk jurylid een top 11 (Davina van Wely) of top 10 (Oskar Back) van de ja-kandidaten, met op nummer één de beste, dan de volgende, etc.. Het aantal punten van de kandidaat, dat gelijk is aan het nummer in de rangorde van het jurylid, wordt gedeeld door het aantal stemmende juryleden. Als een kandidaat bij een of meer juryleden niet in de top 11 of 10 zit en een ‘misschien’ heeft, komen er per jurylid 12 (Davina van Wely) of 11 punten (Oskar Back) bij. Als een kandidaat bij een of meer juryleden niet in de top 11 of 10 zit en een ‘nee’ heeft, komen er 13 per jurylid (Davina van Wely) of 12 (Oskar Back) punten bij. De acht (Davina van Wely) of zeven (Oskar Back) kandidaten met het minste aantal punten, gaan door naar de halve finale. 3.11 In de voorronde van de categorie Iordens bepaalt de jury wie naar de finale gaan (maximaal drie kandidaten) en wie de aanmoedigingsprijs krijgt. Elk jurylid vult bij ‘geschikt finale’ ja, nee of misschien in. Elk jurylid mag maximaal vijf kandidaten een ‘ja’ geven. Vervolgens maakt elk jurylid een top 5 van de ja-kandidaten, met op nummer één de beste, dan de volgende, etc.. Het aantal punten van de kandidaat wordt gedeeld door het aantal stemmende juryleden. Als een kandidaat niet in de top 5 zit en een ‘misschien’ heeft, komen er 6 punten bij. Als een kandidaat niet in de top 5 zit en een ‘nee’ heeft, komen er 7 punten bij. De drie kandidaten met het minste aantal punten, gaan door naar de finale. In de voorronde kiest de jury ook een winnaar van de aanmoedigingsprijs, die bestemd is voor een jonge violist van 10 of 11 jaar. De jury bepaalt wie de aanmoedigingsprijs krijgt volgens de procedure beschreven in artikel 3.15 en doet dit nadat de kandidaten voor de finale zijn bepaald. 3.12 In de halve finale van de categorie Davina van Wely en Oskar Back bepaalt de jury wie naar de finale gaan (maximaal drie kandidaten). Elk jurylid vult bij ‘geschikt finale’ ja, nee of misschien in. Elk jurylid mag maximaal vier kandidaten een ‘ja’ geven. Vervolgens maakt elk jurylid een top 4 van de ja-kandidaten, met op nummer één de beste, dan de volgende, etc.. Het aantal punten van de kandidaat wordt gedeeld door het aantal stemmende juryleden. Als een kandidaat niet in de top 4 zit en een ‘misschien’ heeft, komen er 5 punten bij. Als een kandidaat niet in de top 4 zit en een ‘nee’ heeft, komen er 6 punten bij. De drie kandidaten met het minste aantal punten, gaan door naar de finale. 3.13 In de finale bepaalt de jury de winnaars in de volgorde 1, 2 en 3. Elk jurylid maakt een top 3 van de kandidaten, met op nummer één de beste. Het aantal punten van de kandidaat wordt gedeeld door het aantal stemmende juryleden. De kandidaat met de minste punten, krijgt de eerste prijs, de kandidaat met daarna de minste punten krijgt de tweede prijs en de kandidaat met de meeste punten krijgt de derde prijs. 3.14 Als een aantal kandidaten gelijk eindigt, stemt de jury opnieuw. Elk jurylid rangschikt de gelijk eindigende kandidaten met de beste op nummer één, dan de volgende, etc.. In de finale kan de jury in het geval van een ex aequo er bij uitzondering voor kiezen dat kandidaten de tweede prijs delen. De prijswinnaars ontvangen ieder de helft van het prijzengeld van de tweede en derde prijs bij elkaar opgeteld. De derde en eerste prijs kunnen niet gedeeld worden. 3.15 In de voorronde bepaalt de jury wie de beste uitvoering van de opdrachtcompositie geeft. Elk jurylid vult bij ‘geschikt winnaar beste uitvoering opdrachtcompositie’ ja, nee of misschien in. Elk jurylid mag maximaal drie kandidaten een ‘ja’ geven. Vervolgens maakt elk jurylid een top 3 van de ja-kandidaten, met op nummer één de beste. Het aantal punten van de kandidaat wordt gedeeld door het aantal stemmende juryleden. Als een kandidaat niet in de top 3 zit en een ‘misschien’ heeft, komen er 4 punten bij. Als een kandidaat niet in de top 3 zit en een ‘nee’ heeft, komen er 5 punten bij. De kandidaat met het minste aantal punten, is de winnaar. 3.16 Bij eventueel andere te vergeven prijzen handelt de jury op dezelfde manier als omschreven in 3.15. 3.17 Bij de beoordeling spelen de in een voorafgaande ronde geleverde prestaties geen rol. 3.18 De secretaris is belast met het bijhouden en vastleggen van de puntentelling en het berekenen van het gemiddelde puntenaantal. De secretaris legt de ranking voor aan de voorzitter van de jury die vervolgens de overige juryleden op de hoogte brengt. Behalve bij de finale maakt de voorzitter de rangorde van de kandidaten niet bekend. 3.19 Elk jurylid levert op schrift per ronde de ranking van de kandidaten in, voorzien van een handtekening. 3.20 Elk jurylid maakt per kandidaat ook een beschrijving van het optreden, zoals gevraagd in het beoordelingsformulier. Deze beschrijving is nodig voor het juryrapport (categorie Iordens), feedback van de juryleden en publieke presentatie (uitslag en persinformatie). 3.21 Elk jurylid heeft gelijke toegang tot de anonieme beoordelingsresultaten. 3.22 Elk jurylid is bereid om feedback te geven aan de kandidaten die niet door zijn naar de volgende ronde. 3.23 Het juryberaad en de beoordeling mag steeds maximaal twintig minuten duren. In uitzonderlijke gevallen kan er tien minuten verlenging zijn. De voorzitter van de jury maakt de uitslag zo snel mogelijk bekend. 4 Uitvoering 4.1 Het juryreglement is beschikbaar voor alle juryleden. 4.2 Het juryreglement is bindend voor de juryleden. 4.3 Tijdens het concours kan de beoordelingssystematiek van de jury niet wijzigen. 4.4 De juryleden zijn tegenover derden tot geheimhouding van hun werkzaamheden verplicht. 4.5 Juryleden moeten voor aanvang van het concours schriftelijk verklaren met welke kandidaten zij een (familie)relatie hebben en welke kandidaten zij in de afgelopen twaalf maanden op reguliere basis hebben lesgegeven. 4.6 In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur en/of de directie na de juryvoorzitter te hebben gehoord.
Ja, ik begrijp dat ik best wel wat 'wild' aan het brainstormen was. En dat iets als 'regietechnische presentatie' wel wat apart overkomt. Ik had er dan bij moeten vermelden wat ik ermee bedoelde, en dat is hoe de violist met het orkest en de dirigent omgaat. Neemt deze hen mee, of staat de violist geheel geïsoleerd zijn/haar ding te doen? Ik kan je gerust stellen: ik zie geen rol voor een couturier, dichter en choreograaf! Dat van die rapper, rockgitarist en levensliedzanger in de jury: dat zou iets zijn voor als klassieke muziek, gecombineerd met wedstrijdelement, in een t.v.-serie zou worden gepresenteerd. Vorig jaar was er zo'n programma van het type "op weg naar het concertgebouw" en werden amateurs gelokt om mee te doen aan de op t.v. uitgezonden audities (ook op dit forum is een wervingspost geplaatst). Naar ik mij herinner op de t.v., was de jury samengesteld uit mensen uit de wereld van de klassieke muziek. Maar zouden de deelnemers zich serieus genomen hebben gevoeld als er ook een rockgitarist zou oordelen over hun auditie met een stukje van Bach? Zelf ben ik wel geïnteresseerd in wat men uit diverse stijlen in elkaars muziek hoort. Ik heb ook met belangstelling gelezen hoe dat nou zit met de voorschriften en werkwijze van de jury van de vioolconcoursen! Ieder jurylid let dus op alle aspecten (eigenlijk had ik ook wel dat vermoeden) en het maakt ook de rol duidelijk van bijvoorbeeld de jurysecretaris. En wat gebeurt er dan met deze gegevens? O ja, ik zie hier: Juryleden kunnen natuurlijk wel hun heel goede leerlingen een duwtje in de goede richting geven! Ja, echt heel leuk dat je voor ons de werkzaamheden en het juryreglement voor ons hebt weergegeven!
Nieuwe foto's van de finales en de prijsuitreikingen van de verschillende leeftijdscategorieën: https://www.flickr.com/photos/99352577@N04/
Dat is leuk! Die foto's met de violisten en danseressen bijvoorbeeld, daar gaat de beweging gewoon verder! En al die stralende snuitjes bij uitreiking van de prijzen! Maar ook die concentratie tijdens het spelen! Mooi!
In januari is er weer een nieuw Nederlands Vioolconcours. Nu ben ik benieuwd wie de deelnemers zijn, maar ìk kan het nergens vinden. Of kijk ik niet goed?
http://www.nederlandsvioolconcours.nl/agenda/ Agenda ______ donderdag 4 januari 201810:00 - 15:00 uur | voorrondes categorie Oskar Back Utrechts Centrum voor de Kunsten vrijdag 5 januari 2018 10:00 - 16:00 uur | voorrondes categorie Oskar Back Utrechts Centrum voor de Kunsten zaterdag 6 januari 2018 10:30 - 15:15 uur | voorrondes categorie Davina van Wely Utrechts Centrum voor de Kunsten zondag 7 januari 2018 11:00 - 16:00 | voorrondes categorie Davina van Wely Utrechts Centrum voor de Kunsten zaterdag 13 januari 2018 10:00 - 18:00 uur | halve finale Oskar Back TivoliVredenburg: Hertz tickets 10:00 - 18:00 uur | halve finale categorie Davina van Wely TivoliVredenburg: Cloud Nine tickets 10:00 - 18:00 uur | voorrondes Iordens A & B HKU (Conservatorium van Utrecht): Fentener van Vlissingenzaal 10:00 - 17:00 uur | Showcase Viooltalent HKU (Conservatorium van Utrecht): Kleine Zaal (1.08) zondag 14 januari 2018 10:00 - 18:00 uur | voorrondes Iordens A & B HKU (Conservatorium van Utrecht): Fentener van Vlissingenzaal 10:00 - 17:00 uur | Showcase Viooltalent HKU (Conservatorium van Utrecht): Kleine Zaal (1.08) zaterdag 20 januari 2018 13:00 - 14:00 uur | finale Iordens A (3 finalisten) TivoliVredenburg: Hertz tickets 14:00 - 15:00 uur | finale Iordens B (3 finalisten) TivoliVredenburg: Hertz tickets 16:00 - 17:45 uur | finale Davina van Wely (3 finalisten) TivoliVredenburg: Hertz tickets 20:00 - 22:00 uur | finale Oskar Back TivoliVredenburg: Grote Zaal tickets http://www.nederlandsvioolconcours.nl/assets/documents/repertoire-categorie-oskar-back-2018-2.pdf Voorronde Categorie: Oskar Back (± 23 minuten) (werken met een * moeten uit het hoofd gespeeld worden) 1. N. Paganini uit: 24 caprices op. 1* kies 1 caprice uit: nr. 3, 4, 5, 10, 11, 15 3’ – 7’ 2. L. van Beethoven Romance in G gr.t.* 8’ 3. keuze uit: P. Sarasate* El Canto del Ruiseñor, op. 29 8’ P. Sarasate* Zapateado, op. 23 3’ P. Sarasate* Introduction et Tarantelle, op. 43 5’ 4. Calliope Tsoupaki nieuw werk 7’ Totaal aantal kandidaten: maximaal 25 Halve Finale Categorie: Oskar Back (± 38 minuten) 1. keuze uit: F. Poulenc Vioolsonate 18’ L. Janacek Vioolsonate 16’ 2. keuze uit: A. Dvorak uit Vioolconcert in a kl.t., op 53: deel 3* 10’ R. Schumann uit Vioolconcert in d kl.t., WoO 23: deel 3* 10’ 3. Performance 10’ Bouw rond de volgende drie elementen een performance van 10 min.: • boogiewoogie • kleur • volksverhalen Alle drie elementen moeten erin terugkomen en jullie worden aangemoedigd om zo origineel en creatief mogelijk te zijn en andere kunstvormen erbij te betrekken. Geef jouw performance een titel en licht de performance toe in een kort YouTubefilmpje van max. 2 minuten (in te leveren uiterlijk de dag na de voorronde, het mag ook al bij inschrijving). Totaal aantal kandidaten: maximaal 8 Finale Categorie: Oskar Back (± 30 minuten) 1. keuze uit: A. Dvorak Vioolconcert in a kl.t., op 53 33’ R. Schumann Vioolconcert in d kl.t., WoO 23 30’ Totaal aantal kandidaten: 3
Vieuxtemps, Bedankt voor alle informatie. Maar wel een kanttekening bij de keuzewerken bij de finalecategorie bij het Oscar Back. Ik ben een groot bewonderaar van het oeuvre van Dvorak, dus met de keuze voor zijn vioolconcert kan ik alleen maar instemmen. Maar dan het vioolconcert van Schumann (Robert en niet William). Het vioolconcert van Schumann is in overleg tussen Clara Wieck, Johannes Brahms en Joseph Joachim na de dood van Schumann niet gepubliceerd. Voornaamste argument: de voortschrijdende krankzinnigheid van Schumann zou er aan af te horen zijn. In de jaren dertig van de vorige eeuw verdween het vioolconcert van Mendelssohn om voor de hand liggende redenen in Duitsland uit de gratie. En het repertoire. Ten einde deze leemte te vullen kwam er iemand op het idee het vioolconcert van Schumann die plaats in te laten nemen. En in, naar ik meen 1937, volgde de wereldpremière door Kulenkampff. Laat ik vooropstellen dat ik grote delen van het concert bijzonder kan waarderen. Maar het vertoont ook -muzikale- lacunes in de vorm van inspiratieloosheid. Viool-technisch laat het, zoals wel vaker bij Schumann, voorts nogal wat wensen onvervuld. Maar dat geldt ook voor sommige vioolsonates van van Beethoven, dus kun je dat beschouwen als probleem van de uitvoerende. Maar aangezien een groot deel van het muzikale verhaal zich afspeelt op de D- en de A-snaar, is het niet bepaald een stuk om in tonale zin eer mee in te leggen. En dat lijkt mij toch een uitgangspunt bij een muziekwedstrijd. Anders kun je net zo goed 'L'histoire du soldat' van Strawinsky als keuzestuk voorschrijven.
Ook bedankt voor de informatie, alleen was ik benieuwd naar wie er mee doen. Of zou er bewust een reden voor zijn om dat nog niet te vermelden? Maar om die deelnemers gaat het juist om in een concours.... ;-)
Alsof er niet genoeg uitdaging is... Maar goed, je hebt van die creatieve geesten die met zo'n opdracht helemaal opbloeien.
Vandaag de laatste 4 kandidaten gezien van de 15, waaronder 3 halve finalisten Emma Rhebergen, Niek Baar en Maxime Gulikers. Niek Baar kon zelfs bij de moeilijke Paganini muzikaal verzorgd spelen en noten mooi muzikaal getimed afmaken. Het was in een mooie locatie die ik niet kende, alleen jammer dat je tijdens het optreden intussen het inspelen van de andere kandidaten met piano kon horen. Op deze website staan de 8 halve finalisten : https://www.facebook.com/viooltalent/?fref=mentions We feliciteren de volgende acht deelnemers die door zijn naar de halve finale categorie Oskar Back: Tim Brackman, Boglárka Erdös, Hawijch Elders, Mayu Konoé, Karen Su, Emma Rhebergen, Niek Baar en Maxime Gulikers! Veel succes volgende week zaterdag (13 januari, 10-17 uur, TivoliVredenburg, Hertz)! Gefeliciteerd Tim Brackman! Winnaar beste uitvoering opdrachtcompositie! Geweldig stuk van Calliope Tsoupaki - Aeriko.
Weinig bekeken dit filmpje 227 x in 2,5 maanden Komende zaterdag de halve finale met o.a. de nieuwe flauwekul erbij boogiewoogie, kleur en volksverhalen.
Vandaag 4 halve finales gezien ('s ochtends had ik een repetitie van een orkest). Niek Baar, Hawijch Elders en Tim Brackman staan in de finale op 20 januari met 2 x vioolconcert van Schumann en 1x vc van Dvorak. Helaas geen Maxime Gulikers, die ook in de finale had gemoeten (dan maar over 2 jaar), maar die had wel de beste performance, waarbij hij goed kon dansen op Victory Boogie Woogie, goed Spaans gitaar kon spelen en een nummer van Queen zong en ook de elektrische gitaarsolo eventjes speelde als multitalent.
Finale gezien en Niek Baar was 1e, hier te horen met een rustig stuk van Paganini bij PodiumWitteman de eerste 8 minuten, maar dat hebben jullie vast al gezien. http://www.npo.nl/podium-witteman/21-01-2018/VPWON_1283715
Ik was met 3 andere mensen en we vonden allen het meisje Hawijch de favoriet na afloop, maar ze werd 2e. Met haar Dvorak kon ze ook meer uitpakken vergeleken met het ingetogener Schumann vc. Vlak voor haar optreden ging ik de kleur van de jurk van Hawijch raden. Ik zei groen (mis poes), m'n pianiste blauw (die had gelijk) en haar man en een vriend zeiden rood. Maar ja ik had dan wel gelijk met groen met de groene zijden blouse van de winnaar.