Het Nederlandse Vioolconcours

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door marjet, 4 dec 2015.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    O ja, gister had de 1e kandidaat die ik zag, Emma Rhebergen een danseres, maar ze maakte al vioolspelend ook zelf wat danspasjes. Nog geen pirouette, maar ik moest wel even denken aan Lindsey Sterling, de electrische violiste die wel pirouettes maakt, hier na 23 seconden en al 1 miljard kijkers op Youtube heeft voor haar video's. De kandidaat erna trad op met een groen geklede danseres, die euritmie deed. Ik dacht dat het iets met de Vrije school te maken had en dat bleek ook zo http://nl.wikipedia.org/wiki/Euritmie . De danseres las uit haar hoofd een gedicht van Goethe op, maar de tekst op het beeldscherm erachter zetten + vertaling in het Nederlands was beter geweest om de betekenis van de woorden beter te laten doordringen. Iemand anders had dat wel gedaan en ik moest toen denken aan vage gezemelgedichten van Hans Lodeizen, waar onze lerares Nederlands zo gek op was. Wij vonden dat als pubers maar onzinnige flauwekul en gingen een gedichtcollectief oprichten om de spot te drijven met dit soort onzinnige woordenbrij, zo van ""wij kunnen ook onzinzinnen opschrijven". Idem dito met de opdracht kleur, hadden de kandidaten ook een filmpje kunnen nemen van Karel Appel die zei: Ik rotzooi maar wat aan, om daarna wat met verf te gooien. Er is ook een filmpje van Herman Brood die een beetje met verf zit te gooien.
    Niet iedereen had 1 of 2 dansers ingehuurd. Michael Foyle had wel habanera met een oude film op de achtergrond met een danseres op beeld. Pieter van Loenen iets Noors en een dans tot de dood van Paganini.
    Ik moest toen denken aan Het offer van de Lente Sacre du Printemps, wat ik net gespeeld heb met een orkest. Een kandidaat had hiervan de 1e vioolpartij kunnen spelen van bijvoorbeeld de laatste 4.15 minuten, waar het meisje zich dooddanst. Op de achtergrond zou je dan een opname van een orkestpartij kunnen laten meelopen of een klein orkestje samenstellen met de belangrijkste instrumentatie. Dus zoals in deze video van minuut 30-34.15. Maar ok, ik was geen kandidaat dus is dat niet gedaan.


    Om verder nog de statistieken te geven van 1e ronde halve finale en finale:
    1e ronde 17 deelnemers 13 vrouw 4 man 76,5% vrouw 23,5% man
    Halve finale 7 deelnemers 3 vrouw 4 man 42,9% vrouw 57,1% man
    Finale 3 deelnemers 1 vrouw 2 man 33,3% vrouw 66,1 man
    Dus 10 vrouwen niet door na 1e ronde wel alle mannen. Erg sterke statistische afwijking.
    Van 1e ronde zijn 16 geboortejaren bekend 199n n=556422?5020621326 =51/16= 3,1875
    Dus gemiddelde geboortejaar 1e ronde is 1993,1875
    Halve finale zijn alle geboortejaren bekend n=5422013 n=2,4286
    Dus gemiddelde geboortejaar halve finale is 1992,4286 Halve finalisten zijn ouder, want meer concourservaring, levenservaring?
    Finale geboortejaar (1994, 1991,1993) = 1992,67 De gemiddelde leeftijd is iets jonger dan bij de halve finale, maar de finalisten zijn gemiddeld ouder dan de 1e ronde spelers.
    Beginleeftijd vioolles 1e ronde 6?3565774?574?625= 72/14=5,143 jaar
    Beginleeftijd halve finale ?5655?6 =5,4 jaar Gemiddeld later begonnen met vioolspelen.
    Beginleeftijd vioolspelen finale =5,7 volgens Marcelita "Met die drie gaat de gemiddelde leeftijd van beginleeftijd vioolspelen omhoog: 5,7 afgerond; grappig, bij de cellisten ging het juist omlaag als ik mij goed herinner"
    Elise begon op 5 jarige leeftijd. Pieter van Loenen op z'n 6e. Michael Foyle ook op 6-jarige leeftijd? Heb ik geen gegevens van, maar je ziet hoe verder de violisten komen bij dit concours hoe later ze beginnen met vioolspelen.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Zou het net als met zwemlessen zijn: dat het gewoon geen zin heeft om te vroeg te beginnen, integendeel...
    Voor de rest alweer genoten van je beeldend verslag!
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Ik denk dat je in het algemeen wel kunt zeggen dat het geen zin heeft te vroeg te beginnen en verder moet je gewoon naar kind en situatie kijken. Ook dat is iets dat we eigenlijk allemaal wel weten, want ook alweer zo algemeen gezegd.
    Een kind dat vanuit thuis al veel violisten als voorbeeld heeft, zelf ook al vroeg belangstelling toont en er een docent voorhanden is die daar wat mee kan...ach, waarom dan niet alvast wat beginnen. Een beetje basis leggen.
    Zet zo'n kind dan ook op een lesje muziek en beweging, dansexpressie of hoe dat ook maar heten mag.

    Zo ook met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong: de uitdaging zal het dan niet gauw op school krijgen en dat zou zomaar via de muziek kunnen. Kijk goed naar het kind en laat je intuïtie werken!
     
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Aanstaande zaterdag de finale van Oskar Back, maar ook die van Davina van Wely en Lourdens. Ik ga voor die laatsten, overdag en vind die jongere kids ook wel schattig. Bovendien zijn de concerten van Oskar Back voor mij wat aan de moderne kant

    http://www.vioolconcoursen.nl/blog/event/finalemiddag/
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Reminder: morgen de finales :):):)
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Ik ben benieuwd.

    Zeker n.a.v. de info van Henrie V.

    Ik ga het volgen...

    Remi
     
    jis77 vindt dit leuk.
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    http://www.vioolconcoursen.nl/blog/finales-op-youtube/
    5 februari 2016
    De finales zijn zaterdag 6 februari op YouTube te bekijken. De finale van de categorie Iordens en Davina van Wely staat aan het einde van de dag online. De finale van de categorie Oskar Back die begint om 20.00 uur wordt live uitgezonden via YouTube.
    Hier staat het programmaboekje: http://issuu.com/viool/docs/finale
    Bij de finale van Oskar Back ben ik er bij in de zaal met een vioolvriend, die in een amateurorkest speelt met de vader van 1 van de deelnemers, die al een keer gesoleerd had bij dat orkest van z'n vader, maar de andere finales zijn dus gelukkig terug te zien op JIJbuis, terwijl dus de Oskar Backfinale dus stromend wordt uitgezonden op JIJbuis (Youtube).
    Kunnen jullie toch nog alles meemaken achter je computerbeeldscherm als je niet in de zaal gaat zitten.
    O ja, ik zat nog te denken dat bij de halve finale toen de kandidaten iets met een kleur moesten doen ze ook een filmpje hadden kunnen laten zien van Karel appel die met verf gooit om daarna het logo van het vioolconcours met al die kleuren in beeld te brengen http://www.vioolconcoursen.nl/ontdek/downloads/logos/
    , zo van : heel wat klankkleuren bij dat nationale vioolconcours.
    Ik mis die tekenaar Carla Baarspul die bij Oskar Back van die mooie tekeningen maakte.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Goede tip van de uitzendingen via de IJ-buis!
     
  9. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Nu ik dit tik is de winnaar nog niet via de site te achterhalen, maar ik ben wel benieuwd naar hoe het live was....
     
  10. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Heel terechte winnaar wat mij betreft. Mijn favoriet al in de halve finales:)
    Zal het verslag wederom aan Henri overlaten ;)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Winnaar heeft echt prachtig gespeeld! En nu verheug ik mij op Henri's verslag!:)
     
    jis77 vindt dit leuk.
  12. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Een aantal mensen gesproken o.a. van dat orkest waar Pieter van Loenen mee gesoleerd had en iedereen vond Pieter de Stravinsky overtuigender spelen. Hij legde het tempo en zijn wil op aan het orkest, anders dan de 1e kandidaat, waar het orkest achteraan liep. Kan ook aan de moeilijkheidsgraad en onbekendheid van het stuk hebben gelegen of de 1e keer dat veel orkestleden het voor een zaal speelden, maar de blazers liepen soms in het 1e en 2e deel iets erachteraan soms en een trombone liep iets achter in het 4e deel. De Engelsman met z'n Szymanovski had een paar intonatiedingetjes die nog beter konden, maar hij zat zo enorm irritant te blazen en hoorbaar te ademen, dat we het bovenin de zaal konden horen. Viool is geen blaasinstrument. Maar als een dirigent zegt: Kan het hout op maat 43 beginnen, daarmee de houtblazers bedoelend, zou Michael Foyle misschien gaan denken: Ik ben ook een houtblazer, want ik blaas tijdens het spelen en een viool is ook van hout. Dus dan zou hij de dirigent niet begrijpen. Dat blazen deed hij ook in de halve finale, waar hij slecht begon met een onzuivere Bach, maar daarna sterk verbeterde. Pieter van Loenen mistte aan het eind een pizzicato, maar was volgens ons en de sms-ende anderen de overduidelijke winnaar wat ook bleek uit de publieksprijs. Als De Engelsman met Pieter gedeeld 1e was geworden, was er met de uitslag nog te leven geweest. Nu waren we het niet eens. Maar toch er leuk om de 1e (hij schreef nog een 2e vioolconcert) Szymanovski weer te mogen horen in de concertzaal (vorige van Simone Lamsma)en voor het eerst in m'n leven 2x het vioolconcert van Stravinsky. Beide stukken gespeeld met amateurorkesten. Onze versie was behoorlijk matig. De 2e violen misten een inzet en je hoort op de opname de dirigent de 2e vioolpartij meezingen. Jullie kunnen nu zien wat de solisten allemaal hebben gespeeld:
    STRAVINSKY, Igor (1882-1971)
    mvt1

    mvt2+3 http://www.youtube.com/watch?v=6sA7Ddi0xmQ
    mvt4

    ( Is that the conductor singing at 6'17"? )
    Je hoort de dirigent zeggen bij 6.15 : Tsjikke sjakke tjsikke tsjakke.
    SZYMANOWSKI, Karol 1 (1882-1937)
    Mvt1

    Mvt2+3

    Best lang met z'n vieren daar zitten bieren. We gingen zo ongeveer als laatsten weg.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik vond Pieter inderdaad overtuigend spelen, maar de emotie blijft bij hem vind ik, dus dan is de vraag wat zwaarder meetelt in de beoordeling.
    Michael vind ik veel beter in het 'delen', daarom is hij mijn favoriet.
    Dat verschil zit wellicht ook deels in de leeftijd.
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Op het Youtubekanaal van het Nationale vioolconcours http://www.youtube.com/channel/UCDSMLvin14-aNPiIX5yj_Yg is alles weer terug te zien en kan je je mening vormen cq nagenieten van de muziek.
    Nederlandse Violenconcours 2016: Marche miniature viennoise, F.Kreisler
    door de jongste violisten Violenorkest: deelnemers showcase (vitrine, uitstalkast) viooltalent (10 min)

    Nederlands Vioolconcours: Finale categorie Iordens 38 min

    Het laatste meisje durft haar 5e Vieuxtemps (goed zo!!, goede keus zouden ze in de supermarkt op de verpakking schrijven) niet in te zetten. Van 30.45 tot 31.24 blijft ze twijfelen , om na 31.24 na 2 noten te stoppen. Daarna herpakt ze zich bij 31.51 minuten. Dat is podiumstress. Best wel eng om zo jong voor een volle zaal met lampen op je gericht te moeten spelen, terwijl het bij de viooljuf met piano veel relaxter is zonder mensen.
    Finale het Nederlandse Viloolconcours 2016 2 uur 38 minuten

    Op de laatste video is Cecile Huijnen te horen, die in 1987 won en NRC-muziekrecensent Mischa Spel met Wouter Plaisier, presentaor van Radio4 tussen de kandidaten door en daarna tot de finaleuitreiking.
    Als je terugkijkt naar de jury http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/oskar-back/ dan valt het mij op dat het niet allemaal beroepsviolisten zijn. Zou het niet beter zijn als beroepsviolisten die in ieder geval conservatorium hebben afgerond met als hoofdvak viool, en dan hoeven het echt geen grote namen te zijn, in de jury zouden zitten?
    Met alle respect voor de muzikale, organisatorische, maatschappelijke en schriftelijke vaardigheden van de jury, vraag ik mij af of een dirigent, een pianist, operaregisseur, een directeur van Festival Classique (vioolamateur, ik zat eens naast hem bij de Scratch messiah in Leiden) en freelance editor in de muziekwereld wel een deskundig oordeel kunnen vellen over violisten. Nu lijkt het toch alsof er 2 keer een publieksprijs is uitgedeeld. 1 door de publieksjury en 1 door het andere publiek via sms.
    Bij het Elisabethconcours voor viool zitten wel alleen violisten in de jury (zelfs de voorzitter heeft volgens mij hoofdvak viool gedaan) Bij zang, piano en cello zit deze vioolvoorzitter er ook bij, maar heeft de rest van de jury wel conservatorium afgerond op dat instrument. Het is natuurlijk een internationaal concours, maar ook bij een nationaal concours zou je de jurysamenstelling serieuzer moeten nemen. Of zouden ze niet genoeg beroepsviolisten kunnen krijgen voor 3 weekenden jureren?
    In de jury van het Iordensconcours http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/iordens/ zitten op de voorzitter en secretaris na alleen violisten in de jury. Bij het Davina van Wely-concours zitten er nog meer violisten in de jury, zelfs de secretaris. Alleen de voorzitter niet : http://www.vioolconcoursen.nl/ontmoet/jury/davina-van-wely/
    Ik weet niet hoe jullie hier over denken?
    Verder was dit concert in de oude grote zaal van Vredenburg, die na de verbouwing totaal niet veranderd was. 1e ronde en halve finale was dus zoals eerder gezegd op de 6e etage in een zaal en volgens mij het Iordens-concours op de 9e etage. Wat wel goed was was dat alle violisten achter elkaar speelden en er daarna in de pauze het juryberaad was. Verder ook goed om alle concoursen te combineren in 3 weekenden, maar het concours in het Concertgebouw had iets meer allure. Maar misschien is de zaalhuur te hoog of zijn er te weinig zalen om het op deze manier te organiseren? Er werd al aangekondigd dat het concours in 2018 ook weer in Utrecht zou zijn. Van een vorige editie in het Concertgebouw gingen in de grote zaal veel oud-finalisten met een sjerp van hun jaar dat ze in de finale stonden tijdens het juryberaad met een groep van 15 spelen op het podium. Dat was enorm leuk en voor herhaling vatbaar. Ik weet niet of daar nog beelden van zijn?
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  15. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Weer heel erg bedankt voor je boeiende, sfeervolle, deskundige verslag met de toegevoegde filmpjes!
    Dus het volgende concours is al over 2 jaar? Nu zat er 3 jaar tussen.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Podiumstress: je ziet haar inderdaad heel erg trillen, toch heel knap dat ze zich heeft weten te herpakken!
    Trillend en al, met de moed der wanhoop zet ze na een valse start toch door.

    Bij de cello-bieënnale zaten in 2012 en 2014 vooral cellisten en dan ook nog eens cellisten van naam.
    Zo'n jury kan natuurlijk wel bij uitstek kunnen beoordelen hoe goed de deelnemers aan het concours het ervan hebben afgebracht, want ze kennen alle problemen die de muziekwerken geven. Daar is inderdaad wat voor te zeggen. Zouden ze daar met de violisten andere inzichten zijn toegedaan? Of heb je inderdaad te maken met het probleem dat violisten in de weekenden vooral andere verplichtingen hebben en daarom niet beschikbaar zijn voor het jureren. Grappig is dan wel dat bij het Iordens, naar ik van @Henri Vieuxtemps begreep, wél een volledige violistenjury beschikbaar was. Het kán dus wel!

    Misschien is de opzet van de CelloBiënnale, met daarbinnen het concours, toch een stuk gunstiger georganiseerd, waardoor er wél een cellistenjury kan worden samengesteld.
    Afgelopen keer (2014) was de jury nodig op vrijdag 17, zaterdag 18, dinsdag 21 oktober overdag en de 24e oktober 's avonds. En er zijn misschien nog wat achter-de-schermen werkzaamheden die ik nu even niet kan verzinnen, maar het jurywerk is in dit geval geconcentreerd binnen acht dagen en ingebouwd in een groots cellogebeuren.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ja, dat zag ik ook! Maar ik had niet zo snel door waarom ze nou niet begon. Ze zat een hele tijd 'droog' te vibreren, met de strijkstok boven de snaar en het wilde maar niet beginnen. Toen het er uiteindelijk dan toch van kwam stopte ze weer. Herpakken en ja, daar ging ze. Inderdaad een beetje vals maar dat trok al ras weer bij. Kun je nagaan wat een stress daar dan op zit.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Een valse start is overigens ook in figuurlijke zin bekend: een start die niet goed is gegaan. Maar ook zo'n start kan in goede zin weer bijtrekken en dat hoorde je ook.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Wel of geen beroepsviolisten in de jury: het raakt natuurlijk uiteindelijk de vraag waaruit de ideale jury zou moeten bestaan qua samenstelling. Alleen maar violisten die uitvoerend hun sporen hebben verdiend? Of ook een dirigent in de jury om extra op de interactie met het orkest te letten (bij de cellisten is dat dirigent/cellist Jan Willem Loot).
    Of dat er nog iemand uit een geheel andere discipline in zit, een percussionist bijvoorbeeld die extra oor/oog heeft voor de timing in de uitvoering, ja, ik verzin maar wat. Zou je met alleen violisten in dit geval of cellisten bij de jury tijdens de Biënnale niet het risico lopen in, zeg maar, een scholenstrijd, want wat is nou goed vioolspel of cellospel?
     
  20. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat mij ook wel fascineert : op dit (een) concours spelen dus jongelui die in 15/20 jaar van nul tot (bijna) prijswinnend niveau zijn gekomen. Oké, je hebt: jong beginnen, fysieke en mentale kwaliteiten. Maar is er ook wel 's onderzocht wat de beste/ efficiëntste weg is om talenten op zo'n niveau te krijgen?
    Is er bv wel eens onderzoek geweest naar welke methoden de leraren van deze jongelui gebruikt hebben en kun je daar De Optimale Weg uit destilleren? (Statistiek...)
     

Deel Deze Pagina