Orkest voor beginners/herintreders Den Bosch

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door zapling, 30 jun 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Bij de klarinetten spreken we het af, of iedereen doet maar wat ;) Ik zit meestal naast mijn zoontje en wij hebben de stilzwijgende afspraak dat hij laag speelt en ik hoog, zodat in elk geval beide noten gespeeld worden :)
     
  2. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Hoi Nikin, Ja, ik heb me ook aangemeld en wil graag samen rijden.
     
  3. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Ik kwam daar ook niet uit Nikin. Mijn man dacht dat er waarschijnlijk 'div.' bij had moeten staan, dus dat de ene cello de onderste noten speelt en de andere de bovenste. Sommige van de dubbelgrepen zijn op een cello volgens mij niet te spelen.
     
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Dit ja ;) de helft van de lessenaar dus
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vanaf 11.28 Hall of the mountain king:
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2016
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ben even de draad kwijt: wat heeft dit vierde deel te maken met het onderwerp?
    Het enige wat ik kan verzinnen is dat er een celliste geheel alleen achter haar eigen lessenaar speelt en dus dat er van divisie geen sprake kan zijn, althans niet per lessenaar. Bedoel je dat?
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    O, er werd gevraagd naar het tempo van Hall of the mountain king aan het eind. Vandaar. Wacht ff, ik pas mijn post even aan....

    De in div vraag ging over het andere stuk. Ik denk dat het in div is, zou ik in ieder geval gewoon van uit gaan. Maar ik vind dit ook een vraag die je gerust kunt voorleggen aan Rik, die zal het de dirigent wel vragen dan.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2016
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn moeder doet mee met de dwarsfluiten en probeert me over te halen mee te doen... Leuk, moeder en dochter eens samen in een orkest!..... :confused:
    Maar ik heb eigenlijk al genoeg vioolprojecten (en kerkverbouwprojecten en zo). En zit niet echt om een orkest verlegen....
     
  9. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja das even racen op t eind ;)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, het tempo wordt gaandeweg opgevoerd.
    Heet stringendo wat door de dirigent als gewenst wordt beschouwd. Is zijn opvatting.
    Je hebt het maar te doen als orkestlid.
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Precies, ik ken het stuk wel en weet dat het einde snel is, maar dat hoe snel het is van de dirigent af hangt. Ik was dus benieuwd hoe snel hij het gaat doen, maar dat zal ook wel weer afhangen van wat het orkest kan. Ik zie het wel!
     
  12. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zou leuk zijn, nog meer SF-ers! Maar het tijdprobleem is herkenbaar :confused:
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
    Ben er begin dit jaar (2016) ook eens wezen luisteren naar aanleiding van een klant van mij die aan ledenwerving deed.
    Het orkest is met acht cello's nogal oververtegenwoordigd ten opzichte van de andere strijkers.
    Het orkest is bekend onder de naam Gewestelijk Symfonieorkest "Maas en Niers" .
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dat is voor mij inderdaad de reden om elders te kijken...
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Preludio gaat intussen ook bijna 'bezwijken' van de celli!
    Toch is het niet merkwaardig: cello is gewoon een heel fijn instrument en dat hebben nogal veel mensen ontdekt!
    Misschien moet de dirigent wat altvioolpartijen omwerken voor een deel van de cellisten die goed bedreven is in positiespel en duimposities.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Orkesten dienen een beleid te voeren met betrekking tot het aantal instrumenten per groep. Doen ze dat niet dan is al gauw de balans verstoort. En dan moet je ook geen kunstgrepen toepassen zoals een altvioolpartij herschrijven naar een cellopartij. Op een zeker moment heb je van een bepaald instrument genoeg en moet je een numerus fixus hanteren.
     
  17. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Eens! Een beetje speling kan wat mij betreft wel, maar het moet niet te scheef worden. Dus nu maar hopen op niet nog meer cellisten bij Preludio... Of nog beter: op heel veel andere aanmeldingen, dus violisten en alt-violisten: meldt u aan!
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt best wel wat violisten en anderen nodig voor de balans voor er weer een cellist bij kan.
    Ik heb wel gespeeld in een ensemble waar de balans heel erg weg was. Ik vond het niet meer leuk.
    Gelukkig hebben we als cellisten een instrument die heel mooi met elkaar in een cello-ensemble/orkest past. Je hebt dan alleen niet de kick die je bij een goed bezet symfonie-orkest kunt hebben waar diverse instrumenten prachtig mengen, maar als strijkorkest kun je met elkaar nog steeds prachtige werken uitvoeren. Voor cellisten in jullie regio die niet meer kunnen aansluiten in het orkest in Cuyk, of bij Preludio, daar zou een cello-ensemble voor kunnen worden opgericht.
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dit is ook ter oriëntatie. Misschien haken er wel weer vier cellisten af....
     
  20. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dat is ook zo. Het lijkt me in elk geval leuk om eens naar die dag te gaan en te kijken of ik met mijn ene jaartje les mee kan komen en daarna zien we wel weer verder.
     

Deel Deze Pagina