Orkest voor beginners/herintreders Den Bosch

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door zapling, 30 jun 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Vandaag ben ik bij de kennismakingsdag van Preludio geweest. Het was erg leuk en met mijn geringe ervaring toch goed te doen. Wel is de verhouding nog erg scheef: 10 cellisten, 8 fluitisten, 9 violisten en 12 andere instrumenten. Er is dus vooral nog veel behoefte aan violisten, dus violisten: meld je aan (Preludio@fohsite.nl, http://fohsite.nl/), je bent zeer welkom!

    We hebben vandaag muziek van the fiddler on the roof gespeeld en hebben ook muziek uit Peer Gynt. Uiteraard komt er nog meer muziek bij. Tot de kerstvakantie wordt er nog 6 keer, ongeveer om de week, op vrijdagavond in Rosmalen gerepeteerd.
     
    Snelviooltje vindt dit leuk.
  2. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    175
    Ik was al benieuwd naar je ervaring vandaag Nikin. Ik hoop na de kerstvakantie ook tijd te hebben om in te stromen (helaas niet op viool :))
     
    Snelviooltje vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ha, nog meer celli! :D Wat een lastige combinatie met die disbalans alleen al bij de strijkers.
    Ik hoop van harte voor jullie dat zich nog veel violisten melden. Het is zo'n mooie laagdrempelige manier om orkest-/ensemble-ervaring op te doen en je kunt ook nog eens doorgroeien naar het FOH!
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb de site bezocht en zie dat er zelfs harpisten worden gevraagd!
    Naast dat, zijn voor een beetje balans toch ook altviolisten en contrabassisten nodig! Ik zou bij een hoeveelheid van 10 cellisten een numerus fixus invoeren. Aan nóg meer cellisten heeft het hele orkest niets.
    Dat had eerder al moeten gebeuren met de fluitisten: twee is voldoende.
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Koper ontbreekt nog geheel, maar daar is dit niet het juiste forum voor... Ze willen nu trombonepartijen gaan omschrijven naar cellopartijen en trompetpartijen naar fluitpartijen om zo toch een vollediger bezetting na te streven.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat je geen werving doet voor koper- of houtblazers op een StrijkersForum is begrijpelijk, maar dat men partijen wil omschrijven om het 'teveel' aan instrumenten te benutten, lijkt me de verkeerde weg.
    Maar goed, ik ga er niet over. Als een ieder er gelukkig mee is, prima toch?
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Inmiddels lees ik dat 'slechts' 6 fluiten zich definitief hebben aangemeld.

    Ik geloof in dit geval niet dat het de verkeerde weg is. Het orkest is meer als een leerlingenorkest voor volwassen bedoeld, waar men leert om in een orkest te spelen, en als opvangplek voor mensen die wachten op een plek in het grote FOH. Dan kun je wat vrijer omgaan met de bezetting. Maar ik ben met je eens dat dit toch binnen bepaalde grenzen zou moeten zijn, al hanteer ik ruimere grenzen dan jij. Wat mij betreft zetten ze inderdaad een stop op instrumenten die nu 'vol' zitten, maar ik ga er ook niet over.
     
    zapling vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Het is vooral een uitdaging voor de dirigent om alles nog zo aardig mogelijk uit te laten komen, ondanks de disbalans in de bezetting. En vooral voor jullie ook als spelers. Ik heb wel in iets gespeeld waar de balans ook goed zoek was en dat begon na een tijd toch te irriteren. Al was het een leer-ensemble, op gegeven moment is het toch niet meer leuk. Daarom helaas wel de rechtvaardiging voor een stop op instrumenten die al ruim voorzien zijn.
     
  9. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Wat leuk om te lezen dat jullie orkestervaring gaan opdoen! Heel leerzaam en enorm leuk om samen te spelen. Die violen zou ik trouwens maar uit je hoofd zetten. Ik ken geen enkele orkest dat aan voldoende violen kan komen, als je wilt kun je elke avond ergens invallen als violist. Is dat een trend dat er tegenwoordig meer cellisten zijn dan violisten? Ook op dit forum heb ik dat idee namelijk.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Mijn ervaring is dat altisten en contrabassisten 7 dagen per week kunnen spelen waar ze maar willen.
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Klopt, we hebben maar één alt en één contrabas. Voor contrabas is dat geen probleem, maar meer alten zijn inderdaad zeer welkom.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    En het lastige is dan dat veel altpartijen niet voor de celli kunnen worden herschreven (dus de altsleutel vervangen door de bassleutel en dan de juiste toonhoogte noteren), omdat die partijen soms in hogere posities zijn dan wat de cellisten kunnen behappen. Sommige altpartijen zijn echter wel goed te doen voor cellisten die nog niet zo lang spelen). Wel een klus, zelfs als je het met een computerprogramma omzet. Het moet allemaal wel worden ingetypt (of zijn er programma's die met gescande muziek aan de gang kunnen?).
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het herschrijven van een altpartij zodat die kan worden gespeeld op een cello lijkt mij een totaal verkeerd uitgangspunt, veelal gehanteerd uit gebrek aan het gewenste instrument: een noodsprong.
    In mijn tijd als lid van een jeugdorkest hadden we bij gebrek aan alten de groep 'derde violen'. Dat gaat natuurlijk nooit werken, want een altviool heeft een c-snaar en die zit niet op een viool. Kun je gaan octaveren, maar ja dan mis je toch wel iets.
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    3e violen zou een optie zijn als er wel veel violen zijn..........

    Er zijn programma's die met gescande muziek kunnen werken. Je kunt zelfs de sleutel gewoon aanpassen dan en dan zet het programma het zelf om. Alleen moet je dan wel alles controleren, want het programma pakt niet altijd alles goed over. Finale?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als het gehanteerd en beschouwd wordt als noodoplossing, nou vooruit, bij gebrek aan beter maar het kan geen vervanging genoemd worden.
    Hoe je dat dan doet om een contrabas te vervangen ben ik wel benieuwd naar.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jawel joh. Alten zijn toch nergens voor nodig eigenlijk ;);););););););););););););););)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je hebt geluk dat Willeke-D niet meer zo actief is hier, want die had je van repliek gediend!
    Je gaat overigens voorbij aan de vraag hoe je dat dan 'oplost' als er geen contrabassen voorhanden zijn.
    Een antwoord is ook niet zo eenvoudig, dus ik begrijp het wel.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb geen verstand van contrabassen. Mocht er een poos terug een keer op 1 strijken. Ik vind de stemsleutels en die gigantische krul altijd geweldig imposant, gaaf! Maar ik bleek een echte violist te zijn, volgens de bassist. Het was denk ik wel een grappig gezicht: klein vrouwke met heule grote viool. Maar dat is dus alles wat ik weet van contrabassen. Iemand anders mag er dus over nadenken wat te doen zonder contrabassist. Maar gelukkig is dat niet nodig voor dit orkest, er is een bassist :)
     
  19. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Nou, ik ben nu al een jaar op de altviool aan het strijken ( en speel naast Willeke) en ik heb gemerkt dat de altisten een brug slaan tussen de violisten en cellisten. ze zijn onmisbaar in een orkest. Ik hoorde voordat ik begon met altviool, dat de partijen niet zo moeilijk zijn als de gewone viool . Nou!! die dat heeft gezegt mag er nog eens op terug komen. Ik heb het afgelopen jaar een paar lastige passages voorbij zien komen in verschillende muziekstukken vooral de pirates of the carribien staan leuke akkoorden in over 2 octaven en dan een stuk of 10 maten in hoog tempo :(. je komt vingers tekort

    Maar de Altviool is naast viool erg leuk om op te spelen. alhoewel ik ook nog regelmatig op de viool speel thuis, alleen om de G-sleutel niet te vergeten.

    Als ik dat zo lees, is er dus geen 1 altist in de bezetting.
    Maar ja, altisten kunnen idd overal aanschuiven. ons strijkersensemble is gezegend met 3 altisten :):):)
    en 1 daarvan kan nog altijd terug op de viool ;)
     
  20. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Waar komt toch dat idee vandaan dat voor altisten overal de rode loper word uitgelegd? bij ons in het Oosterhouts Symfonie zijn bijna evenveel alten als 2e violen en cellisten. wat is eigenlijk de ideale verdunning?
     

Deel Deze Pagina