Pootjes schoudersteun

Hallo, ik speel altviool en heb uiteraard ook een schoudersteun, maar de normale pootjes zijn voor mij te klein. Ik weet het, ik ben 12 jaar, maar ik heb een best lange nek. Eerst had ik een Everest steun meet extra hoge pootjes die ook van Everest waren, maar pootjes van Everest gaan op de een of andere manier altijd stuk. Nu heb ik er een van Kun, maar bij mijn vioolbouwer hebben ze daar geen hoge pootjes voor, weet iemand of die bestaan en zo niet, hoe je dat kan oplossen?

Is het gek als ik niet weet wat een PM is?
Hier heet het Privébericht. (PM komt van het Engelse Personal Message).
Indien ingelogd, zie je op de balk rechts boven een envelopje. Als je daar met de cursor op gaat staan, kun je 'Privéberichten' zien. Als je dan klikt kun je zien of er Privéberichten zijn geplaatst. Niemand kan die berichten zien of lezen, behalve degene(n) die deelnemen aan de conversatie.

Ik heb samen met mijn docent afgesproken om nog even te wachten, omdat ik ook al weer een groter instrument nodig heb. Als die hogere pootjes daarna nog steeds nodig zijn kopen we ze dan. Een pootje kost al €16 en als je er dus twee nodig hebt ben je al €32 kwijt.

Beste Veerle, ze kosten 12,40 en je hebt er maar één nodig!
Het XL pootje schroef je in de steun aan de borstzijde en het pootje dat daar zat aan de rugzijde. Het kortste pootje houd je dan over. Mogelijk is uw docent daarvan niet op de hoogte.

Wanneer iemand, zoals Veerle, aangeeft dat ze een grotere afstand wenst tussen het instrument en de schouder, lijkt het mij niet wenselijk dat er slechts aan één kant een grotere afstand wordt aangebracht. Door namelijk aan één kant een langere poot te gaan monteren gaat het instrument - de altviool in dit geval- een kanteling maken waarmee er een nieuwe variabele wordt geïntroduceerd. Neem dan in ieder geval twee langere poten zodat de helling van het instrument ongewijzigd blijft.
Ik zou Veerle willen vragen of er al eens gekeken is of er mogelijk een iets hoger kinstuk nodig is. Misschien zit er nu een op die nogal een diepe 'kuil' heeft. Laat er eens kritisch naar kijken wat hier de beste oplossing zou kunnen zijn.

Het monteren van twee lange pootjes geeft geen goede balans: aan de borstzijde mag de steun nl. hoger staan. (Oosterhof geeft hier m.i. geen goed advies!)
In de praktijk is dan het monteren van het oorspronkelijke pootje van de borstzijde aan de rugzijde ruim voldoende. Twee XL pootjes brengen de steun (en het instrument) uit balans. Er is een mooi aanbod in hogere kinhouders: daarvan heb ik Veerle al op de hoogte gebracht. Er zijn docenten die een goede kijk hebben op houding versus hulpmiddelen als kinhouders en schoudersteunen, maar bij sommige docenten is dat inzicht helaas iets minder ontwikkeld.

De heer Boon speelt zelf blijkbaar geen strijkinstrument? In de praktijk heeft de schoudersteun aan beide zijden precies even lange pootjes. Door nu slechts één te vervangen door een langere ontstaat (een extra) scheefstand waarmee de situatie geheel anders wordt en een nieuwe variabele wordt geïntroduceerd.
Het is inderdaad zaak een goede beoordeling er op los te laten om te achterhalen waar een correctie nodig is.

@Oosterhof: In de praktijk geef ik al jaren adviezen aan amateurs en professionelen over dit soort zaken, ook in overleg en samenspraak met revalidatiedeskundigen. therapeuten en docenten en heb daar ook de spullen ruimschoots voor in huis, maar spreekt u mij vooral tegen!

Terug
Naar boven