Thuis hebben we nog een kinsteun voor een hele viool lighen, zou ik die ook op mijn alt kunnen proberen, omdat die voor die hele viool iets minder diep is. Ik heb ongeveer twee jaar met die kinsteun gespeeld toen ik nog viool speelde en ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Ik kan me je vraag goed voorstellen. Als dat toen prima en lekker zat is het het meest voor de hand liggend diezelfde situatie zien terug te krijgen. Tenzij deskundigen beoordelen dat er duidelijk aanwijsbaar iets verkeerds zit. Dat kan ik van hieruit niet beoordelen.
Het hangt er vanaf of de alt een stuk groter is dan de 4/4-viool en welk type kinstuk je op de viool had.
Er zijn twee mogelijkheden:
1)
Als het een kinstuk is wat aan weerszijden over het staartstuk is bevestigd is het van belang na te gaan of de hoogte van de krans (zijkant) inclusief de bladen, toereikend is voor de bevestiging. Bij een 4/4-viool (14") is die afstand ongeveer 37 ± 1mm, bij een alt (14") kan het een aantal mm's iets meer zijn, maar nog voldoende om te bevestigen. Heb je een alt van 15" (380mm), dan zou je problemen kunnen krijgen met de bevestiging, omdat je dan al gauw een afstand hebt van 45 ± 2 mm (inclusief bladdiktes). Sommige bevestigingsmechanieken halen die afstand niet en dan zul je een kinstuk moeten aanschaffen specifiek voor een alt.
2)
Is het kinstuk bedoeld om links van het staartstuk gemonteerd te worden, dan is het van belang te bekijken of de ronding van de rand van het instrument overeenkomt met die van het kinstuk. Omdat een altviool vaak wat breder is zal de ronding wat vlakker zijn dan die van het kinstuk. Bij bevestiging liggen de drukpunten dan te ver aan de binnenkant van het bovenblad en kan schade teweeg brengen. De drukpunten dienen zo veel mogelijk boven de krans te liggen en niet op het bovenblad zélf!
Ik ben geen voorstander van opgehoogde kinstukken omdat er wel heel veel kracht op het bevestigingspunt komt. De hefboom wordt met een hoger kinstuk een stuk groter waardoor er gevaar kan optreden. Het stelt hoge eisen aan de manier van bevestigen:
Op de afbeelding hier boven, is ook duidelijk te zien dat het contactpunt te ver op het blad zit. (Is niet mijn instrument!). Had dichter bij de rand gemoeten. Maar dan nog: veel te grote hefboom!