Repareren en beschilderen van een contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Robert Chretien van Helten, 3 nov 2023.

?

Tips voor het renoveren van een oude contrabas

  1. Uitnodiging voor advies

    1 stem(men)
    33,3%
  2. Tips voor plan van aanpak

    3 stem(men)
    100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    image.jpg

    Halloh strijkers, ik heb de strijkstok gerepareerd en in een rode koker gehangen . Onze bassist Erik Knorth heeft even kort op de contrabas gespeeld en vond het leuk om op een contrabas te spelen ( was voor het eerst voor hem) vond het geluid niet tegen vallen . Zodra hij is afgeschilderd geef ik de contrabas echte snaren en een echte stapelstok op de beste plek.
     
  2. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    49
    Beste Robert, wat anderen ervan vinden zal mij een worst wezen. Vind het een leuk project. ;)
    In een klaslokaal zal het zelfs voor een kind, niet ieder kind, maar voor velen, een bijzondere kennismaking zijn met muziek.
     
  3. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    49
  4. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    upload_2024-2-15_9-4-38.png
    De stilte is verbroken en de ontwikkelingen komen er nog aan
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je bent wel van alle markten thuis hè? Kun je ons iets vertellen over die reparatie?

    Maar ik had begrepen dat deze snaren niet bestreken konden worden. Of zitten er inmiddels andere snaren op? :(
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Een bassist die voor het eerst op een contrabas speelt, is waarschijnlijk een basgitarist, die ook nog nooit gestreken zal hebben. (andere mogelijkheden zijn dat hij tobbebas speelt, of bastuba of sousafoon, maar in al die gevallen zal hij ook nog nooit gestreken hebben en daar dus geen oordeel over het geluid kunnen vellen...
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dan kom je terecht in een gebied waar zogenaamde 'deskundigen' hun oordeel geven over de klank en bespeelbaarheid van een instrument waarmee ze dan voor het eerst kennis maken. Ik zou er geen stuiver voor geven.
     
  8. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Het komt vaak voor dat de gemiddelde beoordeling van publiek sterk overeenkomt met een jury dat bestaat uit deskundigen. Tenzij ddd een deskundigen zich laten lijden door hun cocooning in de branche. Nieuwe stijlen en andere vorm van gebruik van instrumenten zijn soms verbazend succesvol.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hoe zit dat dan met dat strijken? :(
     
  10. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Goede maar betaalbare snaren kopen. Wellicht dat vanuit dit forum 2e-hands snaren te krijgen zijn om in ieder geval uit te zoeken of deze contrabas nog te strijken is.
     
  11. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    49
    Goede snaren zijn een kostenpost. Mocht iemand je hiermee kunnen helpen zou het fijn zijn. En anders eventueel via AliE......
    Of die voldoen? Succes!
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De Chinese snaren van Ali Express moeten worden beschouwd als bijproduct van de Prikkeldraad-industrie: rechtstreeks naar het Oud IJzer ermee!
     
    Robert Chretien van Helten vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik begrijp nu dat 'spelen op de contrabas' in deze context betekent, dat er wat aan de snaren geplukt werd.
    Snaren om met een strijkstok aan te strijken zitten er nog (steeds) niet op. Dat is natuurlijk ook even een investering, zeker wanneer er een set Pirastro Olive op gezet gaat worden want dan ben je iets van €650,= kwijt. Dan kun je beter gaan voor een set Corelli van €175,= en dan kun je er ook op/mee strijken. In ieder geval zijn dat geen afgedankte stukken prikkeldraad.
     
    Robert Chretien van Helten vindt dit leuk.
  14. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51

    Gedaanteverwisseling Contrabas
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  15. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Bedankt voor deze info, ik zou graag de Corelli met een goeie stapel willen kopen kan dat via u ?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nee, ik heb geen contrabassnaren op voorraad. Maar ik heb wel een link waar deze set gekocht kan worden. Ik meende dat het in uw geval zou gaan om een 3/4-bas. Als dat klopt dan heb ik hier de juiste link naar de dealer. (Als de maat 3/4 onjuist is, kan de set gekozen worden die past bij de grootte van het instrument.)
    Een stapel kopen heeft weinig zin want die moet passend worden gemaakt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat u die stapel zélf wilt zetten. In dat geval kunt u een stuk fijnnervige Fichte (Sparrenhout) van een lengte van 350mm rond schaven tot een diameter van 18 mm en daarna kunt u met het paswerk beginnen. U kunt mogelijk ook een kant en klare -niet passende- stapel kopen bij dezelfde firma als die de snaren levert. Daar zit namelijk Michael van Berkum en die kan u vast wel verder helpen. Mocht dat echter niet lukken, dan kan deze firma soelaas bieden.
    Veel succes met het stapel zetten en het bespelen c.q. aanstrijken van de snaren. Ik hoor het graag.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Eenmaal pas gesneden kunt u de stapel ook nog eens kunstzinnig beschilderen!;)
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb nog wat contrabassnaren in de opruiming voor zeer aantrekkelijke prijzen: ik houd namelijk niet meer alle merken en typen CB snaren op voorraad. De link kunt u gemakkelijk vinden!
     
  19. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Bedankt , de snaren zijn besteld
     
  20. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Flauw

    Geen interesse.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2024

Deel Deze Pagina