Spelen jullie nog meer instrumenten?

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 21 jan 2016.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Gloria van Vivaldi! Een behoorlijk snelle stuk voor violen
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, dat dacht ik ook kleplazerus te kunnen strijken.... LOL...
    (Nu hou ik weer op hoor Frits! :smilie die handkusje geeft: )
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Daarom bestaan dergelijke smilies niet!
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Waar die 'k' vandaan komt weet ik niet. Maar het is 'leplazarus' of, desnoods, 'leplazerus'.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Kan per dialect verschillen. Ik dacht ook "leplazarus" maar vond die ander wel grappig!
    Ik ga eens kijken in de bladmuziek, ben wel nieuwsgierig hoe de vioolpartijen en de zangpartijen dan met elkaar samengaan!
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Het betreft een nieuwe strijk- of streektechniek, Hopf. Ik snap het. Neem een wijntje, snap je 't ook. Soort van spiccato of collegno, je kunt er álles mee (men zegt dat dat door de wijn komt, maar da's niet zo, geloof ik niks van).
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Omtrent de herkomst van het woord tast ik in het duister. Maar er is een theorie die een verband legt tussen enerzijds Lazarus als heilige van de leprapatiënten en de ziekte dan wel de patiënten zelf.

    Overigens spreekt men in Den Haag e.o. geen dialect. Goed, toegegeven, de 'g' is nogal gutturaal. En een enkeling kruidt zijn taalgebruik met wat (terminale) ziektes. Tenslotte wijkt de uitspraak van klinkers nogal af van wat elders in Nederland gebruikelijk is. Maar om nou te zeggen dialect: ikdaggutnie :eek:
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2016
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Als je het Gloria RV 589 van Vivaldi bedoelt is het eerste deel het Gloria in excelsis Deo. Het jeugdorkest waar ik lang geleden deel van uitmaakte heeft dat stuk de nodige keren uitgevoerd, samen met het koor van het Koninklijk Conservatorium. En ik herinner mij eigenlijk niet dat er zo angstaanjagend snel moest worden gestreken. Maar aangezien mijn geheugen mij op dit punt mogelijk in de steek laat, heb ik het stuk vanmiddag nog maar even beluisterd. En ik kom niet verder dan de vaststelling dat sprake is van de gebruikelijke huis-tuin-en-keukenstijl van Vivaldi. Dus zonder buitenissigheden. De ouverture voor 'Die verkaufte Braut' van Smetana stelt aan de strijkersgroep van een orkest wat dat betreft veel hoger eisen. Evenals sommige, niet zo komische, opera's van Wagner.
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Of een blaastechniek. Strijkinstrumenten hebben geen kleppen. Blaasinstrumenten wel.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Er werd gezegd dat je kleplazerus moest strijken.... Mmm.... Zal het een streektechniek zijn voor een trompetviool dan? Verklaart meteen waarom ik het niet kende! Staat nog steeds op mijn to-do-list, een keer op een trompetviool spelen. Leer ik vast meteen die streek echt goed....

    (Cool, komen we toch weer een beetje terug bij het oorspronkelijke onderwerp. Trompetviool staat dus op mijn ooitnogtewillenspelen-lijst. Contrabas mag ik al wegstrepen van dat lijstje, mocht ik een tijdje terug uitproberen. Was lachen! Klein meisje met veulstegrote viool, grijns....)
     
    jis77 vindt dit leuk.
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Haha, Irene met trompetviool wil ik wel meemaken en je leerlingen vast al helemaal! :cool:Maak je echt de blits mee bij het BLO! Gewoon lekker pittig afdingen, want het ding staat er al een hele tijd op! Kennelijk toch niet zoveel vraag naar:D.

    Stroh viool trompetviool-balkan.jpg
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zit die toeter niet in de weg als je op de G-snaar strijkt?

    We zijn met het BLO bezig met een Jeroen Bosch project (het is het Jeroen Bosch jaar). En ik vind dit eigenlijk best een Jeroen Bosch instrument...... Dus het zou nog helemaal kunnen kloppen ook.... Maar hoe zet je hier een schoudersteun onder? Die heb ik wel echt nodig..... Anders moet ik dat MacGyveren......
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Volgens mij kun je de 'toeter' draaien. Daar zit onderaan onder de kam een rond gedeelte.
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb even de advertentie opgezocht. Toch een beetje boel geld en op een andere plek staat hij ook, is al een bod gedaan. En als ik via YouTube zo'n trompetviool beluister is hij leuk voor een keertje, maar niet voor de heb, zeker niet voor dat bedrag.

    Zou hem wel eens willen lenen, ik denk dat hij in het Jeroen Bosch-project er leuk bij past.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Misschien mag je hem van de verkoper huren voor de periode van het Jeroen Bosch project. En wordt je die huur via dat project vergoed. Gewoon eens een balletje opgooien hier en daar...
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    '... nog meer instrumenten?'.
    Sinds een paar weken heb ik de gitaar (western, met plectrum) weer ter hand genomen.
    Best fijn; ik begon er ooit mee op mijn 14e. Ik laat mijn vingers weer wennen en pingel eigen stukjes, om zo de oriëntatie op de hals op te frissen en uit te breiden. Zacht spelen is goed mogelijk (ook met plectrum op steelstrings) en regelmatig een kwartiertje tussendoor op de bank is al mooi.
     
    Solange en Marcelita vinden dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is wel heel fijn; dat is nou net datgene dat ik mij zou afvragen.

    Zo heb ik een mooie mandoline, ik heb alleen het moment moeten uitstellen dat ik daar lekker op kan gaan oefenen. Dat moment gaat komen!:)
     
  18. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik moest hierbij denken aan een filmpje dat ik ooit gezien heb met een soort hoornviool. Zit ook nog een leuk verhaal, of eigenlijk vrij triest verhaal aan vast, vanaf 13.36.

    Er zit ook een mooie uitvoering in van Oriental van Cesar Cui, vanaf 2.40. Bij veel andere uitvoeringen wordt in het beginstukje het pizzicato afgewisseld met spiccato, maar dat spiccato vind ik daar niet zo mooi. Hier doen ze dat ook pizzicato, veel mooier vind ik. Maar dat is weer een ander onderwerp...
     
  19. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zoals velen ben ik ook begonnen met blokfluit, op mijn 7e. We kregen in de middagpauze op school les van de juf in een tergend laag tempo. Ik heb geloof ik 3 jaar gedaan over de eerste 3 boekjes van James Arden (anderhalf octaaf, 1 mol, 2 kruizen oid). Ik oefende er nooit voor, maar speelde wel iedere ochtend de liedjes die we in de klas zongen op de blokfluit mee, dus leerde ik zo toch wel wat. Daarna blokfluitles op de muziekschool gekregen en na een tijd overgestapt op de altblokfluit.

    Vervolgens dwarsfluit, maar dat lag me niet zo. Nog overgestapt naar een andere leraar, maar al snel speelden we weer meer blokfluit en vanaf mijn 17e, toen mijn ouders een piano kochten, ook piano. Dat was erg leuk, vond hij denk ik ook, want de les van een half uur duurde meestal al snel een uur of 2. Ik heb ongeveer 7 jaar pianoles, waarin we ook veel blokfluit speelden, gehad, maar ben het wel altijd lastig blijven vinden om twee balken tegelijk te lezen en te spelen. Op de piano kan ik nooit iets gewoon van het blad spelen, moet altijd eerst oefenen en dat vind ik onhandig.

    Rond mijn 17e ben ik ook zelf begonnen met blokfluitles geven. Mijn leraar had een wachtlijst, waarvan ik leerlingen over kon nemen, en hij begeleidde mij in het begin bij het lesgeven. Al snel groeide mijn lespraktijk en kwamen vrienden ook lesgeven, ook op andere instrumenten. In een vakantie leende ik van onze eigen lespraktijk een klarinet en heb ik een jaartje klarinetles gehad. Omdat ik eens wilde ervaren hoe de hafabra-examens in zijn werk gingen, we lieten onze leerlingen daaraan deelnemen en ik vond dat ik het dan zelf ook een keer moest hebben gedaan, heb ik op klarinet toen examen B gedaan. Na dat jaar les ben ik in diverse harmonieën blijven spelen tot ik kinderen en bijbehorend tijdgebrek kreeg en gestopt ben. Sinds een paar jaar speelt mijn oudste klarinet en de laatste twee jaar spelen we samen bij een harmonie.

    De keuze voor blokfluit, dwarsfluit, piano en klarinet was min of meer toevallig. Blokfluit werd op school aangeboden, dwarsfluit wilde ik wel zelf, maar was niet erg weloverwogen, de piano kwam in huis en de klarinet kon ik toevallig lenen. Cello leek me al lang erg leuk, maar het leek me beter om niet weer iets half te gaan doen (blokfluit speel ik wel wat meer dan half, maar ik speel liever andersoortige muziek). Totdat... mijn zoontje vorig schooljaar cello wilde spelen, ik op voorstel van zijn leraar toch ook een cello huurde en toen ook maar les nam, er helemaal door gegrepen werd en het eerste jaar uren per dag speelde. Helaas heb ik nu veel te veel werk en speel ik (oefenen + les + orkesten) noodgedwongen nog maar 5-10 uur per week, maar ik ga nu snel weer aan het werk zodat ik hopelijk na de herfstvakantie weer tijd heb om weer 20 uur per week te spelen :)
     
    JanHut en Marcelita vinden dit leuk.
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Behalve dan dat er dus toch heel wat strijkende muziekliefhebbers toch een beetje type "allesprobeerders" zijn.
    Op de één of andere manier komt het gewoon op onze weg en dit is ook weer zo'n herkenbaar verhaal! Alleen liggen de accenten bij iedereen verschillend. Ik ben dan weer langer doorgegaan met piano, heb wel blokfluit gespeeld maar beslist niet op jouw niveau, verder wat gitaar en ik heb al na één proefles klarinet besloten dat dat toch echt niet mijn instrument was. Mij lag piano goed. Cello staat echter qua voorkeur nu toch wel op nr. 1. En dan heb ik hier nog wat eXotische strijkinstrumenten waar ik ook wat meer op wil kunnen en dan die mandoline: uiterst bruikbaar in onze folkgroep!

    De meesten hebben tijdens de herfstvakantie meer tijd.....
     
    Nikin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina