Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Alle posities spelen zonder je hand te verplaatsen is onmogelijk. In dat geval kan er ook geen sprake zijn van positiespel!Maurien Bart zei:(.....) Als je een kleine hand heb pak je een 1/2 viool (denk ik) en dan kan je alle posities pakken (vermoed ik) zonder daar je duim/ hand voor te hoeven verplaatsen. (.....)
In die tijd had men schoudervulling in de kleren zitten. Dan komt dan op ongeveer hetzelfde neer als een kussentje dat bevestigd was aan het instrument. Pas veel later vond de introductie plaats van de schoudersteun als een soort beugel.liuwe zei:Paganini speelde zonder schoudersteun. Locatelli en Tartini hadden er ook geen.
Nee, het is zeker niet zo dat het maar normaal is. Het is wel lastig om uit te vogelen wat voor jou helpt. Er zijn fysiotherapeuten die gespeicaliseerd zijn in klachten van muzikanten, maar daar moet je dan wel weer voor betalen natuurlijk. Je kunt ook zelf met je docent gaan zoeken wat voor jou werkt. Het hoeft niet altijd zo rigoreus te zijn als je nu aan het zoeken bent m.i. Vooral als je veel studeert en de techniek nog lastig voor je is, is de kans bijvoorbeeld groot dat je tijdens het studeren veel te veel spanning in je lijf hebt die zorgt voor nek-, kaak- en schouderklachten. Je 'knijpt' dan te hard met je kaak bijvoorbeeld. Het kan dus ook helpen om eerst te oefenen op een ontspannen spel ipv een heel andere techniek te gaan aanleren. Of net je steunen anders zetten, varieren in hoogte bij je kin en schoudersteun, andere vorm kinsteun, etc.Maurien Bart zei:Het kan niet zo zijn dat het maar normaal moet worden gevonden dat je last krijgt bij het viool spelen in de arm en nek.
Dan twijfel ik toch ernstig aan de vaardigheden van je positiespel en positiewisseling.Ab zei:@Frits
Mijn ervaring leert iets anders.
Van een lage naar een hoge positie is sowieso prima te doen. Andersom is wel wat lastiger (maar oefening baart kunst)(.....)
Al 1,5 uur geprobeerd en dat is ook geen succes;Ab zei:Even aanschouwelijk maken wat voor mij de prettigste houding is voor "op de arm" spelen.
Overigens is het makkelijker om er bij te zitten.
http://www.flickr.com/photos/12558382@N04/5118681158/
hmmm... werkt de img tag niet meer?
Dat geloof ik graag, maar dat is in onderstaande afbeelding ook niet aan de orde:Ab zei:@frits
Het verschil tussen van een hoge naar een lage snaar gaan en positiespel is mij bekend.