tinnitus en overgevoelig gehoor

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 10 okt 2013.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hier lijkt bedoeld te zijn: volume voor publiek bij kamermuziek.
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Verstandige reactie geef je hier. Een tijdelijke piep is een waarschuwingssignaal.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    JanHut, wat vor oordopjes gebruik jij eigenlijk?
    En hoeveel en hoe dempen die?
    Ik heb wel op maat gemaakte oordoppen voor het slapen,maar denk dat als ik die bij het orkest gebruik ik waarschijnlijk de dirigent niet meer kan horen.
    En hoor je nog wel jezelf spelen?
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Marloes, ik heb tijdens het spelen links Db 25 (speciaal muziek otoplastiek op maat, Pluggerz). Rechts: het lukt me nog niet om in ensemble met 2 dopjes te spelen - ik hoor mezelf niet meer. Daarom heb ik voor mijn 2e setje (Music Earplug Alpine Db 15) nu een lichtere filter besteld. Om het toch te leren ga ik rechts spelen met filter Db 9. Dan klinkt het bijna alsof je geen dopje in hebt.
    Op een rijtje:
    - ik heb links filter 25 omdat links extreem overgevoelig is (anders zou ik 19 of 15 gebruiken - behalve in heel hard ensemble, dan wel 25);
    - rechts ga ik filter 9 gebruiken, al is het maar om toch te leren met 2 dopjes te spelen;
    - als links niet zo extreem gevoelig was zou ik 2x Db 15 gebruiken en bij zeer hoog volume 2x Db 25.
    - de speciale dopjes voor musici hebben een vlak filter, waardoor je redelijk fijnzinnig kunt horen (ook spreekstem) en tegelijk demping hebt.
    - kosten tussen E 120,- en E 180,- en kunnen 5 jaren mee, soms ook wel 7 (bij twijfel laten meten - mijn dopjes van 4 jaar zitten nog zeer goed - als je veel afvalt of aankomt kun je iets eerder nieuwe nodig hebben).
     
  5. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
  6. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    dus we kunnen wel onbeperkt luidruchtige gesprekken blijven voeren :p
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    En luidruchtige forumdiscussies?
     
  8. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    die geven risico op overbelastig van de vingers! Ik weet niet of daar ook een schema voor is!
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Bij #45: goeie info, dergelijke schema's.
    PS als het kwaad al geschied is ligt het anders, in die zin dat er bij veel lagere decibellen al veel last kan zijn (moeilijk te verdragen geluiden en hevig gepiep na geluid).
    Voor preventie is zo'n lijstje perfect!
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De viool kan je daar tussen zetten bij 90 tot 100 dB.
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    PS2 voor de volledigheid: niet iedereen met schade loopt een piep en overgevoeligheid op.
    Schade kan ook 'beperkt' blijven tot verminderd gehoor.
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Zo onnatuurlijk om vlak bij je linker oor zoveel hoog hard geluid te maken.
    Een dopje met vlak filter zou ook heel gewoon kunnen worden voor violisten (en ook beginnende kinderen).
    Zonder er krampachtig over te doen: doppie in - het went snel - spelen maar!
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik gebruik wel eens Exinore 25's. Niet duur en prima om viool te oefenen maar ook bij betonboren, hegsnoeien of zagen.

    image.jpeg
     
    JanHut vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Bij een rondleiding door een papierfabriek kreeg ik deze oordopjes van geschuimd polymeer. Ik heb ze nu altijd bij mij, want soms kom je onverwacht in iets dat toch je oren belast.
    [​IMG]

    Het was bij Cirque du Soleil niet constant heel hoog volume, dus geen uur achteréén bijvoorbeeld. (Ik ben nou ook weer niet gaan klokken hoe lang dan wel, liever geniet ik van de prachtige show en state-of-the-art acrobatiek en jongleren).
    Maar vandaag kreeg ik de gelegenheid om een online evaluatieformulier in te vullen. Hier kon ik wel kwijt dat ik het volume soms te hoog vond; onnodig hoog ook want we komen voor acrobatiek en niet voor disco!
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2016
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @Marcelita voor onverwachte situaties is het perfect om zulke doppen bij je te hebben. Ze vormen zich precies naar je gehoorgang (tenzij ze oud, hard en stug worden). De schuimsoppen sluiten behoorlijk af, wel een beetje erg veel.
    Mocht je in situaties komen waar je tevoren weet: erg hard en verstandig om dopjes mee te nemen, dan zijn dopjes met (muziek)filter veel fijner. Door de filter blijft er wel een mooi geluid.
    De op maat gemaakte zijn geweldig, maar ook de universele zijn prima (+/- 20,-). Bijv. van Pluggerz of Alpine (of misschien Partyplugg, die kwam ook goed uit een test).
    Pluggerz heeft ook nog een mooie Music .. en nog wat: een lichtere filter en mooier geluid (+/- E 40,-). Voor sommigen is die filter weer al te licht.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Geweldig dat je dat geschreven hebt! Ik hoop dat ze dat 1000 x terug krijgen, dat velen het aan zullen geven.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dan moet je nog bedenken dat wij heel gunstig zaten t.o.v. geluidboxen, dus best uit de buurt.
    Ik hoop ook dat ze het tig keer terug te horen krijgen, want het is gewoonweg niet nodig. Alleen ben ik wel bang dat het veel mensen al niet eens meer opvalt en het volume gewoon vinden passen bij een show.

    Dank voor je advies voor wat betreft dopjes met muziekfilter!:)
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093

    De op maat gemaakte oordoppen zitten inderdaad geweldig (heb ik voor het slapen) maar zijn wel wat aan de prijzige kant oor als je ze af en toe gebruikt.
    Nu kwam ik de Alpine MusicSafe Pro tegen,met vlakke geluidsdemping en met 14, 17 en 18dB dempende verwisselbare filters, .

    Is iemand bekend met deze set oordopjes?
     
  19. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Is denk ik best wel handig. Je krijgt drie oordopjes (één extra voor reserve) en drie verschillende filters. En helemaal niet zo duur.

    http://www.dj2dj.nl/blog/alpine-musicsafe-pro-dj2dj-review/
     
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik ken andere van Alpine en vergelijkbare van Pluggerz: de MusicSafe Pro zal zeer goed zijn, beter dan 'basic'. Omdat jij ook op maat gemaakte kent kunnen universele wel voelen als 'een stap terug'. Zo verging het mij; het zit wel echt minder lekker als je op maat gemaakte gewend bent.
     

Deel Deze Pagina