tinnitus en overgevoelig gehoor

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 10 okt 2013.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Daar zal je zeker gelijk in hebben, maar ik speel maar 1 keer per maand in een setting waar ik denk ze nodig te hebben, dus dan loont het de moeite om ze te proberen.
    Ik heb net een setje online besteld.
    Ben benieuwd wat ik er van vind.
    Als ze niet goed zitten maar de demping is wel wat ik zoek kan ik altijd nog opmaat oordopjes laten maken, dan weet ik in iedergeval welke demping ik zoek.
    Maar misschien overtreft het al mijn verwachtingen we
    Ben alleen heel benieuwd of ik mijzelf nog hoor spelen.

    Heb jij ook meer last als je stress hebt?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @marloes s Met wat doorzetten zal het zeker lukken. Thuis af en toe in doen tijdens spelen om alvast wat te wennen helpt. Jezelf horen: met de lichtere filter zal dat al snel lukken.
    Later toch op maat gemaakte: ja, inderdaad en dan weet je welke sterkte voldoet (bij die van Alpine kun je bij op maat gemaakte ook filters wisselen, dus bijv. 2 sterktes gebuiken/proberen).
    Stress: ja, heeft invloed. Ik merk dat de invloeden vooral zijn:
    teveel geluid - te weinig geluid - vermoeidheid - stress - teveel aandacht voor de klacht - te weinig afleiding - grillig: soms is het niet te plaatsen.
    Voorbeeld: laatst had ik veel last na uitproberen verschillende sterktes van filters. Het 'gerommel' triggert ws het (verstoorde) gehoorsysteem en hersengebieden.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Harsen zoals Kolstein bereiken dat milde effect het beste als je niet teveel gebuikt.
    (Zoals bij elke hars het teveel leidt tot 'krassen' haal je het optimale bij heel de heel speciale er uit bij matig gebruik, hoewel smaken verschillen).
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De oordopjes en filters zijn geariveerd.
    Kreeg eerst de verkeerde doppen toegestuurd, de partyplug.
    Even gebeld en ik kreeg de goede opgestuurd,de partyplug mag ik houden en blijken toch nog goed van pas te komen.

    De MusicSafePro bevat een stevig kunstof doosje met voldoende ruimte voor de oordopjes, filters, inbrenghulsje en het touwtje zodat je de doppen niet verliest als die uitvallen.
    Het touwtje is onhandig omdat je die moet bevestigen als je de doppen al in hebt en dat is niet te doen.
    Van te voren bevestigen gaat ook niet omdat je dan de doppen niet goed in je oor kunt doen met de inbrenghuls.

    De partyplug blijkt de zelfde oordop te zijn maar dan met een ander filter.
    Ik heb het filter uit de partyplug getrokken en er een filter van de MusicSafePro in gedaan.
    En er slingerde hier in huis nog een paar oordoppen waar de filters in blijken te passen, dus nu heb ik voor alle 3 de filters een stel doppen.
    En die 3 paar doppen passen met een beetje passen en meten prima in het doosje samen met de inbreng huls.
    Voordeel hiervan is dat ik niet steeds de filters hoeft te wisselen maar gewoon een stel andere doppen uit het doosje kan pakken.
    Das handig en minder schadelijk voor de toch wel "kwetsbare" doppen.

    Verder heb ik de dopen ingekort, dat gaat makkelijk.
    Je haald het fiter er uit en knipt er met een schaar makkelijk een stukje af.
    Voor op het doosje hen ik een klein plakkertje geplakt met de kleur van het fiter en de dempingswaarde van die kleur, zo kan ik makkelijk zien welke dempingswaarde ik ga gebruiken en/of nodig heb .

    Het doosje dat er bij zit is stevig en sluit prima, er zit een elastiek zodat je het doosje eventueel aan je broekriem kunt bevestigen.(elastiek zal ik niet gebruiken)
    Het doosje met doppen past prima in mijn etui die ik bij mijn cello spelen gebruik, dus heb het dan altijd bij de hand.

    Vanmiddag ga ik de doppen proberen als ik cellospeel.
    Ben heel benieuwd naar de demping.
     
    JanHut en Marcelita vinden dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En volgende maand merk je ook vast goed het verschil bij de wereldmuziek! Je had ze eigenlijk een week eerder moeten hebben, maar goed, je hebt ze nu!:)
    Dat touwtje tegen verlies bij uitvallen...hoe gaat dat....doe je die om je oor?
     
    marloes s vindt dit leuk.
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Die klik je om de uiteinde van de dopjes.
    Het is en touwtje van ongeveer 40cm lang waar je eide dopnes aan klikt.
    Valt er 1 uit je oor dan zit het touwtje aan de andere dop vast.
    Maar het werkt jammer genoeg niet :(
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar als je zit te spelen, hoe groot is de kans dat de oordoppen uit je oor vallen? En dat je ze dan verliest?
    Als ik zo denk aan de situatie bij Ravelijn, dan denk ik dat het zonder touwtje ook wel goed afloopt. Maar ik ben dus geen ervaringsdeskundige op dat gebied, dus...
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het is "nooit" te laat.;)
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Net gespeeld met de doppen in en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.
    De doppen dempen goed maar weer niet te veel.
    Als ik wissel met filters is er duidelijk verschil in meer en mindere demping.
    Het meest verrast ben ik door de soort demping.
    Er is bijna geen vervorming van geluid.
    Ik kan nog steeds heel goed horen of ik zuiver speel, en of snaren mee gaan resoneren.
    Natuurlijk is het niet zo mooi als zonder doppen maar als ik doppen wil gebruiken zijn deze wel heel goed (uitgezonderd aangemeten oordoppen die zitten natuurlijk veel beter).

    Dus ze gaan nu standaard in mijn etui :)
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Wat gaaf dit te lezen!
    Soms is het eerst een tijd tobben - bij jou is het gelukkig in 1 x goed.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Nu nog even afwachten hoe het bij de wereldmuziek groep gaat en of ze niet gaan iriteren in mijn oren
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @marloes s hoe pakte het uit met oordoppen in ensemble?
    En met hars van Kolstein?
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Helaas heb ik de laatste keer moeten afzeggen dus nog niet kunnen proberen.
    Volgende week zaterdag is het weer en dan komt de grote test.
    Ben ook benieuwd of de nieuwe strijkstok nog verandering brengt.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Die heb ik nog niet geprobeert.
    Ga eerst de doppen proberen en nieuwe strijkstok, eventueel later nog andere hars.
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mild concert: buiten klonken strijkers en vogels.

    In Nat.Park de Hoge Veluwe bezocht ik een concert:
    6.00 u. 's morgens tussen bos, heide en een ruïne
    klonken vogels, violen, cello en zang.
    Geen geluidsversterker (alleen voor een vogelaar die iets vertelde, niet hard).
    Verspreid stonden de strijkers geïmproviseerd mee te doen met de vogels,
    om vervolgens bij elkaar te komen voor enkele mooie strijkkwartetten en een lied.

    Volgend jaar weer. Muziek buiten, een nieuwe liefhebberij voor mij!
    Zelfs applaudisseren paste daar niet; heerlijk!
     
    marloes s, Marcelita en Nikin vinden dit leuk.
  16. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Klinkt betoverend mooi!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Muziek buiten is mooi. En dan met het gezang der vogels erbij nog mooier. Maar is het wel zo mooi, of zijn het alleen onze hersenspinsels die het mooi maken. Want wat zingen die vogels eigenlijk. Die zingen helemaal niets. Die schreeuwen en schelden naar elkaar. En wat schreeuwen en schelden ze dan.

    Dat gaat heel grof, zo van dit is mijn territorium, en als je niet ogenblikkelijk oplazert dan pik ik de kop van je romp. Dus opdonderen allemaal en gauw een beetje. De mensen zien de wereld aan voor een doedelzak. Want alles lijkt wat het niet is, en alles is wat het niet lijkt.

    Muziek buiten, nou ik blijf liever binnen, dag Jan.

    Tobias.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De touwtjes aan sommige oordopjes zijn bedoeld voor laten hangen als je ze even uit hebt. Stel iemand loopt even naar buiten, bij het lawaai vandaan, dan wordt dopje uit gedaan en het hangt. Het hoeft niet opgeruimd te worden. Passende dopjes vallen nooit.
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De touwtjes bij deze set oordoppen werken gewoon niet.
    Als ik ze verlies zien we dan wel weer.
     
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dopjes zonder touwtjes:
    De (op maat gemaakte) dopjes die ik heb neem ik altijd zonder haakjes/touwtjes.
    Zodra ik ze uit doe gaan ze in het hoesje dat ik altijd bij me draag (omdat ik ze in meerdere situaties nodig heb, anders zou het in m'n muziektas gaan).
     

Deel Deze Pagina