tinnitus en overgevoelig gehoor

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 10 okt 2013.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, hopelijk blijft je dat bespaard! (de nare oorzaken).
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vanmorgen ben ik bij de kno-arts geweest. Eerst 4 verschillende gehoortesten bij de assistente. Daarna bij de kno-arts (een jonge vrouw).
    Ze keek in mijn oren. Netjes schoon, geen vocht, geen oorontstekingen.
    Uit de testen bleek dat ik links een gehoorverlies heb van 30% en inderdaad in de lage tonen. Rechts hoort voor 90% en dat is gewoon goed.
    Maar links een gehoorverlies van 30%. "U komt in aanmerking voor een gehoortoestel." En er werd een formulier ervoor ondertekend. Eh... wat? Dacht ik. Echt niet! Door mijn hoofd ging nog; vorige week dacht ik, ik haal even een kuurtje en dan hoor ik zo weer stereo. Niet dus. Lekker dan. :eek:
    Maar mijn gedachten gingen verder. Wat wil ik weten voordat ik hier te snel buiten sta?
    Komt het doordat ik als hobby vioolspeel? Nee, echt niet! Dit komt niet door geluidsoverlast.
    Laat ik beter gehoorbescherming maken voor het spelen in het orkest en tijdens het oefenen thuis? Ik was nog niet uitgepraat en de kno-arts zat al ja te knikken.
    Ook ik kreeg vragen;
    Heb je een klap tegen je oor gehad?
    Heb je onlangs een erg hard geluid gehoord?
    Nee.
    Nee.
    Weer werd een stemvork op mijn hoofd gezet. (Zelfs mijn hoofd kan ermee gestemd worden? o_O)
    Heeft u ruis in uw oor?
    Ja hoor. Al erg lang. Eerst zacht in beiden oren maar de laatste tijd hard in mijn linker oor en soms komt er een brom bij.
    Ook verteld dat onze oude huisarts jaren terug adviseerde te klaren. Maar dat dat niet meer hielp.
    Bent u wel eens duizelig zodat de wereld draait? Eh nee?
    Ze ging even met een collega-arts overleggen.
    Ze kwam terug met de mededeling dat er een mri gedaan moet worden om te bekijken of er iets op de gehoorzenuw drukt. Dat is 9 november.
    Een week later is de volgende afspraak bij de kno-arts.

    Ik moet zeggen; van die vele piep en zoemgeluiden van de testen was mijn oor niet lekker. Vanmiddag toch maar een paracetamol ingenomen. Ik kan soms goed mijn oor opentrekken om beter te horen. Net of er wat in zit. Maar goed, dat lukt natuurlijk niet.

    Maar wat doe ik nu? Ga ik om een gehoortoestel? Is dat wel handig met vioolspelen? In het orkest? Ik heb nu al het gevoel dat er iets in mijn oor zit en dan is dat echt zo natuurlijk. :cool:
    Frits, ik wil wel wat meer weten over een gehoortoestel en vioolspelen. Mag dat hier of maak ik beter een nieuw onderwerp?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het lijkt me dat het hier prima aansluit op het onderwerp, tenzij je zelf vindt dat een nieuw onderwerp beter is.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat vervelend allemaal, Anouschka! Goed dat je voor de scan gaat, maar ik voel wel mee in je zorgen over wat daar uit zou kunnen komen. En helemaal al voor welke keuzes je staat! Die 30% links, de kant waar je viool zit, is niet niks, ik begrijp wel hoe onaangenaam je dat treft! Nu vooral veel info inwinnen en ik hoop dat er violisten op dit forum meelezen die ook met dit bijltje gehakt hebben! Mogelijk is het nog lastig dat binnen deze groep nog verschillen in mate gehoorproblemen, wel/geen ruis horen enzo zijn, maar mogelijk is er in de adviezen een algemene lijn te bespeuren dan wel tips waar je vooral aandacht aan moet besteden.

    Misschien staat hier al iets zinnigs in http://hooridee.nl/blog/communicatie-cat/muziek-maken-en-gehoorverlies-gaan-goed-samen/
    Misschien weten ze bij het secretariaat van een beroepsorkest wel naar welke audiciens de musici bij problemen gaan (het kan natuurlijk ook zijn dat de musici daar in alle stilte naar toe gaan om niet verkeerd soort aandacht van hun werkgever te krijgen). Informeer ook op andere fora voor musici waar een audiciën ziet die specifiek bekend is met musici; al ben je amateur, tenslotte heb je deze hobby niet voor niets gekozen en wil je er dan ook niet vroegtijdig weer vanaf geholpen worden!:eek:

    Sterkte, ik leef met je mee!
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar de vraag is ook of je ook last hebt van de 30% gehoorverlies of dat je meer last hebt van de piep ,en ik vraag mij ook af of een hoorapparaat ook helpt tegen de piep.
    Goed dat je een scan laat maken, zeker als je het idee hebt dat je je oor soms open kunt trekken en dan beter hoort.
    Sterkte ermee.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    @Deano, ik zou in ieder geval een allergietest laten doen. Bij mij heb ik soms een drukkend gevoel in mijn oren vanwege lichte hooikoortsklachten. Verder niks niezen of wat ook, maar uit de test bleek toch duidelijk een allergie voor met name grassen. Dus altijd laten uitsluiten!
    Ook had ik zelf het idee dat ik minder hoorde hierdoor, maar dat bleek uit de test niet het geval te zijn. Wel denk ik dat dan de geluiden iets anders klinken in mijn ene oor (bij mij rechts, waar ik vooral dan de druk ervaar).
    Ik dacht hier ineens aan, omdat ik ook naar mijn idee beter hoor als ik op een bepaalde manier aan mijn oor trek.

    Mijn vader heeft al lang tinnitus en gehoorverlies. (Door een tia. Eerst was de tia, toen pas de gehoorklachten, dus niet schrikken Anouschka! Dit is iets heel anders.) Hij mag een gehoorapparaat, maar vindt dat juist met die piep niet fijn. Het zal per persoon verschillen, denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank jullie wel voor jullie reacties!
    Marcellita, ik ga je link morgen rustig bekijken. Ik ga dadelijk eerst slapen. Want morgenochtend om 8 uur ben ik aan het werk. Ik sta in een bakkerswinkel klanten te helpen. Dan moet ik geregeld vragen wat de klant vroeg. Op zo'n moment merk ik zeker wel dat mijn linker oor het niet zo goed doet. Heb ik er dus wel last van. Voor op die momenten is een gehoortoestel misschien wel handig. Ik denk er steeds meer over om na de scan een audicien te gaan. Ik heb nl nog steeds in mijn achteehoofd dat de huisarts zei dat bij hetgeen ik heb een hoorapparaat niet helpt. Maar wat is er in mijn oor precies aan de hand dan?
    Hopelijk komen we daar nog achter. Hopelijk zit er niks op de gehoorzenuw te duwen. Want de mogelijke gevolgen voor in de toekomst zien er niet zo erg rooskleurig uit. Daar bedank ik graag voor. Beter minder horend dan doof links.
    Ik mis vaak stukken van gesprekken. Een op een of in een groep. Maakt niet uit. Vaak vraag ik de boel te herhalen en soms vaker dan 1 keer. Ze zuchten wat af hier :oops:. in dat opzicht heb ik er wel last van Marloes.
    Irene, ik slik al jaren pilletjes tegen hooikoorts. Het was toevallig deze zomer dat ik zei dat ik elk jaar heftiger reageer op de pollen. Dat mijn oren weer flink reageerden en dat ik ze maar niet open geklaard kreeg. Links dus vooral. Waarom het afgelopen zomer verergde? :rolleyes: Geen idee! Ik hoop dat de kno-arts mij volgende keer meer erover kan vertellen. Het is een lieve kno-arts. Maar toch had ik nu liever een ouder ervaren iemand voor mijn neus die eens goed wat uitleg kan geven.
    Ik heb wel ervaring met onze kids en buisjes. Maar niet met gehoorverlies bij mezelf.
    Maarre Irene, het gehoorverlies is constant. Als het door de hooikoorts komt gaat het op en neer. Dat is helaas niet.

    Wat ik me afvraag... in het orkest gehoorbescherming in? Tijdens werk en eventueel andere momenten een gehoorapparaat. Is dat niet tegenstrijdig?
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik had er dit jaar ook ineens weer last van, hooikoorts, dus zal het ook wel een vervelend hooikoortsjaar zijn geweest.

    Maar weet jij zeker dat je niet ook problemen hebt met bijvoorbeeld huisstofmijt? Het is namelijk gewoon mogelijk dat door allergie het een en ander in de neusholte is opgezet (zo heb ik het onthouden) waardoor er een drukkend gevoel ontstaat.

    Maar ik denk dat die hooikoortspilletjes gewoon antihistamine zijn, en dat je dan ook geen last zou moeten hebben van andere allergieën en dat mijn allergie-theorie helaas niet opgaat. Je zou het voor de zekerheid nog kunnen vragen bij je KNO-arts.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb naast die pilletjes een week neusspray (xylo...) moeten nemen en daarna ook prevalin neusspray genomen. Ook dat hielp niet. Niet tegen het gehoorverlies iig. Allergieën zijn er echt wel. Kon het maar zo simpel opgelost worden.
    De knoarts weet van die alleegieën. Misschien zit het probleem niet in de lage tonen bij allergieën?
    Volgens de huisarts zou neusspray niet helpen tegen hetgeen er aan de hand is.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2016
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Verschil met jou en mij is het gehoorverlies. Bij mij was het alleen een druk in het oor en bepaalde tonen klonken anders. Ik ben ook bang dat het niet het gehoorverlies bij jou oplost. Zou ik gewoon graag voor je willen, vandaar dat ik het wel noemde om te bekijken.
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Irene, lief van jou dat je dat zou willen voor mij! Voor mij is het idee ook nog erg wennen! Een week of 6 terug werd ik best prikkelbaar en verzuchtte: Wanneer hoor ik eindelijk weer eens stereo? Dat gaat niet meer komen. Alhoewel, misschien met een gehoorapparaat? Die schijnen zo klein te zijn dat je ze amper ziet.
    Ik wil eigenlijk de mri-scan afwachten en daarna naar een audiciën gaan. Geen idee wat er mogelijk is? Voor het orkest en oefenen van viool zou ik gehoorbescherming in moeten doen. Maar ook een gehoorapparaat om gemakkelijker zuiver te kunnen spelen? Hoe ze dat gaan doen? :rolleyes:
    6 November hebben we uitvoering met het orkest. En de repetities ervoor... nog maar zonder gehoorbescherming? De hoge tonen hoor ik nog goed en ik heb al heel wat harde muziek gehoord.
    Dilemma's genoeg zie je wel...
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Een gehoorapparaat kan je helpen beger te horen met 2 oren, maar zal je zeker geen stereo geluid geven,
    Je hoord met een gehoorapparaat totaal anders dan met je natuurlijke oren, je zal er zeker aan moeten wennen.

    En minder horen door allergieën is zeker mogelijk, als je erg allergische bent zou je eens naar een allergoloog kunnen om daar eens goed naar te laten kijken.
    (Misschien immunotherapie?)

    Maar je vraag ging over geluiden in je hoofd, succes met de scan!
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mmm, als Marloes zegt dat minder horen toch ook door allergieën kan komen....

    Slik je nu nog de pillen tegen hooikoorts? Want het seizoen is eigenlijk wel voorbij. Het is denk ik een heftig hooikoorts-seizoen geweest en misschien waren die tabletjes dit jaar wel niet meer toereikend! En is het daarom vol gelopen. Ik verzin maar wat hoor!
    Dan zou het nu langzaamaan minder moeten worden (hoewel ik tot een week terug nog merkte dat ze gras aan het maaien waren), maar je oren hebben natuurlijk nog tijd nodig om vrij te komen. En als je inderdaad nog meer (nog niet-bekende) allergieën hebt, kan het nog wel vol blijven, dus zou je kunnen proberen om de pillen nog te blijven slikken. Want dat blijft gewoon anti-histamine. En toch neusspray blijven gebruiken (heb je goeie, tegen de zwellingen in de holtes?) en zoutoplossing/stomen misschien om te kijken of er wat los komt.

    Ik zou een allergoloog toch ook geen slecht idee vinden, al is het maar om het uit te sluiten. Vergeet niet om ook de hars mee te laten testen.... (Je zou voor de zekerheid al hypo-allergene hars kunnen gaan gebruiken.)

    Misschien zijn dit al heel haalbare ideeën en wie weet geeft het je wel wat duidelijkheid over wat de oorzaak is, of misschien wat het verergert.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het begint nu wel heel erg off-topic te gaan.
    Zullen we proberen weer een beetje op het onderwerp terecht te komen: gehoorverlies als gevolg van het bespelen van een instrument? Adviezen tegen hooikoorts en andere allergieën kunnen dan misschien beter per 'Conversaties'?
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nu ja, ik suggereerde misschien de hars? Zou dan toch gehoorverlies als gevolg van het bespelen van je viool kunnen zijn?................
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @Deano , je verhaal raakt me. Ineens van alles 'op zijn kop'. Herkenning en medeleven ..... .
    Hier reactie op enkele punten van jou:
    - nu hoortoestel in tijdens spelen? De meeste spelers doen dit niet. Het 'elektrische' geluid vervormt ook en dat is nogal wennen. Tot nog toe hoorde je goed genoeg om te spelen.
    - oordopje in in het orkest? Om verdere aantasting van je gehoor aan een kant te voorkomen is het wel raadzaam. Maar ook dat vraagt een behoorlijke wen periode. Als op de plek waar jij zit tijdens het optreden het geluid niet extreem is kun je er ook voor kiezen het aanstaande optreden zonder oordopje te doen. Eerst een periode van wennen en dan pas in het orkest gebruiken. Het is natuurlijk wel anders als er een trompet in je oor gaat blazen .... .
    - oordopje, terwijl het gehoor al minder is? Een tip kan zijn dat je met een lichtere filter gaat spelen. Bijvoorbeeld een filter van 15 dB geeft al aardige bescherming, terwijl je goed hoort wat je speelt.

    Ik wens je sterkte in de zoektocht. Welkom voor uitwisseling, tips, begrip, advies.
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Of het met allergieën te maken heeft? Deels denk ik. Maar op dit moment speelt er meer is mijn gevoel.

    Jan Hut, dank je voor je ervaring en mening. Het is voor mij zo erg nieuw! Ik wil een keer op pad voor gehoorbescherming met een filter. Een gehoorapparaat zou handig zijn op mijn werk. Misschien ook in gesprekken?
    Maar bv op vioolles staat de docent rechts van me en ik versra alles goed. Met mijn rechter oor is immers niets aan de hand. Ik train erg op zuiver spelen. Moest ik ook als ik links niet minder hoorde. Mogelijk kost het me nu meer moeite. Maar ik weet immers niet beter. Het is wel zo dat tijdens het orkest de blazers achter me zitten. Dus misschien probeer ik donderdag een gehoorbeschermingdopje van mijn zoon (voor als hij naar concerten/festivals gaat) uit totdat ik aangemeten gehoorbescherming heb. Eens proberen hoe dat bevalt. Van sommige harde geluiden kan ik best een naar gevoel in mijn oor krijgen. Ik ga dat toch eens uitproberen.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik meen gelezen te hebben dat je het had over hooikoorts en de huisstofmijt.
    Misschien dat ik iets gemist heb over een allergie afkomstig van de hars? In dat geval mijn excuus.
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Het kan een zoektocht zijn en als je verbetering vindt voor werk en muziek is dat de moeite waard. Het gaat je lukken!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vorige week is de MRI scan gedaan en vandaag kreeg ik de uitslag.

    Er zit gelukkig niks tegen de gehoorzenuw aan. Ze (kno-arts) vermoedt een vergroeiing aan een gehoorbeentje (stijgbeugel). Zoiets ontstaat vaak in de zwangerschap of is erfelijk. Dat kunnen ze opereren. Maar dan heb ik nog een gehoorapparaat nodig. Over een jaar terug komen voor een gehoortest. Mocht dat achteruit gegaan zijn kunnen ze evt toch opereren.

    http://www.hoorzaken.nl/gehoorproblemen/otosclerose/
     

Deel Deze Pagina