Violen uit China

Discussie in 'Viool' gestart door Viola, 30 jul 2008.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Mijn ervaringen met Yitamusic-The Outlet (vrij naar Bert Boon) zijn heel positief. Ik heb er een "lichte" altviool gekocht, naar een model van Widhalm, dus hoge welving en een smalle krul. Zelfs de wat typische, enigzins primitieve Zuid-Duitse f-gaten waren perfect gecopieerd. Het instrument is goed gelakt en antiek afgewerkt, met als resultaat dat sommigen denken dat ik op een oud instrument speel. Voor het verzenden hebben ze in China de kam afgenomen en apart verpakt, maar met een simpele constructie (wat karton en de eigen snaren) tòch druk op het bovenblad gezet zodat de stapel keurig op zijn plaats bleef tijdens de reis.
    Het instrument heeft een prima setup, de kam past goed, de stemsleutels lopen prima, ik heb er wel goede dominant-snaren opgezet. Het instrument spreekt uitstekend aan en de klank wordt door anderen (en mijzelf) beoordeeld als mooi, warm en stevig. Wat wil men nog meer?
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Foto's...
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Werkt dit? Ik heb dit ook nog nooit gedaan...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik ben in dezen wel wat onhandig; is het mogelijk al deze foto's in één adres te zetten? :/ En kan/wil de beheerder dat dan doen? Frits, zou je...?

    Ja, is reeds geschied! :)

    @Liuwe:
    Als je ingelogd bent en je kijkt in jouw reactie (# 43) bij <bewerken> hoe ik het heb gedaan, kun je het een volgende keer ook. Er moet even wat voor en achter en klaar ben je. Alleen vrees ik dat bij imageshack de foto's op een zeker moment niet meer beschikbaar zijn. Dat zit blijkbaar ingebakken in dat systeem.
    Als ik even tijd heb zal ik ze overhevelen naar mijn site, zodat ze bewaard blijven.

    Frits
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits, bedankt! Zo'n digitale camera is toch wel geweldig! En zo'n beheerder ook! ;)
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Alleen: er zit geen dominant op de CG en D maar Obligato!
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar Bert, wat heb je me dan geleverd? Op de door jou geleverde verpakkingen staat toch echt Dominant....
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Onwaarschijnlijk dat er Obligato in een Dominant-verpakking zit, al was het alleen maar vanwege het prijsverschil! ;)
    De A is een Dominant.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik mag dus aannemen dat een Obligato.... duurder is? :rolleyes: Toch komen deze snaren bij jou vandaan, ik ben erg trouw aan mijn leveranciers. Ik ben ook al dertig jaar bij dezelfde garage.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik verkoop zowel Obligato als Dominant voor alt: garages verkopen meestal maar één merk ;)
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Die van mij verkoopt Renault èn Citroën.. Maar zullen we er maar over ophouden? Er is vast ergens iets fout gegaan: het blijft mensenwerk.

    :)

    Ik ben over het instrument erg tevreden: het spreekt goed aan, klank is goed, de verschillende snaren sluiten wat klank betreft goed op elkaar aan, het instrument ziet er goed uit en het is licht: 567 gram, wat het bespelen niet vermoeiend maakt. Kortom, veel waar voor weinig geld. ;)
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, kun je de tijd op de site ook veranderen? Het is nu 10.00 uur en de site geeft 11.00 uur aan.

    Beste Liuwe,

    de site heeft de tijd prima op orde, het probleem zit in je profiel, daar staat de tijdzone verkeerd. Dat kun je zelf aanpassen als je bent ingelogd, maar geen nood ik heb dat nu even voor je gedaan. Als je het verder zo laat, is de tijd voor alle volgende keren in orde.

    Frits
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Liuwe,
    Het is uitgesloten (nou ja de kans is verwaarloosbaar klein) dat ik je Obligato heb geleverd terwijl je om Dominant had gevraagd of omgekeerd. Wanneer er iets is foutgegaan, was dat niet bij mij.
    Absoluut uitgesloten is, dat een door mij geleverde verpakking Dominant een snaar van een ander merk zou bevatten.
    Ik wil elke twijfel daarover uit de wereld hebben, daarna mag je erover ophouden.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Je zult versteld staan van wat mogelijk is!
    Zo heb ik eens snaren besteld bij een andere firma dan BertBoon, waar op zou staan wat er in zou moeten zitten, maar twee zakjes van de vier waren gewoon leeg!! Werden wel naar mij verstuurd.
    Nu heb ik ze liever gevuld en dat mag ook met een beter type snaar zijn. :) Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Probleem werd keurig netjes opgelost, maar het kan dus heel gek gaan.
    Dit heeft verder helemaal niets te maken met violen uit China, maar daar kunnen we wel iets aan doen: zijn er specifieke merken Chinese snaren die nog nét kunnen qua kwaliteit of is het allemaal 'prut'?

    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens westerse maatstaven bespeelbare snaren uit China bestaan niet. Ooit komt het ervan natuurlijk, maar ongetwijfeld duurt dat nog wel even.
    Tussen honderden, misschien wel duizenden verzonden snaren per jaar kan een keer een misser zitten. Een leeg zakje af fabriek heb ik nog nooit meegemaakt. Wel D snaren in de verpakking van een A snaar, maar dat is eens in de twintig jaar.
    Snarenfabricage is precisiewerk en ik heb de stellige indruk dat dat ook voor de discipline bij het verpakken opgaat.
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Mea culpa, mea maxima culpa: het snarenraadsel is opgelost: ik was al weer vergeten dat ik alleen de a-snaar door Dominant heb vervangen, omdat die a-snaar mij te dun was. Maar of nu de rest ècht Obligato is, betwijfel ik, het zijn de door de Chinezen op de viool gezette snaren. Ze maken de dingen echt heel goed na, dus.. :/
    Bert, jou treft dus geen blaam.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ze doen het meest hun best om met name Evah Pirazzi en Obligato optisch na te maken: daar ben ik dan ingestonken. Met het instrument in mijn hand had ik het vast gezien.
    Ga er maar gerust van uit dat ze het nog op geen stukken na niet halen bij westerse snaren.
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik zal ze alsnog vervangen om het verschil te ervaren. Wat er nu op zit, klinkt niet slecht en speelt best goed. :(
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat is een geïntegreerde zangbalk ?
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een geintegreerde zangbalk (term wekt mogelijk verwarring): daarmee wordt bedoeld een basbalk die niet is ingelijmd, maar als het ware is "blijven staan"tijdens het uithollen van het bovenblad. Komt overigens bij Chinese violen nooit voor, maar vooral bij goedkope vooroorlogse studieviolen uit Duitsland en Tsjechoslowakije. Wordt geacht minder goed te klinken.
     

Deel Deze Pagina