gevoeligesnaar
Karin
ik heb gelezen: het is een verpleeghuis met alleen maar dementerende bewoners zowel jong dementerende als oude.
ik waardeer je initiatief en ik wil niet negatief overkomen maar ik kom regelmatig op bezoek in zo'n instelling en daar moet je geen (al te hoge) verwachtingen van hebben, zeker als het gaat om muziek e.d. Het is niet te vergelijken met een "gewoon" bejaardentehuis waar de mensen nog dingen kunnen ondernemen, samen spelletjes kunnen doen en in het koor kunnen zingen.
(Iedereen die wel eens in een huiskamer met 6 dementerende bejaarden is geweest snapt denk ik wel wat ik bedoel.)
Maar ik snap ook dat ze haar viool zoekt (zoals een ander daar op zoek is naar de bushalte of de koeien) en daar is vast wel iets aan te doen.
Dat kan meevallen; ik heb laatst een documentaire gezien over een aantal dementerende bejaarden. Eén van hen was een pianiste geweest en ze gaf terwijl ze opgenomen was, nog concertjes. Prachtig gespeeld. Alleen werd haar repertoire in de loop van de tijd steeds kleiner en kende ze op een gegeven moment nog maar één stuk...
Ik werk zelf in zo'n instelling (overigens niet in een zorgfunctie). Het eerste wat bij dementerenden (bij Alzheimer) wegvalt, is doorgaans het kortetermijngeheugen. Als iemand een vaardigheid als kind al heeft opgedaan en dat lang is blijven doen, blijft dat ook in de dementie nog heel lang hangen. Je ziet bijvoorbeeld regelmatig dat dementerenden nauwelijks nog praten, maar ouderwetse kinderliedjes volledig mee kunnen zingen zonder een woord te missen.
Al deze oude vaardigheden beoefenen, is een belangrijke stimulans.
Nogmaals, ik denk dat het een goede zaak zou zijn om via de bewindvoerder een budgetje los te peuteren en een huurviooltje is dan wellicht een hele goede optie. Tenslotte heeft ook een dementerende altijd nog wel een budgetje voor kleding etc.
Mocht dat een onmogelijke zaak zijn en komt er een inzamelingsactie, dan doe ik daar graag aan mee!