viool met houtworm

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 3 nov 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Rob,

    let wel even op dat je in het emailadres wat Remi gaf de juiste naam hanteert. (Zit een foutje in). Bij emailadressen wil dit nog wel eens tot een groot effect ressorteren :) .
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Foutje moet kunnen.

    Heb het ook meteen even aangepast.

    Rob..
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Kan alleen niet bij emailadressen!
     
  4. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Ik gooi het over een andere boeg. Er staat een telefoonnummer bij, er vanuitgaande dat die wel klopt ga ik gewoon even bellen.

    Rob..
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In ieder geval zijn de eerste zeven cijfers correct :)
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Dan ga ik ervoor ( even wachten tot het maandag is natuurlijk )

    Heb ik nog even de tijd om eventuele verkeerde getallen aan te passen (s)

    Rob..
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Even voor de grap, want het zal wel kloppen. (hoop ik)

    wanneer de laatste vier cijfers dubieus zouden zijn heb je de volgende mogelijkheden

    1265, 1256, 1625, 1652, 1526, 1562, 5261, 5621, 5216, 5162, 5126, 2165, 2156, 6125, 6152, 6215, 6251, 2615, 2651, 2516, 2561, 6512, 6521 en dan heb ik er nog eentje vergeten want er moeten er 24 zijn, namelijk 4 x 3 x 2 x1 =24.
     
  8. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Gezien de vele keuze mogelijkheden die mij aangeboden worden denk ik dat het pas woensdag word voor ik een poging ga wagen om te bellen !!!!!!

    Tot enig uitsluitsel zich aanbied natuurlijk.

    Rob..

    We wachten af ..
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Bedenk wel, dat het aantal keuzemogelijkheden niet verandert door uitstel!
     
  10. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Okee,

    Maar dan kan ik in die tussentijd ook iets aan een viool gaan doen
    Iets meer tijd is altijd gunstig.

    Rob..
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  12. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Bedankt bedankt,

    Ik weet het nu zeker. Ik moet nu wel gaan bellen daar kom ik niet meer onderuit met die dubbel nagekeken info.

    Laat je wel weten wat er van is gekomen.

    PS, Ik heb er ook nog een leuke conversatie aan overgehouden vanmiddag. Soms moet je ook eens lekker gek doen.

    Rob..
     
  13. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits, Bert, Remi, Luc en mogelijk iemand anders die ik even vergeten ben.

    Ik wil graag wat kwijt over die houtworm en gammastraling want ik vind het zo leuk zelf. Ik weet niet of jullie het leuk vinden maar mogelijk ga je het leuk vinden. Kan toch ?

    En misschien komen we op heel nieuwe ideeen als ik er over begin, je weet maar nooit.

    Nu komt mijn verhaal : Als het niet helemaal duidelijk is, zeg het dan want dan kan ik er mogelijk wat aan doen. Als jullie niks zeggen dan weet ik dat niet.

    Nu ga ik echt beginnen hoor anders word het misschien vervelend en dat wil ik niet :

    Tijdens mijn zoektocht op zoek naar meer informatie over dit alles kwam ik uiteindelijk terecht bij een Firma en die heet Isotron. Dat is een firma die allerlei producten behandeld die zijn besmet met schimmel en ook houtworm dus ik zat goed in mijn zoektocht. Ik kreeg toevallig de juiste persoon aan de telefoon want hij had wel belangstelling voor mijn vraag.
    Ik blij natuurlijk want dat had ik niet wacht dus het werd nog iets leuker en we maakten een afspraakje en zijn gaan mailen over dat onderwerp. Ik bleef gewoon doorgaan met mijn zoektocht want er waren ook nog andere firma’s begreep ik. En ja hoor die waren er en Robbie werd steeds blijer. Kan je je dat een beetje voorstellen ? Nee, okee , dat kan maar ik ga toch door als je het niet erg vind.

    Die andere Firma heet SHR Timber Research en ze zitten in Wageningen. Is dit misschien belangrijk ? Ik weet het niet maar wil het toch even vertellen. Er bleek daar een meneer te werken Ir. J.G.M . Creemers en die wilde mij graag ook wat vertellen. Tijdens zijn verhaal over de houtworm werd die man ook helemaal vrolijk en wilde wel mee gaan helpen in het onderzoek. We gaan nu kijken of we met zijn drieen iets kunnen doen. Dus Robbie nog blijer natuurlijk. Dat was helemaal niet de bedoeling van mij maar het liep gewoon zo.
    Ik even een PM naar Frits en vragen of hij mij iets kon vertellen over straling en chemie, ja je moet toch alles uitproberen niet. Frits wist wel wat en mailde mij terug en ik kreeg een hele lijst van hem waar ik verder mee kon. Steeds leuker. Remi die wist ook wel wat linkjes en ook dat hielp mee. We gaan de proeven doen met een viool die ik dertien jaar geleden gemaakt hebt. Ik vond dat wel makkelijk want ik ken hem al en weet dus hoe hij nu klinkt. Ik heb hem open gemaakt en alles laten fotograferen zodat ik weet hoe hij eruit ziet. Kunnen we straks gaan controleren of alles nog klopt. Er gaan veel meer onderzoekjes gebeuren maar dat moet ik nog gaan horen. Ik heb wel Bert Boon gevraagd of hij misschien wat spulletjes had voor een proef en dat had hij en heeft het ook gelijk opgestuurd. Een kam en sleutels en een kinhouder.
    Makkelijk he zo iemand. Ik heb wel alles betaald hoor dan krijgen we daar geen problemen over dacht ik . Die meneer Creemers gaat kijken of hij wat geld kan vinden zodat alles een beetje betaalbaar blijft voor iedereen dus dat is even afwachten

    Leuk he wat er kan komen van een forum ? Wist ik niet hoor maar ik weet het nu. Ook leuke mensen ontmoet die allemaal willen helpen en niet alleen daarmee.
    Nou tot zover mijn verhaal.

    Misschien zijn er vragen dat weet ik niet natuurlijk. Gaan we gewoon uitproberen ook weer leuk.

    Rob..


    Schiet me net te binnen. Ik had Marcel Kuhlman van Isotron de DVD van mijn leraar toegestuurd zodat hij een beetje wist wat een vioolmaken allemaal inhoud. Paar dagen later kreeg ik s'morgens vroeg een mail dat hij daar de benen uit zijn lijf liep bij Isotron en dacht dat vioolbouwer wel wat voor hem kon zijn. Ik heb hem vertelt dat ik het alleen kon als ik alleen ben. Hij ging er nog even over nadenken wat hij zou gaan doen. Want hij wist het niet meer.

    Beetje dollen maar dat hoort er ook bij.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik blijf dit topic zeker volgen.

    Remi
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoi Rob,

    interessant verhaal, zeker nu die Creemers erin is geïnteresseerd.
    Ik zou je wel adviseren duidelijke afspraken te maken voor je je bindt aan allerlei financiële kosten. Maak goede afspraken! Dat voorkomt later eventuele ellende.
     
  16. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Dat ga ik ook doen. Dat is wel nodig om het voor mijzelf in de hand te kunnen houden. Toen ik ermee begon en het resultaat er was zoals nu dacht ik leuk allemaal maar ik voel mij nu een heel klein mannetje. Ik heb besloten daar wat aan te moeten doen. Ik schrijf nu alles op. Gewoon zoals ik het wil. Vervolgens begin ik opnieuw en ga dat lijstje afwerken naar de een en de andere firma zodat ik het in de hand houd. Kan best zijn dat er ik morgen een andere mogelijkheid zie maar die zie ik nu nog niet.

    Rob.
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi,

    Vandaag heeft Dhr Creemers mij gebeld met de mededeling dat er voor het onderzoek zón 7000 euro ter beschikking is. We kunnen al het geld gebruiken voor het onderzoek en het kan ook flink uitgebreid worden met alle onderdelen die ik er graag in wil hebben. We gaan eerdaags eerst eens nader kennismaken met elkaar. Waarschijnlijk bij Isotron maar het kan ook in Wageningen zijn bij Dhr. Creemers. Robbie wordt er helemaal vrolijk van.
    Ik houd jullie op de hoogte.

    Rob.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat gaat vast heel leuk worden Rob. Ik denk dat je een win-win situatie hebt gecreëerd: zij zien vermoedelijk een interessant item met een hoog researchgehalte inclusief publicatie en veel aandacht. Daarna volgen de opdrachten van kostbare instrumenten, uiteraard tegen een niet geringe vergoeding. Voor jou is de winst dat je participeert in deze zaak zodat in ieder geval je naam wordt vermeld en dat je onderdelen of een gehele viool aanlevert die van belang zijn. Omdat zij geen verstand hebben van het bouwen van een viool en niet weten waaraan ze denken moeten ben jij een belangrijke schakel in dit geheel.
    Ik heb je mijn ideëen over een onderzoekstrategie dienaangaande gestuurd. Zo zou je ook nog kunnen denken aan een onderzoek in klankwijziging, maar dat wordt wel erg ingewikkeld (en kostbaar) want dat zou dan met een spectrumanalyzer moeten en een apparaat dat de strijkstok bedient om het subjectieve in de beoordeling te elimineren.
     
  19. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Je lijst met aanbevelingen ligt al bij de twee firma’s. Voor wat betreft het geluid daar heb ik ook al aan gedacht. We zien wel of dat kan. De man heeft een aanstekelijk enthousiasme en is zeer gedreven en komt ook met goed onderbouwde ideeen.

    Rob.
     
  20. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Bestrijding van houtworm door middel van Zuurstofarmeluchtmethode :

    We hebben het er al eerder over gehad hier. Omdat het ( kweken ) van houtwormen voor gammastraling nog wel even duurt ( Mei ) vond Dhr. Creemers een onderzoek naar deze methode toch noodzakelijk. Er is een Firma die dit doet en wij hebben daar onderzoek naar gedaan. Speciaal voor museale voorwerpen ( kerkorgels, altaren, violen, en delen van houtconstructies. Zowel eitjes larven en kevers gaan dood door deze methode. Bij een viool waar in het bovenblad een juist gerepareerde scheur zat ging het fout. De scheur ging weer open. Toch is het een juiste methode die wel 2 tot 3 weken kan duren.


    Rob…
     

Deel Deze Pagina