Vogelogen esdoorn viool

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 9 mrt 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ja inderdaad uit de Bohemen komt deze viool.

    Het taxatie rapport is puur voor de verzekering.

    Ik ga puur op mijn gevoel af, en ik vind deze viool na bijna een week bespeelt te hebben fijn spelen en nu ook nog fijner in het gehoor liggen. Maar goed de andere viool die ik vanaf donderdag ga testen, kan daar mischien nog verandering in brengen.

    Ik begrijp het WC - eend gebeuren. maar mijn gevoel en speelbelevenis bepaalt uiteindelijk de keus vd viool.

    bovendien was deze viool al mijn 1e keus, helaas komt de karl höfner viool ook dicht in de buurt qua klank. Maar dat testen we volgende week wel weer uit.
    maar eerlijk is eerlijk, deze viool is toch een beetje liefde op het 1e gezicht.

    :rolleyes:
     
  2. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    De keus is gemaakt.
    Na 3 weken is de keus toch gevallen op de vogelogen esdoorn viool.
    De Karl Höfner viool had een wolftoon in zich verstopt zitten en speelde overigens ook niet zo fijn naar mijn mening.

    groetjes D
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Gefeliciteerd met je keuze en heel veel plezier met je viool.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Dankjewel Geert

    Ik wilde een foto plaatsen van mijn viool, maar ik heb geen idee hoe dat op deze site werkt. :/

    Ik heb de foto's via e-mail ontvangen en plaats ze hierbij op dit forum. Ik heb een paar onscherpe opnames niet geplaatst.
    Met dank aan Dreamingdragon voor het ter beschikking stellen!

    Frits


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Bedankt Frits.

    Voor je hulp :D
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    @Dreamingdr.:

    Tip:

    ik zou de schroef van de fijnstemmer van de A-snaar eens flink uit draaien (linksom) en daarna de snaar op toonhoogte brengen met de stemsleutel. Daarna eventueel fijnstemmen.
    Met een stelschroef die zo ver is ingedraaid kun je niet veel meer fijnstemmen (of is het: fijn stemmen? :))
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Het is inmiddels al opgelost.

    De foto's zijn vorige week genomen. Ik kon toen de stemsleutel niet los krijgen. Maar de vioolbouwer heeft hem opnieuw ingezeept en terug gezet. Ook de stemschroef heeft hij opnieuw ingevet en op gelijke hoogte gedraaid met de rest v.d stemschroeven.

    je hebt oog voor detail :)
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Deze "vogelogen"esdoorn viool (het gaat om bloemenesdoorn) is niet uit Bohemen afkomstig maar uit China, wat niet wil zeggen dat het dan om een slecht instrument gaat.
    Jammer dat u voor zoiets 1200 euro hebt betaald: ik had er nog eentje in de aanbieding voor 250 (en dan lijd ik er nog niet eens verlies op)
     
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Bert,

    Wat raar dat mijn viool zo duur is als deze niet uit Bohemen komt.
    De vioolbouwer zei :''dat de viool daar afkomstig was''. of zou de viool daar afgeasembleerd zijn? Ik hoop dat de vioolbouwer niet staat te liegen. Ik zou dat niet fair vinden. Er staat trouwens ook geen label ingeplakt. Maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Mij gaat het om de klank en dat de viool gewoon ''heel'' is. ( geen scheurtjes etc.)

    Maar hangen vioolbouwers ook niet een prijskaartje aan de klank vd viool? of is het een combinatie van klank en materiaal etc?

    De viool klinkt naar mijn mening erg goed. En mijn viooldocente heeft hem tot aan het gaatje getest, in verschillende muziekgenres.

    Deze klinkt ook niet echt nasaal zoals ik de mening heb gelezen van NoName#2.
    Deze is te lezen in het topic Chinese viool.

    Daar gaat het ook over dezelfde soort viool..
    Maar goed. de koop is bekrachtigd en ik ben tot heden toe tevreden.
    Alhoewel de prijs nu een beetje een bittere nasmaak krijgt.

    Overigens heb ik de vraagprijs niet betaald hoor :p

    groetjes D
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb even gezocht naar het betreffende onderwerp wat je noemt, maar ik lees nergens dat NoName#2 een uitspraak doet over een nasaal geluid. Zou ik iets over het hoofd gezien hebben? Kun je in dat geval aangeven waar die uitspraak van NoName#2 te vinden is? Ben wel benieuwd.
     
  11. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb op google chinese viool ingetyped en kwam bij berichten van het strijkersforum uit.
    Het is van 04
    -11-2009.
    Ze schrijft:" Ik heb zelf wel eens chinese violen van vogelogenesdoorn gekocht/verkocht.
    De klank is meestal zacht en nasaal".etc

    Het staat bij chinese viool van mriekjuh zag ik net.
    Gr D
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Volgens het taxatie raport komt de viool uit Bubenreuth Saksen Duitsland
    Is dat een atelier? Ik kan er niet veel info over vinden. Weten de vioolbouwers op dit forum hier iets over te vertellen?

    Ik ben wel benieuwd waar mijn viool vervaardigd is.
    Ik hoorde de vioolbouwer iets zeggen over het achterblad.
    Dat bestaat uit 1 geheel. Ik weet niet of dat iets uitmaakt?

    Ik ben nog steeds blij met deze viool gebouwd in 2008.

    Gr D
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Hoe verzint men het! Bubenreuth ligt weliswaar in Duitsland maar NIET in Saksen. Bubenreuth is een vioolbouwersdorp in de buurt van Erlangen in het noorden van Beieren, niet al te ver van de Tsjechische grens. De vioolbouwersgeslachten uit Bubenreuth hebben zich daar na WO II gevestigd na de deportatie de Duitsers uit Tsjechoslowakije. Later hebben zich daarbij nog wat uit de DDR gevluchte vioolbouwers gevoegd. Met het taxatierapport zou ik welbeschouwd wat minder blij zijn dan met de viool.
    Als aanvulling: wanneer het nog steeds gaat over de afgebeelde viool: ik ben er van overtuigd dat dit een in China vervaardigd instrument is.
     
  14. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Bert.

    inderdaad, je hebt gelijk Bubenreuth ligt in de provincie Bijeren.
    Ik denk dat de vioolbouwer in kwestie een beetje v.d leg is.
    op het taxatie rapport stond ook een fout meer over mijn strijkstok. Die zou ook uit duitsland komen. Maar die is vervaardigt door stokkenbouwer H Hietbrink.
    Het gaat inderdaad om de esdoorn viool. Hij speelt nog steeds fantastisch en klinkt ook lekker in mijn oren.

    zou het kunnen zijn dat deze viool, ook al komt ie uit china in Bubenreuth is af geasembleerd?
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een in China vervaardigd instrument, geassembleerd in Duitsland? Uitgesloten is niets, maar waarschijnlijk is het zeker niet. Ik zou qua taxatie een tweede mening (wordt vaak second opinion genoemd) vragen aan een andere vioolbouwer.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als de stok is vervaardigd door Henk te Hietbrink staat er een stempel op. Dan heb je een goede stok.
     
  17. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Op de stok staan inderdaad een stempel met zijn naam + merkteken.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wat mag dat merkteken dan wel zijn? :/
     
  19. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Sorry er staat een 5 ingegraveerd aan de andere kant vd slof aan de onderzijde. het nummertje is niet te zien want de slof schuift eroverheen. ik heb het aangezien voor een merkteken.
     
  20. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Henk heeft ook goedkope stokken met zijn naam. De slof is van Duitse origine. Stang ben ik niet zeker van of die van hem komt of niet. Kan zijn dat hij de stok wat bijsnijd.
     

Deel Deze Pagina