Vreemde krullen

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 22 nov 2007.

  1. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Nee, maar ze past nog wel in dit topic 'Vreemde krullen'.
     
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Als je de viool met dubbele krul bedoelt, die wordt zeker nog wel verkocht! ;)
    Ik heb de link al eerder gegeven, maar dit is hem nog een keer:
    http://link.marktplaats.nl/286336065
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Neen, daar ben ik het absoluut niet mee eens!
    Wanneer er allerlei kunstgrepen toegepast gaan worden op afbeeldingen van reële krullen, om daarmee te laten zien hoe je een krul totaal van vorm kan laten veranderen, wordt het een cursus Photoshopppen. Dergelijke resultaten als post #96 en #98, zullen door mij worden verwijderd.
    Ik laat deze bewerking staan voor het aantonen van wat niet is toegestaan!

    Frits
     
  4. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    De foto's van marktplaats mogen überhaupt niet worden gebruikt! Die waarschuwing had wel eerder mogen klinken.
    Je zou nog kunnen verdedigen dat de foto in post #98 zodanig is gemanipuleerd dat een nieuw onafhankelijk product is ontstaan.

    [​IMG]
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Precies! Vandaar ook mijn post#93 waarin ik probeerde aan te geven dat je een foto van Marktplaats eerst zodanig moet zien te bewerken dat te verdedigen valt dat het niet dezelfde foto c.q. afbeelding meer is. Omdat ik niet iedereen die Nederlands begrijpt op een idee wilde brengen heb ik dat aan iemand per email door gegeven. Dat komt goed overeen met:
    Maar om nu bezoekers van dit forum te confronteren met een krul waarvan opeens een winding is verdwenen, vind ik misleiding. Zelfs 'onze' Remi had het niet in de gaten en dat wil toch wel wat zeggen.

    Frits
     
  6. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    dank je, maar die link had ik ook gezien. ik bedoelde meer zoals bij 80 en 83. en dit is neem ik aan meer houd bewerking als viool bouwen. daarom vroeg ik me ook af of het wel verkocht word want ik had er nog nooit van gehoord waardoor ik dacht dat dit zeldzaam (niet te koop)is of niet bespeelbaar.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    de foto's zijn eigendom van:

    Shine Audio
    Nout Grupstra
    G.J. van Marrewijklaan 138
    2552JM 's-Gravenhage
    070-4400244

    en zijn ter beschikking gesteld door bovenstaande, Markplaats moet niet zeuren, ze staan ook elders op internet. Ook weer ter beschikking gesteld door bovenstaande.

    ;)


    Remi
     
  8. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Frits, Jij had me de hint gegeven. Ijzerdraadje weg, schaduw weg en de mededeling dat het nog beter kon. Dus ik dacht: Windinkje weg, beter kan het niet. Maar ik zal het niet overdoen.
    Tja, punt is wel waar zijn al die mooie foto's gebleven als ik door de vier/vijf pagina's surf van 'Vreemde krullen' dan zijn er niet veel meer over. Behalve onbereikbare URL's.

    Om daar wat op aan te vullen dan maar een nieuwe foto van een viool in mijn bezit. Denk eraan: niet aankomen. Copyright Sieb!

    [​IMG]
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Met de aanwijzing had ik niet bedoeld dat er gemanipuleerd moest worden maar vooruit, met de afbeelding van dit exemplaar treedt er weer voldoende compensatie op!;)

    Misschien dat je er toch eens een viertal snaren op moet zetten en ons het gehele instrument zou kunnen tonen? Is toch wel een fraaie krul hoor. Een beetje een lange kast -als ik het goed zie- voor een viool. Kan het geen alt zijn?

    Klopt wat je zegt over een aantal linkjes die 'het niet meer doen'. Het is ook mij opgevallen dat 'imageshack' en 'freeimagehosting.net' wel een hele boel ophef maken over het handige gebruik en zo, maar na verloop van tijd is de afbeelding niet meer op te roepen: gewoon verdwenen. Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, want ik zet ze op mijn eigen site. Via mijn provider kan ik dan heel veel kwijt en het blijf er net zo lang op staan totdat ik het er af zou halen.

    Maar ook bij Marktplaats doet zich het euvel voor, dat na verloop van tijd de afbeelding verdwenen is. En wanneer er dan op dit forum naar zo'n afbeelding wordt gelinkt, zal die niet meer werken.

    Frits
     
  10. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    De snaren heb ik er tijdelijk afgehaald omdat het zadeltje kapot is. Door de kracht van de pees van de snaarhouder waarschijnlijk gebroken.
    Ik kan foto's van het instrument maken maar dat valt buiten dit topic.

    [​IMG]
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar een paar van de voor-, achter- en zijkant van deze krul zou misschien mogelijk zijn? :)


    Frits
     
  12. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Hier de bovenkant.
    Lijkt me een hele uitdaging zoiets te snijden. Moet je wel hele goede klant van Baptist worden.
    [​IMG]
     
  13. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Hier het kapotte zadeltje.
    Je ziet ook nog op de zijkant een afdruk van een vierkant stickertje.
    Dat was het prijskaartje destijds door de erkende vioolbouwer erop geplakt!
    [​IMG]
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Natuurlijk helpt goed gereedschap een heel stuk mee, maar je moet het toch zélf doen.

    Doet me denken aan iemand die ik vroeger goed kende. Was een zeer matige violist, die dacht door de aanschaf van een top-instrument dat te kunnen opvijzelen. Niet dus!

    V.w.b. dat stickertje: de lijmlaag, die meestal bestaat uit een polymere substantie heeft op de lak ingewerkt. Niet zo handig om daar een zelfklevend etiket op te plakken.

    Ik zie dat je de afbeeldingen ook hebt gedumpt via 'imageshack', zodat ik vrees dat hetzelfde zich na verloop van tijd voor gaat doen als waarover een eerdere opmerking van jou ging, namelijk dat de verwijzingen naar afbeeldingen zo onderhand voor de helft verdwenen zijn. Die van jou zal het daarom ook niet lang volhouden.

    Frits
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hieronder nog twee afbeeldingen van een cellokrul, nadat er het een en ander aan is 'gerepareerd'. Om misverstanden te voorkomen: niet door mij uitgevoerd!! :)

    [​IMG]

    Door een of andere oorzaak is de ‘kop’ eraf gebroken en er weer op ‘professionele wijze’ op gezet. Ik heb heel vroeger ook met meccano gespeeld én viool, maar nooit gedacht dat deze combinatie ook mogelijk zou zijn. Ongelofelijk hoe sommige DHZ-ers een techniek toepassen die absoluut niet thuis hoort in de viool- of cellobouw. De stemsleutels van de D- en de G-snaar gaan zelfs door een stuk metaal heen. Ze maken geen goed contact en 'doen' dus niets! Die stemsleutels zullen dus ook niet fungeren als stemsleutel, want die draaien zo weer los.

    [​IMG]

    Dit zal nooit en te nimmer voldoende sterk zijn om de krachten van de snaarspanning op te kunnen vangen! Gewoon prutswerk dus.


    Frits
     
  16. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    De breuk kan zijn ontstaan door de wikkelingen van de snaar om de achterste sleutel in het kastje. Deze kunnen door ondeskundigheid met ernorme krachten tegen de zijkant of tegen de achterkant van het sleutelkastje drukken. Misschien in combinatie met een val/stoot.
    Ga jij dit probleem oplossen Frits?

    Over reparatie gesproken, mag ik een vraag stellen bij een plaatje van je website behorend bij de krul van je 4/4 viool. Het lijkt of er een bushing (of hoe heet zoiets?) zit rond het gat van de G-sleutel, of komt dat door een glinstering in de lak?

    [​IMG]

    Ga je nu voortaan op deze website door het leven als Oosterhof Vioolbouw?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je vraag “Ga jij dit probleem oplossen Frits?” zou ik willen beantwoorden met het volgende: dit zijn slechts afbeeldingen, zodat ik de cello waarover het hier gaat niet tastbaar in mijn bezit heb. Dat probleem ga ik dus niet oplossen. Het is ook maar de vraag of dat de moeite loont, want deze afbeelding komt van Ebay waar, op andere afbeeldingen duidelijk te zien is, dat deze cello in een dermate deplorabele staat verkeert, dat nagenoeg alles vervangen of gerestaureerd moet worden.

    Viool (4/4) 1994 uit mijn website:
    de krul bevat aan de discant-zijde van de G-stemsleutel inderdaad een bushing. Ik merk dat je ongelofelijk moet oppassen wat je allemaal als sterk vergroot materiaal op de site plaatst, want er zijn altijd mensen die het allemaal zeer nauwgezet bekijken en alles wordt uitvergroot! In dat kader: de foto van de Header, waarop een A-snaar niet in de inkeping op de kam zit, zal een dezer dagen vervangen worden door een afbeelding waar dat wél goed is. Dus nog even geduld.

    Omdat met het lanceren van mijn website nu wel duidelijk is wie er zich achter SoundBoard bevindt, meen ik niet langer schuil te hoeven gaan achter die gebruikersnaam. Een ieder die dat wil kan heel gemakkelijk via de gegeven link ‘website’ zo het een en ander over mij te weten komen. Dan is er geen reden meer om geheimzinnig te gaan doen. Het is misschien voor een enkeling even wennen, maar na een tijdje weet men niet anders.

    Frits
     
  18. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Frits
    Het is vrij logisch dat ik anders kijk naar zo'n plaatje omdat ik ook zelf violen bouw. Je ziet meestal je eigen fouten het beste, maar je krijgt ook oog voor de problemen waar anderen tegenaan zijn gelopen. Ik begrijp heel goed dat je zo'n ruimer zomaar van de verkeerde kant in het gat hebt gestoken en daar sta je dan met je goeie gedrag. Of was de oorzaak een andere? Je leert ervan zeggen we. :/ B.v. zo'n prop (bushing) te plaatsen. Ook een lastig karwei lijkt me.
    Sibelius
     
  19. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    [​IMG]
    Zoals je ziet heeft de Stradivarius 'Titian' 1715 een houten busje op precies dezelfde plek. Ik meen ook een bushing te zien rond de e-sleutel. Een hele grote.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, maar het grote verschil hier is, dat Antonio niet deze bushing heeft geplaatst! :)
    V.w.b. de E zie ik geen bushing. Ik zie wel een gedeelte van een cirkel ter grootte van de vroegere stuiver, maar die houdt zo na 3/4 op. Ik denk dat het kleurenpatroon een visuele illusie opwekt van een bushing, omdat we er eentje willen denken.

    De reden waarom ik de bushing heb gezet was een kwestie van uitlijning. De stemsleutel van de G was niet in lijn met de andere stemsleutels. Omdat je een gat niet simpelweg kunt verplaatsen, moet die eerst worden opgevuld met een exact passend vulstuk. Die moet je dus maken en daarna inlijmen, voordat begonnen kan worden met het nieuwe gat.
    Er zijn echter ook andere methoden die kunnen worden toegepast bij niet al te grote veranderingen. Men noemt dat: 'spiraal bushings'. Een stuk Kraft-papier (je ziet nog wel eens van die zakken bruin-achtig papier bij de groenteafdeling) wordt voorzien van lijm en met een aantal slagen om een kunststof houder gewikkeld. Die houder moet dan dezelfde schuinte hebben als de gatensnijder van de stemsleutel. (Meestal een verhouding van 1:30). Wanneer het gat op zich nog prima in lijn zit, maar enkel en alleen veel te groot geworden is door slijtage, kan de spiraal bushing goede diensten bewijzen.
     

Deel Deze Pagina