VSO of bespeelbaar?

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 14 apr 2008.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Volstrekt niet :D

    Hopf
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    OK. Dan begrijpen we elkaar! ;)

    Frits
     
  3. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Hier kun je MEE spelen, niet OP spelen :p

    Edit: heb de afbeelding even geactiveerd, zodat men weet waar het ook al weer over ging.

    Frits
     
  4. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Het is de vraag hoeveel ruimte je toestaat aan het begrip "VSO"? Ik ben van mening dat dit plaatje toch niet echt past binnen "Violin Shaped Objects" eenvoudigweg omdat het niet past binnen de aanduiding "Objects". Zo kun je een schilderij van een viool volgens mij ook beter buiten beschouwing laten om die zelfde reden. I.c. de voorkant van een viool op de achterkant van een mensenlijf geschilderd vind ik geen "Violin Shaped Object".

    Deze vond ik op marktplaats:

    http://link.marktplaats.nl/268174573

    Zoiets moois zal wel snel weg zijn, dus snel kijken. (Dit is toch wel een VSO of moet er op een of andere manier geluid uit komen?)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    VSO moet dan toch wel een object zijn en dat sluit afbeeldingen uit, want het object is immers afgebeeld.

    Ik heb onderstaand een plaatje wat er wel wat op leek:

    [​IMG]

    en dit is een echt object (drie dimensionaal) en dus -naar mijn mening- een VSO.


    Frits
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De definitie van een violin-shaped object (vioolvormig voorwerp) zou m.i. moeten zijn:
    "een voorwerp in vorm van een viool waarop echter geen viool kan worden gespeeld"
    Meestal wordt de term "Violin-shaped object" gebruikt om een prutsviool uit het genre 50-200 euro van Marktplaats of EBAY aan te duiden. Hier op dit forum wordt aan VSO een andere, althans veel ruimere betekenis gegeven, zodat ook al dan niet gefotoshopte fantasieobjecten met vioolrelatie in deze rubriek verschijnen. Die zou (dan) dus eigenlijk een andere naam moeten hebben.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    In een eerder bericht heb ik al vermeld, dat alles wat bewerkt wordt met fotoshop en wat daardoor niet tastbaar kan worden verkregen, buiten de term VSO valt. Dat ze in deze rubriek verschijnen betekent meer, dat iemand niet weet of het onder een VSO zou vallen. Daarbij komt, dat het niet verboden is.

    Frits
     
  8. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Nou ja, dollartekens? Een dollarteken ziet er volgens mij anders uit:

    [​IMG]

    Maar goed, aangezien een prullenbak te groot is om onder je kin te houden, maar dit wel een echt voorwerp is i.p.v. een andere gefotoshopte viool, noem ik het wel een CSO.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Daarom noemde ik het ook een mislukt dollarteken met de nadruk op het mislukt zijn!


    Frits
     
  10. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    [​IMG]

    Zoiets b.v.?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik zie in de afbeelding geen viool-achtig object, dus naar mijn mening geen VSO. Ik denk dat we nog 'even' moeten wachten tot het object de vorm van een viool heeft gekregen.
    De afbeelding heeft wel te maken met een viool of strijkinstrument, namelijk een bovenblad waar iemand een kanaaltje voor de inleg in probeert te maken. Het is gewoon nog een te vroeg moment om nu al te willen spreken van een VSO. Misschien wordt het dat wel nooit, omdat de creatie prima te bespelen valt als viool, zonder daarbij de klankkwaliteit te betrekken.

    Frits
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hier een echte V.S.O!!!

    [​IMG]


    het is een viool-trompette ding
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De VSO jury, voorgezeten door mijzelf, heeft bepaald dat dit geen Violin Shaped Object is, (je kunt er wél op spelen en het heeft géén vioolvorm) bovendien is het een z.g. trompetviool, verwant aan het Stroh- viool model. ;)
     
  14. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    soow!

    ik ben onder de indruk!!

    u kent dit type, ook wist ik niet dat als het bespeelbaar is, het buiten de V.S.O categorie valt!
     
  15. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    moet er dan niet een categorie bij komen genaamd D.S.V???

    Differently Shaped Violins????
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je moet die categorieën niet al te serieus nemen: de engelstalige uitdrukking VSO is waarschijnlijk ontstaan om onbespeelbare violen uit niet nader te noemen lage lonen landen aan te duiden: een viool-vormig voorwerp is een object dat op het eerste gezicht alle visuele eigenschappen van een viool bezit, maar waar gezien de abominabele kwaliteit niet serieus op te spelen valt, ongeacht de intentie van de bouwer.

    Op dit forum zijn m.i. ten onrechte allerlei objecten aangevoerd als viool-vormig voorwerp, van staande klokken tot prullenbakken en van sleutelhangers tot verkeersborden. Aan de uitdrukking wordt daarom een heel andere draai gegeven en daaraan heb ik zelf ook nijver meegedaan, maar eigenlijk dekt de rubriektitel de inhoud van de forumberichten niet goed. "malle vioolplaatjes" zou al beter zijn!
     
  17. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    dat begrijp ik maar de trompetviool die ik liet zien is dus geen V.S.O...........omdat hij er niet uit ziet als een viool

    vandaar de vraag moet er niet een categorie komen voor precies het tegenovergestelde van een V.S.O...........de D.S.V??? (Differently Shaped Violins)

    Dat houd in , ziet er totaal niet uit als een viool, en is wel bespeelbaar :)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @luthier:

    nee, ik denk niet dat die categorie er ook nog bij moet en wel om de reden dat er niet zo heel veel reacties op komen op VSO's. Daarbij kom je ook op het gebied van de definitie van de VSO en dat is in eerdere reacties al eens uit en te na besproken.
    Bovendien, een 'Differently Shaped Violin' is altijd waar: iedere viool is weer net even anders, 'different' dus.

    Frits
     
  19. INES~love my violin

    INES~love my violin

    Lid geworden:
    11 sep 2010
    Berichten:
    1
    Het is een pelegrina, dat is een model van altviool dat ervoor zou moeten zorgen dat de speler minder snel pijn krijgt in zijn armen...

    Wordt dit bespeeld eigenlijk? Of is het kunst? (ook een kunst om zoiets behoorlijk te kunnen bespelen, haha, maar da's een ander verhaal). Het is ook weer de vraag: valt dit onder violin shaped? ;)
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik vrees dat er straks iemand gaat beweren, dat ook dit geval een ge-fotoshopte afbeelding is. Het bewijs dat dit wel degelijk bespeelbaar is, valt mogelijk te leveren door er een YouTube-fragment van op te sporen. Wie heeft daar de tijd voor om dat eens uit te vogelen?
     

Deel Deze Pagina