Een reine kwint herkennen is niet zo het probleem, maar eerst moet die la snaar juist staan natuurlijk kan je met een app/piano/stemsleutel/fluitje de noot wel horen maar een tijdje terug moest ik op 415hertz stemmen en dan was dat bakje wel zo handig. Als ik op het gehoor stem gebruik ik trouwens meestal flageoletten, dat gaat voor mij het makkelijkst. Anyway, gehoor moet toch ook wat groeien en zeker als beginner heb je graag wat ondersteuning, al is het maar om eerst op gehoor te stemmen en daarna even te controleren of je wel juist zat . Maar ik neem aan dat iedereen hierover wel een eigen visie zal hebben, en met mijn geringe ervaring zal ik mijn eigen visie in de toekomst nog vele malen moeten herzien .
Het gebruik van die 'bakjes' verhinderen dat je je gehoor traint. Trouwens over het stemmen met een elektronisch hulpmiddel is elders op SF al het een en ander bediscussieerd. Ik ga het nu niet weer doen. Dat is wel ongebruikelijk voor een viool. Lijkt me ook niet handig omdat de frequenties een factor twee hoger worden en dat is veel lastiger om een reine kwint te stemmen. Te lage frequenties is ook niet handig vandaar ook dat de bassen en celli met flageoletten stemmen.
Ik zie dat dit onderwerp inderdaad al het nodige stof heeft doen opwaaien met voor en tegenstanders, en als ik het zo lees is er inderdaad geen argument onbenut gelaten. Ik voel zeker niet de drang om deze discussie terug op te rakelen. Wat ik wel moet toegeven is dat ik uit gemakzucht het bakje vaker gebruik dan nodig ik heb me daarom voorgenomen jouw raad op te volgen en het bakje ergens ver weg in de kast te stoppen, ik hoop daarmee inderdaad dat het stemmen op gehoor met de tijd sneller en eenvoudiger zal gaan. Waar ik wel nog een beetje mee zit is het volgende, ik speel op een vrij oude viool die ooit door een vorige eigenaar is mismeesterd, zij hadden o.a. een gat geboord in de kam om de viool aan de muur te hangen, ... Nu is mijn viool volledig hersteld maar merk ik dat mijn stemsleutels nogal moeilijk blijven zitten. hierdoor stem ik vaak mijn eerste snaar, maar is die al terug ontstemd voor ik de volgende volledig gestemd heb gekregen, om dit te voorkomen moet ik na het juist zetten van mijn snaar de stemsleutel met redelijk veel kracht in de kam duwen om hem te laten klemmen waar ik ook weer het risico loop dat deze licht ontstemd raakt. Zijn er tips/tricks om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurd of kan ik beter mijn stemsleutels laten vervangen? Wat het stemmen met flageoletten betreft, als een snaar niet dezelfde spanning heeft hoor en voel ik het verschil (ik kan het niet echt anders uitleggen), ik heb deze gewoonte aangeleerd met de gitaar en ben het blijven doen met de viool. Maar mogelijk moet ik dat ook eens herbekijken, ...
Dat zal dan niet in de kam zijn, maar in de krul. Als de stemsleutels niet blijven zitten, moeten ze -als dat kan- beter worden pas gemaakt of worden vervangen door nieuwe. Je moet met goed passende stemsleutels gewoon kunnen stemmen: als je ze verdraaid moeten ze blijven zitten. Daar gaat het mis want de gitaar heeft fretten en daarom moet een gitaar zwevend gestemd worden. Een viool daarentegen juist niet! Bij de gitaar maakt het daarom nogal wat uit in welke toonsoort gespeeld wordt. Het kan behoorlijk vals klinken.
Bedankt voor de info, dan ga ik er toch eens mee langs de luthier en inderdaad de krul, niet de kam. Aha, weer wat bijgeleerd, dan toch maar eens bekijken of het niet vlotter kan met gewoon af te gaan op de toon van de kwint.
Het nadeel van een app of een stemapparaatje is dat je leert stemmen met je ogen in plaats van met je oren. Niettemin kan zo'n apparaatje het laatste redmiddel zijn voor niet spelende ouders van jonge vioolleerlingen die meestal nog niet kunnen stemmen en voor het stemmen op luidruchtige podia vóór de uitvoering. In mijn beleving overigens is een instrument, gestemd met een "bakkie" bijna helemaal zuiver maar dan weer net niet.
@BertBoonVioolbouw daar heb je ook wel een punt, waar dat stembakje met mijn gitaar exact aanwees of de snaar juist was gestemd merk je met een viool dat de druk en de plaats van de boog een licht verschillend signaal kan geven waardoor je toch nooit helemaal zeker bent dat je juist zit, voorlopig gaat het bakje zoals gezegd in de hoogste kast
Zoals jullie weten ben ik bezig met de Gigue van bwv1006, nu vroeg ik me af wat een aanvaardbare snelheid is voor dit stuk, en of snelheid iets is dat je over langere termijn opbouwt ik heb namelijk het gevoel dat ik vastzit op 172bpm voor 8ste noten en geraak hier niet echt voorbij zonder in te boeten op klank en dynamiek.
@Oosterhof Vioolbouw dat is nog een flink pak sneller dan wat ik op dit moment aankan vrees ik, daarbij is zijn boog techniek echt wel enorm efficient. In jouw ervaring is het het best om me in dit stuk vast te bijten en te blijven oefenen tot ik het tegen deze snelheid kan spelen of is het nuttiger eerst terug over te stappen op een aantal andere etudes om ervaring op te doen en dan binnen bijvoorbeeld een half jaar hierop terug te komen? het is wel duidelijk dat ik hiervoor nog niet het niveau heb om dit voor publiek te spelen, ...
dit is een opname van mij, waarbij ik echt tegen mijn limiet speel, het lukt me al niet meer helemaal om elke noot zuiver te spelen, ik heb dit wel opgenomen met cubase, in mijn standaard template zit een beetje reverb, dus het geluid is daarom wat gekleurd. Edit: Ik heb de link aangepast https://drive.google.com/file/d/1yZerPAt30AmT3MzdRgRZ5hkhcYfj-LHM/view?usp=drivesdk
Satch, ik heb het bestand kunnen beluisteren en het valt mij helemaal niet tegen. Ook het tempo vind ik al heel redelijk. Wat ik mis is het gevoel dat je het stuk speelt. Ik hoor eigenlijk alleen maar noten. Het vertelt niets. En dat komt volgens mij mede door de metronoom die je gebruikt. Daar wordt het klinisch van. Zet dat ding eens uit en speel het dan eens weer. Gewoon tellen in je hoofd. Hier en daar zijn een paar kruisen te laag geïntoneerd, maar dat is te verhelpen. Goed luisteren. Let ook op dat er in het stuk een aantal keren een themaatje zich herhaalt als een soort echo. Die zou ik wat zachter spelen. Hoe staat het met de andere delen? Die met de tweeklanken bijvoorbeeld?
Erg bedankt voor de positieve commentaar! Inderdaad zit ik er hier en daar echt wat naast, ik probeer inderdaad om de twee stemmen wat te laten contrasteren door verschil in volume maar heb het hier wat lastig mee doordat het me al vrij veel moeite kost om het tempo aan te houden. Het lukt me niet zo goed om mijn boog mooi te verdelen zoals in het filmpje dat je had opgegeven van Perlman. Aangaande het klinische door de metronoom heb je wel gelijk ik gebruik deze nu veel om langzaam naar de gewenste snelheid toe te werken. Dit laat wel vrij weinig ruimte voor frasering, maar ik ben van het idee dat je eerst de pulse echt moet vast hebben voor je hiermee kan spelen. Tegen volgende les moet ik dit zo goed mogelijk brengen en als het ok wordt bevonden mag ik aan een volgend stuk beginnen ik vraag me alleen af of ik toch niet moet doorgaan tot ik dit echt onder de knie heb. Voorlopig is dit het enige deel van partita nr 3 dat ik 'kan' spelen. Hierna zou ik de bourée willen proberen, dan de Loure en dan de Preludio, maar dan zijn we weer enkele weken/maanden verder. Ik weet ook niet of de moeilijkheidsgraad hierbij niet meteen wat hoog ligt, maar ik streef nog steeds naar het adagio van Sonata 1 binnen een jaar, dus moet me wel inzetten.
Toch nog een weekje oefenen op de Gigue, kwestie van elke noot loepzuiver te krijgen de snelheid nog iets omhoog en wat meer dynamiek, dus groter verschil tussen forte en piano + beter focussen op de correcte accenten en zonder metronoom. Als ik nog wat heb geoefend post ik later deze week nog een nieuwe opname, want de feedback van @Oosterhof Vioolbouw was spot-on . Nogmaals dank voor de feedback.
Ja, dat lijkt me van de Gigue naar het Adagio (Sonata I) wel een enorme overgang. Er staan heel veel noten in het Adagio. En ook als de noten allemaal beheerst worden gaat het om de voordracht en die is verdraaide lastig! Ik zou daarom overwegen de Fuga eens te proberen (van Sonata I). Daar zitten wel veel twee- en drieklanken in, maar qua voordracht gemakkelijker te doen. Een andere optie is misschien de Partita III te voltooien. Daar zitten ook wel twee- en drieklanken in (Loure) maar is allemaal wel te doen: het kan veel moeilijker.
Satch, ik ben onder de indruk. Het klinkt heel goed en mooie snaarwisselingen. Ik mocht willen dat het bij mij zo klonk... Hier staat het studeren even op een laag pitje. Met een huis vol kinderen is het toch wat lastig om de tijd en concentratie te vinden merk ik. Ik miste dit jaar ook een beetje het voorspeelmoment, dat is toch altijd het moment dat je even diep in een aantal stukken duikt. In het najaar gaat mijn jongste dochter hopelijk weer repeteren met het orkest en dan heb ik ook weer wat partijen in te studeren, zodat we samen kunnen oefenen. Ik ben ook al een tijdje voornemens om wat pianopartijen in te studeren zodat ik mijn jongste zoon kan begeleiden, maar ik ben niet zo'n geweldig speler en moet daar dan weer heel hard voor oefenen. Het kmt er dus nog niet echt van.
Bedankt voor het compliment! Ik heb vooral bij dit stuk veel aandacht moeten besteden aan de snaarwisselingen dus leuk dat het opvalt, ik heb wel nog last met de snaarwissel in de laatste maten van de g naar de e, dat hoop ik deze week wat bij te werken. Ik kan me voorstellen dat oefenen met een huis vol kids niet altijd even makkelijk is . Ik ben zelf een paar jaar terug ook met de piano aan de slag gegaan maar dat staat nu ook even op een laag pitje. Ik denk dat bachs avé maria voor viool en piano een haalbare kaart is zowel de piano als de viool vallen best mee. Het hoort niet helemaal in dit forum maar ik speel zelf op de piano graag the haert asks pleasure first van nyman en comptine d'un autre été van Yan Tiersen. Wat ook heel mooi is is 'het wielewaelt en leeuwerkt' van Lodewijck Mortelmans en om even de cirkel rond te maken, Mortelmans stond mee aan de wieg van de Ysaÿe wedstrijd die later uitgroeide tot de koningin Elizabeth wedstrijd.
@Karane ik heb trouwens ook enkele piano begelijdingen op midi gezet en dan naar mp3 om te oefenen met viool. Het zijn wel wat lastigere stukken zoals danse macabre en thais, maar als je wil kan ik ze altijd delen.
Zoals beloofd bij deze een nieuwe opname deze keer zonder metronoom en zoder reverb (heb ik uit de template gehaald), ik merk wel dat ik nu toch wat minder goed maat houd en dat ik snel begin maar naar mate ik verder kom vertraagd het wat. Ik denk wel dat er meer dynamiek in zit en ik toch nog iets minder vals speel. Alle feedback is welkom. Als volgende wordt het eerst kreutzer etude 13 om mijn boogtechniek en intonatie nog wat aan te scherpen en als voorbereiding op akkoorden. https://drive.google.com/file/d/1ywiMV4j9AbH-yJ1V3t48dVvA65AnAFQG/view?usp=drivesdk
Dat klinkt al een stuk beter! Maar als je kritisch bent - en dat ben ik- zijn er wel wat verbeteringen te realiseren: maat 6 is een echo van 5 en dat staat ook in de notatie de ais in maat 14 op de G-snaar is te laag! maat 14, 15 en 16: het volume zakt weg. Is allemaal forte! maat 15: fis niet te lang aanhouden maat 17: de fis en gis zijn gebonden (dus niet los spelen) maat 24: de a (op de G-snaar) langer aanhouden, met de erop volgende cis begint een nieuwe 'zin' maat 31: de eerste b op G-snaar is te lang overgang maat 29 → 30: te weinig verschil tussen forte en piano maat 32: in de derde positie met de laatste e (op de D-snaar) wat langer aanhouden In het algemeen worden de kruisen aan de lage kant geïntoneerd. Goed luisteren dus. Hier en daar klopt de streek niet. Ik hoor veel bijgeluiden. Dat kan aan de plaats liggen van de microfoon, maar ook aan de toonvorming. Misschien wat te dicht bij de kam gestreken? Ik zou de vingerzetting ook eens kritisch bekijken. Soms klinkt iets veel beter in een andere positie. Je speelt alles in Pos. I. Die metronoom achterwege laten is een enorme verbetering!