aanschaf eerste eigen cello

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 16 mei 2014.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Geweldig, hij is dus nu echt van jou! Ik hoop echt dat je er heel gelukkig mee wordt, maar dat kan bijna niet anders.
    Grappig (en herkenbaar) dat je hem nu eerst meewilt en niet nu al de wormgaatjes wilt laten vullen. Ik heb mijn cello ook even een paar dagen weggebracht voor een miniem krasje weg te laten werken en dat ging al heel erg tegen mijn gevoel in! De huurcello viel toen ook ineens heel erg tegen...

    Wat die koffer betreft: zelf heb ik ook nagedacht over een koffer maar na de adviezen hier heb ik toch maar voor een hoes gekozen.
    Volgens de adviezen hier is een koffer handig als je bijv. vaak met het openbaar vervoer reist, of je cello moet met de bus mee, maar als je hem vooral zelf (op je rug) draagt, is een hoes wel zo praktisch.
    Voor een habbekrats heb ik een goede, mooie tweedehands merkhoes kunnen bemachtigen.
    Is jouw keuze voor een koffer een bewuste? Of zou een hoes misschien voor jou ook een goed (betaalbaar) initiatief zijn?

    NB ik weet niet waar in het land je woont, maar als het een beetje in het Noorden is, zou het dan een leuk idee zijn nu na onze zoektochten, om onze nieuwe aanwinsten eens wederzijds te bewonderen en er een duetje aan te wagen?
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedankt voor jullie lieve reactie,s .
    Ik ben ook super blij met deze nieuwe aanwinst.

    Gevoeligesnaar.
    Ik woon niet in het noorden en heb geen eigen vervoer , dus samen de aanwinst bewonderen gaat niet.
    En ik kies inderdaad bewust voor een koffer.
    Als ik ergens heen ga ga ik altijd met het openbaarvervoer , dus een foedraal is dan niet echt veilig.
    Vandaar.
    Dus nog even puzzelen hoe ik dat met deze koffer ga doen.
    Ik hou jullie op de hoogte!
     
  3. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Toen ik op zoek was naar een koffer kwam ik ook de half-harde koffers tegen. Geeft veel meer bescherming dan een hoes. Ze heten Cello cocon (of zoiets), ik denk dat Bert ze wel in de webshop heeft. Eigenlijk was mijn keus daar al op gevallen, ook vanwege reizen met de trein, maar toen kregen we het bericht dat we met orkest op reis zouden gaan, dus ben ik toch voor een (merkloze) harde, lichte koffer gegaan. Maar misschien is de cocon wel iets voor jou?

    Daphne
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik speel nu al een aantal dagen met veel plezier op mijn eigen cello, maar het is ook wel wennen.
    De kam is aanzienlijk lager en de snaren liggen dichter bij elkaar, daardoor raak ik nog vaak ongewild een verkeerde snaar.
    Dan raak ik een beetje in de stress en verkramp ik mijn handen en lukt het helemaal niet meer.
    Dus elke keer een beetje en rustig strijken, en toonladder spelen en alleen letten op ontspanning en een mooie toon.
    Het is wel een uitdaging.
    Verder is de strijkstok veel zwaarder dan ik gewend ben, dus ook daar moet ik aan wennen.

    Toch word ik elke keer weer blij als ik op deze cello speel.:rolleyes:
    Voel ik mij uitgedaagd om netter en rustiger te spelen en te zoeken naar een die mooie gebalanceerde toon.
    Heb zo,n gevoel dat als ik deze strijkstok en cello beter leer kennen , ik waarschijnlijk een enorme sprong maak in mijn spel.
    Dus dat belooft veel goeds voor de toekomst.
    Vrijdag had ik de eerste les op deze cello, daar had ik veel zin in, en het ging goed.
    En nu beginnen we ook nog met een nieuw boek om de 2e positie verder te oefenen.
    Kan haast niet wachten tot de volgende les.
    Maar eerst ga ik lekker thuis aan de slag met het helemaal eigen maken van mijn eerste eigen cello.
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Klinkt goed, Marloes. Fijn dat je zo blij bent met je cello!
    Maar even een vraagje: waarom deze strijkstok genomen, was het niet mogelijk om gewoon je huur-strijkstok over te nemen, in afwachting van een definitieve strijkstokkeuze? Die ben je gewend en als ik het goed begrijp, heb je de stok die je nu hebt, niet echt uitgezocht?
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo Gevoeligesnaar
    Het klopt dat ik deze stok niet heb uitgekozen.
    Maar deze stok heb ik, na enig onderhandelen, bij mijn cello gekregen.
    Omdat mijn budget bij aanschaf van de cello helemaal op was en mijn huurstok met de huurcello weer terug gaat.
    Dus ik vind het geweldig dat ik die stok bij de cello heb gekregen, maar ik moet er wel even aan wennen.
    En verder zegt mijn lerares dat een iets zwaardere stok (en dat is deze stok) eigenlijk wat beter is dan die lichte stok.
    Dus ik denk dat het een kwestiemis van wennen.
    Ik ben geneigd deze stok vast te grijpen als ik aan het strijken ben en deze op te tillen, dus ik moet weer even leren om de stok los in mijn hand te houden, ontspannen, en de stok te begeleiden naar een andere snaar.
    Dat gaat echt wel lukken, maar het heeft even tijd nodig.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Marloes, nog gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst! Het hele verhaal klinkt zo blij, echt leuk! Waarschijnlijk gaat nu helemaal elk vrij minuutje in de cello zitten. Strijkstokken, dat is vaak een kwestie van wennen en verder past de ene stok beter bij de fysieke bouw van de één en de andere weer bij een ander mens.
    Maar die koffer....heeft die geen wieltjes onder? Ik heb een koffer dat het meest lijkt op een Eastman (maar ik kan het merkje er niet van terugvinden in de koffer). Op de rug van mijn cellokoffer zijn vier ringetjes gemonteerd (door de fabrikant), waaraan schouderbanden zouden kunnen worden vastgezet. Die schouderbanden zou ik dan los moeten kopen. Dan wel het soort banden dat lekker breed en gevuld is om zware dingen te dragen!!!
    Die koffer voelt erg zwaar en eerlijk gezegd is de e-cello niet zo licht als bij de verkooppraatjes wordt gezegd. (ik moet de acoustische en de Bridge-cello nog eens wegen, maar gok erop dat de Bridge zelfs ietsies zwaarder is). In totaal dus eigenlijk niet zo heel aantrekkelijk voor op je rug. De wieltjes zijn heel fijn, want dan trek je hem aan de goede handvaten vooruit. Of je moet hem vastbinden op zo'n koffertrolley van voor de tijd van koffers met geïntegreerde wieltjes.
    Nadeel is natuurlijk wel bij oneffe oppervlakken dat het dan sneller ontstemd raakt. Een trolley met vering...?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Koffers met wieltjes raad ik af: de gangbare wieltjes brengen op onze oneffen Hollandse trottoirs veel te veel trillingen over op het instrument. Op de vloer van de vertrekhal van Schiphol (wanneer daar geen werkzaamheden zijn) gaat het wellicht nog, maar daarbuiten is het veel te riskant. Op je rug dus! een koffer ruim 8 kilo plus 5 kilo cello is niet meer draagbaar. Afhankelijk van de afstanden die je er lopend of met de fiets mee moet afleggen heb je daarvoor een koffer van minder dan 3 tot max. 5Kg nodig. Ik geef graag koffer-advies: bel!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voor wie nog in de leeftijd is dat zij/hij met een rugzak van 17 kilo (daar kom je gauw op uit met beperkte kampeeruitrusting en wat kleren; proefondervindelijk vastgesteld) op pad gaat, is een zware cellokoffer met cello nog wel te doen, want 13 kilo een meevallertje. Je moet dan eigenlijk nog een heupband hebben, net als de meeste rugzakken waarin je wat wil stouwen. Kom op, niet miepen;)! Die ultra light koffers zijn peperduur!
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een uurtje of twee met een ouderwetse cellokoffer met cello erin wandelen/fietsen en je hoeft nooit meer naar de sportschool. Wel naar de neurochirurg voor een herniaoperatie, maar die zit in het ziekenfonds, dus "niet miepen" Marcelita.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    haha wat een leuke reacties :p
    De koffer is inderdaad zwaar maar en heeft geen bevestigingspunten voor rugzak banden.
    Dus vandaag ben ik creatief wezen knutselen met spanbanden.
    Heb het zo gemaakt dat ik er nu wel rugzakbanden aan kan doen.
    En dus gaat de koffer lekker op mijn rug.
    Wieltjes lijkt mij niets.
    Al dat gehobbel en gestoot met deze oude cello.
    Maar volgens mij gaat het zo lukken.:)
    Maar ik ga wel sparen voor een lichtere koffer dan kan die makkelijker mee.
    Maar voor nu is lijkt het probleem te zijn opgelost
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kan je geen kinderwagen nemen, die veren lekker zien er leuk uit en op marktplaats kan je ze kopen voor een prikkie.
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marloes ik vind het niet erg dat je een lelijk gezicht naar me trekt, maar dat je ook nog eens je tong naar me uitsteekt vind ik niet aardig van je, maar ja dat kan je natuurlijk verwachten van iemand die op zo'n primitief instrument als de cello speelt.
    Want primitief is de cello, we vragen ons dan ook af is de cello nu een grote Viool of is de Viool een kleine cello ik dacht het laatste, dus dat de Viool een kleine cello is, de Viool is geëvolueerd en heeft zich aangepast de cello niet die is groot en primitief gebleven, over zijn grote broer de Bas wil ik het helemaal niet hebben, want dat is natuurlijk de nachtmerrie van alle violisten.
    In de oertijd was alles groot lieve Marloes de mensen en ook de dieren, maar door evolutie is het klein geworden, het heeft zich aangepast, de cello niet die is kolossaal en lomp gebleven en daarom moet jij je een breuk sjouwen en een dure koffer kopen, en lach je me uit om mijn oplossing om een kinderwagen aan te schaffen.
    Kijk maar eens op de schilderijen uit de zeventiende eeuw, ook al wel wat kleintjes maar toch ook veel van die knotse van strijkinstrumenten, dus ik zou zeggen gooi dat ding van de winter maar in de kachel dan heb je er tenminste nog warmte van, en koop een Viool. :D

    P.S. Dit stukje is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd, maar ik heb jaren naast een melkboer gewoond die er net zo over dacht als ik.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar de mens wordt steeds groter en de viool gaat steeds meer achterlopen, met het uiteindelijke gevolg dat de cello zo verstandig was om even te wachten tot de primitieve kleine mens weer paste bij de grote viool:p
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hihi tobias.....;)

    Ik kwam bij een webwinkel een rugzak combinatie tegen speciaal voor viool en cello koffers zonder ogen.
    Direkt besteld.
    Ben heel benieuwd of het gaat werken.
    En ook een nieuw stukje hars besteld omdat mijn huidige harsblokje bijnageen hars meer afgeeft.
    Kan ik die nieuwe hars gewoon over de oude op mijn strijkstok doen?
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dát klinkt interessant...ben wel benieuwd naar die rugzakcombinatie. Hopelijk heeft die rugzak combinatie ook heupbanden, omdat daarmee ook gewicht wordt opgevangen en verdeeld.
    Over het algemeen denk ik niet dat mensen lang lopen met die combi, in ieder geval niet de avondvierdaagse (daarna heb je wel de door Bert aangekondigde hernia). Tijdens het transport zijn er genoeg momenten om het even van je rug te halen, zoals trein/busreis.
    Heb je een linkje naar die combi?
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    [​IMG]

    De combinatie, is een simpele, maar wel op meerdere punten te stellen.
    Ik ben ook heel erg benieuwd.
    Er zitten helaas geen heupbanden bij, maar kan de koffer zo wel op mijn rug dragen.
    En als het niet werkt stuur ik het gewoon weer terug.
    En inderdaad, het is voor mij een kleine 15 minuten lopen naar de tram, dus dat Ou te doen moeten zijn.
    Hoop alleen dat de schouderbanden niet teveel snijden.
    We gaan het merken.
    De boel is naar mij onderweg, en hopelijk over een paar dagen hier.
    Dan laat ik het weten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2014
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Goh! Dat ze dat nog/weer verkopen! Het oogt uit het "stenen tijdperk" maar als het voldoet....
    Het zijn wel een paar extra handelingen bij het open/dicht doen. Houd ons op de hoogte!
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De link werkte bij mij niet (kreeg foutmelding) maar ik ben bekend met arc-verona (keurige levering op de 4e werkdag na bestelling). Heb dus even op de site gekeken.
    Ik zie dat ze van die 'snij'-bandjes hebben. Je kunt echter zelf aan de knutsel gaan met polsteringen. Mijn cellohoes heeft ook van die snijbanden, maar dan gelijk brede polstergevallen eraan vast geschoven ahw. dus met zacht schuimspul en regenjasbekleding (kapotte afgedankte regenjas bv) kun je zo je maatregelen treffen. Vereist qua naaivaardigheden ook niet de grootste toeren (zelf was ik de ramp van de naaijuf:eek:'t is toch nog een beetje goed met mij gekomen op naaigebied, maar echte wonderen gaan niet komen).
    En misschien zie je kans om er een extra heupband aan vast te maken, ook met polstering van eigen fabrikaat. Het scheelt zó met sjouwen, ook die 15 minuten wil je prettig lopen, vooral als het geregeld voorkomt.
    Maar goed, 't is maar een idee. Misschien zijn ze minder erg dan ik denk...
     

Deel Deze Pagina