hoe lang duurt het voordat je redelijk viool kunt spelen?

Discussie in 'Viool' gestart door xXviolin-loveXx, 1 sep 2008.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Het is zeker de moeite waard om (in het begin maar opnieuw na verloop van tijd) veel tijd te steken in een juiste plaatsing van je kinsteun en je schoudersteun. Veel pijn is te voorkomen als dat helemaal goed zit.

    Zolang je viool het gevoel geeft weg te glijden is het begrijpelijk dat je niet ontspannen speelt. Zonder ontspanning bijvoorbeeld geen goed vibrato enz.

    Schroom niet om naar de vioolbouwer te gaan of om op les er naar te vragen. Het levert meer op dan je denkt!
     
  2. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Ik moet minimaal 2 uur per dag spelen, en daar probeer ik ook aan te komen. Soms is het iets korter maar soms ga ik er ook ruim overheen. Ik doe nooit 2 uur achter elkaar, maar in kwartieren en halfuren.

    Wat ik nog altijd lastig vind is om echt te blijven studeren inplaats van overgaan op "lekker doorspelen"...

    :/
     
  3. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Wow, 2 uur per dag? Dat haal ik niet, zeker nu in de vakantie-tijd niet. Ik speel 30-tot 45 min achter elkaar per dag. In blokken studeren is voor mij vak niet haalbaar na een dag werken :(
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Van wie moet dat dan?
    Of heb je jezelf dat als doel gesteld?

    Frits
     
  5. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Van mijn docente. Als ik goed wil worden dan moet ik veel studeren. Ik vind het zelf ook een mooi streven.

    Ik zit nog op school Adagio, ik heb dus nog wel redelijk wat tijd om te studeren.
     
  6. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Ik ook, maar daarom heb ik juist weinig tijd. Ik kan meestal alleen in het weekend spelen.
     
  7. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik ben 13 en ik speel 1 jaar viool ik ga binnenkort mn B doen :)
    Maar ik speel ook al 3 jaar dwarsfluit k heb mn C
    Maar ik denk wel dat als je ouder bent je het sneller leert!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik denk niet dat Jaap zich daar in vinden kan! ;)
    Het spreekwoord is ook: 'jong geleerd is oud gedaan!'
     
  9. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Je leert veel sneller als je jonger bent, je staat nog open voor alles en je pikt de dingen makkelijker op. Het heeft ook gewoon veel te maken met hoeveel je studeert en vooral hoe je studeert. Een kwartiertje geconcentreerd toonladders studeren is veel zinvoller dan een uurtje lekker doorspelen of wat aanklooien. Je moet je tijd nuttig gebruiken en een soort dicipline opbouwen, en dan ga je vooruit.
     
  10. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Het ligt er denk wel aan wat je onder 'ouder' verstaat. Als je al noten kunt lezen en bijv. net als ik op je 15e begint met vioolspelen. Dan ben je toch eigenlijk ook ouder dan de beginnende violisten van 5/6 jaar, en dan heb je vaak ook een voorsprong wat notenlezen betreft! En dat scheelt ook best wel denk ik.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het probleem is niet zo zeer het noten kunnen lezen, maar waar de noten 'zitten' op het instrument. Iemand die blokfluitles heeft gehad kan in principe noten lezen, maar dat zal niet veel helpen met het spelen ervan op bijvoorbeeld, de viool. Dat zal eerst moeten worden aangeleerd.
     
  12. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ja natuurlijk, dat is zo. Maar toch, als je nog moet beginnen met noten lezen en je gaat vioolspelen, of dat je de noten al kan lezen als je gaat viool spelen. Dat scheelt heel veel (naar mijn idee), want anders hoef je alleen de plaats nog maar te 'leren' en anders moet je ook de noten zelf nog leren lezen.
     
  13. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Een nadeel bij ouderen is dat zij te veel nadenken onder het spelen.
    Een kind doet gewoon wat het doen moet, het ingestudeerde zit
    in hun hoofd en het komt er spontaan uit.
    Een oudere moet het oproepen en soms komt het helemaal niet
    naar boven en lijkt het of je de dag ervoor niets geleerd hebt.
    Een ander nadeel is de concentratie.
    Het kost vaak moeite om je gedachten onder het spelen niet te laten afdwalen naar andere dagelijkse bezigheden en dan neem je of niks op of je maakt fouten.
    Waar je als oudere ook tegenaan blijft lopen is het gemis aan souplesse. Vingers die trager en moeilijker bewegen.
    Als oudere ben je bij bepaalde moeilijkheden wel iets in het voordeel omdat je die beter kunt analyseren dan een kind.
    Een voordeel van het ouder zijn is in elk geval dat je doorgaans meer gemotiveerd bent, daardoor meer uren maakt met als gevolg dat je de vorderingen van een kind de eerste jaren toch nog redelijk kunt bijhouden.
     
  14. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Er zijn ook heeeeele gemotiveerde heeeele jonge violistjes, hoor, Jaap :).
     
  15. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Ja, aan de motivatie zal het niet liggen. Volwassenen hebben over het algemeen wel een betere dicipline en dat is ook heel belangrijk als je een instrument gaat spelen. Ik denk dat dat een voordeel is als je ouder bent.
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ja, dat is zeker een voordeel. Wel hebben kinderen vaak meer tijd. Een kind is om drie uur klaar met school en hoeft daarna niets meer te doen (of het moet andere hobbies hebben). Een volwassene zit vaak toch met een drukke baan, wellicht overuren, dan nog koken, opruimen... en dan is er misschien nog wat tijd om viool te spelen... als het dan niet te laat is met oog op buren.
     
  17. arja

    arja

    Lid geworden:
    16 jun 2010
    Berichten:
    17
    Ik vind het nog wel schrikken! Nooit beseft dat àlles zó bevochten moet worden op de viool, het ziet er in een orkest zo makkelijk uit.
     
  18. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Nelleke,

    Als je serieus wil viool leren spelen duurt dat ca 10 jr (in Vlaanderen)
    3jr lager, 3jr middelbaar en 3 à 4 jr hoger! Dit is de ca 10 jarige cyclus te beginnen vanaf
    7j à 8 jr! Na 5 à 6 jr studeren kan je al meespelen in een strijkersorchestje van de muziekschool!
    Thuis kan je natuurlijk na 5 à 6 jr als volwassene reeds veel deuntjes spelen!
    Viool is niet gemakkelijk!! Je mag niet rekenen in jaren; je moet het studeren zelf als een groot plezier ervaren, anders geef je het snel op!! Als je alleen het zeer goed spelen viseert (wat mag natuurlijk) dan verlies je misschien je moed! Je moet plezier vinden in het spelen van een goed eenvoudig lesje en een deuntje! Dat is muziek!!

    Veel moed

    "Sine musica, nulla vita"

    Franz
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik heb 5 pagina's door moeten spitten om erachter te komen wie Nelleke nou ook al weer was, want aan haar was de reactie van Franz gericht. Zij blijkt de initiator te zijn van deze 'thread' bijna twee jaar geleden.

    Ik vind 10 jaar wel wat veel, naar mijn ervaring kun je met een jaar of drie al redelijk meekomen, vooropgesteld dat je aanleg hebt anders kom je na 10 jaar nog nergens.
     
  20. Roos

    Roos

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    2
    Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb net sinds gisteren een viool gehuurd.
    Ik heb er natuurlijk nog helemaal geen verstand van, maar ik denk dat het heel erg kan verschillen hoe snel je redelijk kunt leren spelen. Als het het eerste instrument is waarop je leert spelen zal het een stuk langzamer gaan dan wanneer je al heel veel muzikale ervaring hebt en dus al kun noten lezen, een goed muzikaal gehoor hebt, etc. Ik heb zelf trompet en gitaar gespeeld, gezongen en soms wat piano gespeeld en het viool spelen valt me tot nu toe alles mee. Ik heb nu al aardig door waar welke noten zitten en het klinkt niet eens meer afgrijselijk vals. :p Ik heb een aantal liedjes uit een Suzuki methode uitgeprobeerd en wat lord of the rings melodietjes zelf uitgezocht (ik hou erg van de viool in filmmuziek). Toen ik rond mijn 9e begon met trompet spelen ging dat een stuk langzamer, maar dat was dan ook het eerste instrument dat ik serieus leerde te bespelen.
    Goed, dit alles over mij is verder misschien niet zo heel interessant, maar ik bedoel vooral te zeggen dat ik zelf denk dat je niet zomaar een bepaald aantal jaar kunt vaststellen, dat zal toch wel per persoon verschillen. Maar ik ben erg benieuwd hoever ik over een paar jaar ben, als ik inderdaad blijf spelen, maar tot nu toe (goed, dat is nog niet zo lang) heb ik er erg veel plezier in, en dat wordt waarschijnlijk alleen maar meer als de klank steeds wat mooier wordt en de liedjes interessanter!
     

Deel Deze Pagina