Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
niet van een moeie strijkarm, maar ik ben net begonnen en ik heb meer last van veel kramp in mijn arm en vingers.ducky zei:Het is heel interessant dat mensen die (te) lang viool spelen het vooral over rugpijn hebben, terwijl ik merk dat als ik een tijd geen cello heb gespeeld en ik weer een uur speel ofzo, ik echt een moeie strijkarm krijg! De stok van viool is wel lichter, en ik kan een vermoeide strijkarm me ook niet echt herrinneren van toen ik viool speelde, maar omdat ik net gespeeld heb (na een vakantie bijna stil gezeten te hebben) en dus een moeie arm heb en dit topic nu lees, vond ik het toch wel iets om te melden.
Hebben violisten ook last van een moeie strijkarm?
Daphne
Inderdaad, als ik een tijd niet heb gespeeld, kan ik erg last hebben van een moeie strijkarm!! (al na een half uur, terwijl als ik dagelijks oefen makkelijk 1,5 uur kan volhoudenalteut zei:niet van een moeie strijkarm, maar ik ben net begonnen en ik heb meer last van veel kramp in mijn arm en vingers.ducky zei:Het is heel interessant dat mensen die (te) lang viool spelen het vooral over rugpijn hebben, terwijl ik merk dat als ik een tijd geen cello heb gespeeld en ik weer een uur speel ofzo, ik echt een moeie strijkarm krijg! De stok van viool is wel lichter, en ik kan een vermoeide strijkarm me ook niet echt herrinneren van toen ik viool speelde, maar omdat ik net gespeeld heb (na een vakantie bijna stil gezeten te hebben) en dus een moeie arm heb en dit topic nu lees, vond ik het toch wel iets om te melden.
Hebben violisten ook last van een moeie strijkarm?
Daphne
Beste Nelleke,xXviolin-loveXx zei:hallo,
ik ben 18 en heb net een viool gekocht en volg hier ook lessen ben.
heel veel mensen zijn vanaf hun 7de etc, begonnen maar ik ben 18 en is het dan mogelijk dat je ook dan nog kan leren viool t spelen?
groetjes nelleke
Natuurlijk kan dat. Naar mijn idee is het leren bespelen van een instrument niet persé aan leeftijd gebonden, al zal het wel zijn voordeel hebben wanneer je op jongere leeftijd ermee begint en dat geldt voor alle instrumenten. Maar als je iets graag wilt dan ben je gemotiveerd en dat is al een goed begin. En dan moet je volhouden! Als je eens een keer wat minder goed speelt dan moet je niet denken van:"Ach, laat maar want het lukt me toch niet." Juist dan moet je doorzetten! En denken van 'de volgende keer beter'. Vergelijk het maar met sport de ene keer heb je een topdag omdat je dan super in je vel zit en de andere keer is het wat minder. Maar je gaat wel door met trainen en dat werp heus zijn vruchten wel af!xXviolin-loveXx zei:ik ben 18 en is het dan mogelijk dat je ook dan nog kan leren viool t spelen?(.....)
Arabische toonladders? Ik vind wel iets over de Arabische moqqaam.... "toonladders uit kleinere eenheden van opeenvolgende tonen opgebouwd....."servowire zei:een paar arabische toonladders
Ik heb bij een kennis wat laddertjes laten uitschrijven om te oefenen, waarbij ik vroeg om een "arabisch" geluid.Ik weet niet wat de officiele benaming is? intervallen: 1,2,b3,#4,5,b6,7,8chrish zei:Arabische toonladder? of te wel kwart noten? Dat zal lekker zuiver zijn danvandaag bij 2 violen wezen kijken, de eigenaar speelde Marokkaanse muziek, nou verschrikkelijk klinkt dat zeg.
Vibrato na 3 weken? Dan sta je over een jaar in het concertgebouw als je zo doorgaat. Betwijfel het...
Ik neem aan: een schrijffoutje?Oosterhof Vioolbouw zei:de majeur zigeuner-toonladder:
d e f........gis a bes......cis d
Ik ben benieuwd of jmsuijkerbuijk wat duidelijkheid kan verschaffen.Oosterhof Vioolbouw zei:.... Willemze heeft het later (tweede gedeelte van §528) over een transponatie ......
Zoals je zelf later schrijft (http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1934):servowire zei:Ik heb bij een kennis wat laddertjes laten uitschrijven om te oefenen, waarbij ik vroeg om een "arabisch" geluid.Ik weet niet wat de officiele benaming is? intervallen: 1,2,b3,#4,5,b6,7,8chrish zei:Arabische toonladder? of te wel kwart noten? Dat zal lekker zuiver zijn danvandaag bij 2 violen wezen kijken, de eigenaar speelde Marokkaanse muziek, nou verschrikkelijk klinkt dat zeg.
Vibrato na 3 weken? Dan sta je over een jaar in het concertgebouw als je zo doorgaat. Betwijfel het...
En betreft het betwijvelen, geloof je me niet?![]()
servowire zei:Verder qua spelen heb je wel een leraar nodig, want ik heb mezelf in het begin veel dingen verkeerd aangeleerd als vibrato, houding, strijktechniek, geen schoudersteun, wel doen dus!"