Oefenen en noten leren lezen

Discussie in 'Viool' gestart door Guido P, 27 jun 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat moeilijk allemaal. Ik weet niet eens wat een kwint is. Heb ik die dan ook op mijn viool ? Ik heb er nog nooit één gezien.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  2. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Ik ga eerst sommige van die theorie eerst wat beter bekijken, ook drieklank en dan wel eens kwint en kleine terts enzo op viool zoeken. Voor maandagavond wist ik ongeveer niets, mijn hoofd moet dat eerst begrijpen. Krijg binnenkort ook eens een uurtje notenleer van lerares en wat me nu te binnen schiet schrijf ik op. Als ik het juist begrepen heb als iemand zegt" speel de toonladder van Do-groot" dan speel je do-re-mi-fa-sol-la-si? Ben er wel voortdurend mee bezig nu. Als ik het juist heb dan heb je in eerste positie de toonaard van sol groot en la groot op de je viool staan met eerste hoog, 2de vinger hoog en derde vinger laag en vierde hoog. Ja, na die eerste keer samenspelen serieus wat vooruitgang geboekt in theorie.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Inderdaad speel ik bij toonladder Do-groot: do-re-mi-fa-sol-la-si -do. En dan willen ze (bij ons tenminste) dat je dat ook weer terug doet van do-si-la-sol-fa-mi-re-do.
    (en bij mij is het erin getrained als c-d-e-f-g-a-b-c en terug c-b-a-g-f-e-d-c. Laat je niet verwarren en houd het zelf lekker op de do-re-mi-enz.)

    Sol groot kun je inderdaad in de eerste positie spelen, La inderdaad ook. Over hoge en lage vingers durf ik niets te zeggen, want ik speel cello. Maar op mijn cello heb ik ook een g-snaar en daarnaast d-snaar, dus inderdaad sol-groot in eerste positie. Omdat ik zelf geen e-snaar heb, moest ik even nadenken over die sol-groot van je, maar op de viool gaat dat lekker in de eerste positie. Bij mij is de a-snaar de hoogste (en die klinkt hetzelfde als bij jou als je de op de g-snaar de sol pakt)
    Als ik dus sol-groot moet spelen op mijn hoogste snaar, dan wordt het flink doorschuiven naar hoge positie.

    Je bent echt heel lekker op weg zo!
    Als je goed thuis bent in de toonladders, gaat improviseren ook steeds beter. Daar kan Snelviooltje op ons forum je nog wel meer over vertellen, die is nou toch met een leuke crashcursus bezig!:cool::)
     
  4. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    ik leer ze beide, blijkbaar is do-re-mi-... maar voor een héél klein taalgebied :)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Jij hebt geen kwint nodig om te genieten van je viool! Dat moet je lekker zo houden!:)
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar voor jou is do-re-mi toch het meest vertrouwd. Ik heb ze ook allebei geleerd, maar het c-d-e was dominant.
    Mogelijk kom je dus ook meer muziektheorie tegen waarin het over c-d-e gaat.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Bij mij 'zit' vaak een kint op (of aan) mijn viool. Een kwint moet een lastig ding zijn, want dat kint is vaak al irritant vastgeplakt aan die viool. Dan zeg ik: 'da's die van mama', maar zij zegt dat ze alleen nog maar moet groeien. Is het dan een kwint?
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  8. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoihoi, mijn lerares heeft me donderdag iets gezegd en jullie kunnen je wel voorstellen dat je dan even op een wolkje zit en beseft dat je best al een mooie weg hebt afgelegd. Zoals hier en daar al eens geschreven had ik geen vergelijkingspunten van waar ik sta of hoe het vooruitging. Donderdag, op het einde vd les, heeft ze gezegd dat ik nu ongeveer even ver sta als eindejaars Eerste Graad muziek-academie, da's één jaar notenleer en drie jaar les. Ik heb dat gedaan op 11 maand. Ja, dan slik je even en probeer je het te kaderen en kijk je vanwaar je komt. Maar ik blijf wel met beide voeten op de grond. Ik sta al ergens maar de weg is nog héél lang en niemand die weet wat er allemaal zal gebeuren in de toekomst. Ik ga verder gaan van les tot les en altijd de werkputjes meenemen en er op oefenen. En ze zei ook dat doordat ik alle factoren die ik in handen heb gunstig beïnvloed, ik nog een héél mooie weg te gaan heb. Qua stimulans kan dat wel tellen en gisteren voor de eerste keer een dag niet geoefend om gewoon eens te genieten en gelukkig te zijn :)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat een aanmoediging is dat om te horen wat je in 11 maanden hebt kunnen bereiken!!! Dat is inderdaad Genieten & Gelukkig zijn (hoop wel voor je dat er nog meer dingen zijn waar je van kan genieten en gelukkig zijn!).
    Het geeft inderdaad een geweldig goed gevoel:cool:
    Je bent duidelijk op de goede weg en je laat je niet gek maken door de complimenten; dat zou uiteindelijk mogelijk wel een beetje verkrampend kunnen werken, want dan MOET het succesvol blijven...zoiets. (hoeft niet natuurlijk).

    Gewoon lekker door violeren!:)
     
  10. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Het laatste beetje gekraak(bij begin steken en trekken) is weg, eindelijk! En nu kan ik zes uur per dag in de week oefenen in een ruimte op de muziek-academie, dag sourdine! :)
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Grijnzzz, nog een verslaafde.
     
    Guido P vindt dit leuk.
  12. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82

    Ik laat me helemaal niet gek maken, ik doe gewoon voort zoals nu en kan me nu een volledig jaar op de viool werpen en ik stel me geen enkel doel en zie wel waar ik volgende zomer sta. Het enigste dat ik weet is dat ik viool leren spelen het leukste en meest uitdagende vind dat er is :)
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jep, echt verslaafd. We moeten een zelfhulpgroep oprichten o_O
     
  14. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Verslaafd? Als ge iets wilt kunnen moet ge oefenen. :)
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oeioei, wel verslaafd, maar nog een ontkenner? Geintje.
    Je hebt gelijk hoor! En zeker viool. Vandaar dat het waarschijnlijk zo verslavend is, want dan oefen je graag.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Bij een kart ligt het wat gemakkelijker: die vind je op de kartbaan. ;)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  17. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    De eerste keer vier uur kunnen oefenen in een lokaal zonder sourdine! Wat een verschil! Denk dat het zal vooruit gaan dit jaar, dit is het paradijs, zonder sourdine, wind, auto- en bootgeluiden ontspannen kunnen oefenen en uw viool horen :)
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  18. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoihoi, kleine update. Het gaat nu vele sneller vooruit dan voorheen met het kunnen oefenen op de muziek-academie, doe nu 14 stukjes op een maand ipv op vijf maand en de mollen op gehoor gevonden en goedgekeurd door de lerares. Heb nu ook echte studieboeken van haar gekregen. En ik begin zaterdag met een opleiding vioolbouw en eind januari weet ik of ik mag doorstromen naar de volgende module. En dan wordt viool je leven en is je leven viool :)
     
    Muzirene en Marcelita vinden dit leuk.
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dát gaat eventjes snel! Voor we het weten, sta jij nog eens op het podium van een festival of concerthuis.;)
    En dat met een viool van eigen atelier!
     
  20. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Ik heb me geen enkel doel vooropgesteld en ik zie wel waar ik volgend jaar sta en dan nog eens zo'n jaartje. Enkel concentreren op oefenen, leren en luisteren naar vioollerares en vioolbouwleermeester. :)
     

Deel Deze Pagina