Waar komt toch dat idee vandaan dat voor altisten overal de rode loper word uitgelegd? bij ons in het Oosterhouts Symfonie zijn bijna evenveel alten als 2e violen en cellisten. wat is eigenlijk de ideale verdunning?
Ik denk dat het komt, omdat de meeste violisten op een gewone viool beginnen. Altviool is bij beginnelingen nog te onbekend. Dus de kweekvijver van altisten is vrij klein.
Vraag een 1e of 2e violist eens of ze zich willen omschoolen naar alt? Er zullen niet veel mensen zijn die zich aanbieden.
Mischien denken 1e en 2e violisten dat de alt saaie partijen krijgt, vaak de begleiding etc en weinig melodielijn. Bovendien moet je harder werken op een alt. En de maat van de alt speelt ook een rol, om die te kunnen beheersen tijdens het spelen doordat de vingerafstanden verder uitelkaar liggen. Ik heb de stap gewaagt en vindt het ontzettend leuk.
Maar als je goed om je heen kijkt op uitzonderingen na. Dan heb je meer 1e en 2e violisten dan altisten. Vandaar dat altviolisten in veel orkesten terecht kunnen. Maar dit is hoe ik er tegen aan kijk. Mischien heeft iemand anders er een andere kijk op.