Plaatsing van de stapel

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 2 jan 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik haal er even een gedeelte uit want hier staat iets wat echt niet klopt. Voor het onderzoeken of een stapel exact past is geen enkel meetinstrument nodig ook geen schuifmaat al dan niet digitaal, noch een nog verfijnder meetinstrument. Gelukkig maar, want op die manier konden de Italiaanse meesters tóch de stapel exact plaatsen.
    Daardoor zijn de termen 'acceptabel' of 'goed genoeg' niet van toepassing en dus staat een stapel goed of niet goed, daar zit niets tussenin. Daarom even weer terug naar de stapel van de viool waar het hier om gaat: die is te lang bevonden door de vioolbouwer en staat dus niet goed. Dat betekent niet meteen dat de locatie niet goed is, maar dat de spanning tussen de bladen te hoog zal zijn, de stapel staat dan te strak.
    Door dit werkje maar vaak genoeg te doen voel je op een zeker moment tijdens het plaatsen wanneer de stapel goed staat. ;)

    Frits
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Het is gênant, maar ik doe het toch;
    Ik bied mijn excuses aan en vooral voor mijn onkunde over een viool.
    Ook had ik bovenstaande reactie op 17-03-2013 willen verwijderen omdat ik me realiseerde dat ik te heftig had gereageerd, echter hoe ik de reactie het beste kon veranderen wist ik niet op dat moment (nu nog niet). Had op 17-03-2013 ook Frits mijn excuses aangeboden en gevraagd of ik de reactie mocht verwijderen, aanpassen was het advies. Daar is het nu al te laat voor.

    Waarom ik zo heftig reageerde; ik wil niet dat door mijn onkunde een andere vioolbouwer negatieve reclame kan krijgen.

    Frits, nogmaals sorry voor mijn heftige reactie en bedankt voor je geduld naar mij (geduld is een vioolbouwers eigenschap geloof ik).





    Ter extra informatie:
    Ik had deze vioolbouwer waar mijn viool is gerepareerd iets gevraagd over de nieuwe D snaar (ik had er voor een stalen snaar) betreffend het bijgeluid wat nu de D snaar geeft (weer heb ik de ijzeren snaar er af gehaald).

    Dit was zijn antwoord:



    Dag Maurien,

    De oude snaar die nu weer op de viool zit is een snaar met staal kern. Die is directer en ongevoeliger.
    De D dominant is gevoeliger, alle streken die ongewenst een beetje anders gaan hoor je.
    De streek is heel belangrijk, zoals lucht bij het zingen.
    Daarom heb ik de stapel niet vernieuwd, omdat ik zie dat je direct op bepaalde veranderingen reageer.
    De kam kan niet echt dunner, dan wordt hij te zwak.
    Werder zijn de haren van de stok en de stok van belang.
    Mocht je iets willen veranderen dan is een goed passende stapel het eerste.
    Zelf zou ik de dominant d er weer op zetten voor de balans.
    Groet
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maurien,

    ik heb er geen problemen mee hoor! Ik begreep alleen je reactie niet en dat heb ik eerder in post#78 verwoord met "ik zwijg maar even".

    Mijn advies om je reactie niet te verwijderen was gebaseerd op het feit, dan dan de samenhang verdwijnt en dat tast de logische voortgang in het verhaal ernstig aan, vandaar dus dat ik voorstelde de tekst aan te passen.

    Het verhaal van de vioolbouwer vind ik verwarrend: enerzijds zegt 'ie dat de stapel vernieuwd moet worden omdat die niet past, anderzijds zegt 'ie laat maar staan want iedere verandering wordt door jou waargenomen. Ja, wat wil je dan zo vraag ik me af.

    Dan het verhaal over een snaar met stalen kern: "die is directer en ongevoeliger" zo zegt de vioolbouwer.
    Opmerking: als een snaar directer is, dan is die toch ook juist gevoeliger voor iedere verandering? Dus lijkt me tegenstrijdig.
     
  4. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Frits, ik stuur de mail wel even door.
    Ik heb ook het idee dat het niet zo geformuleerd is zoals hij het bedoelde.
    Nederlands is soms verdraaid moeilijk.

    Wat je er wel uit op kan maken dat hij mij ook een beetje een onmogelijke klant vind (#12 op dit topic) .
    BertBoonVioolbouw je bent niet de enige die dat vind hoor ;)
     
  5. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Dag Marien, ik snap de gêne, maar bedenk: excuses aanbieden is een teken van kracht, niet van zwakte. Je hebt in één klap mijn respect weer terug. Een fijne en eerlijke reactie op Frits. Dat maakt dit forum zo bijzonder. Dank!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb de conversatie tussen Maurien en de vioolbouwer gelezen en denk dat het hier een kwestie van gebrekkig Nederlands is waardoor een aantal uitspraken niet eenduidig zijn. Vioolbouwer heeft wel het goede voor met de klant (=Maurien) maar is -naar mijn mening- niet duidelijk c.q. tegenstrijdig in de aanpak.
    Of het service is laat ik aan de klant over, ik zou het zo niet doen.
     

Deel Deze Pagina