violen repareren

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 10 apr 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Rob,

    als het al in het voren is betaald door al die rijke lui:

    laat er voor mij ook even eentje bij maken, wil je?

    bvd!
     
  2. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Zoals ik al zei ik ga van de week heen en ga proberen of het lukt en dan wil ik natuurlijk proberen er twee van te maken. We leven hier wat Monnickendammers betreft in een kleine gemeenschap en ze kennen mij daar wel en ik heb toen ik nog kon spelen wel eens opgetreden als er weer eens een rijke Amerikaan of Arabier zijn boot af kwam halen. Ik ga het proberen en als het al mocht lukken ben ik daar zeer blij mee. Ik heb nu twee plaatjes en mijn bovenblad maar denk jij dat er meer informatie nodig is om het duidelijk te maken ? De mensen aan wie ik het ga vragen zijn toch meer bezig met metaal en dergelijke.

    Ik hoor graag van je.

    Rob..
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Rob,

    twee: dat zou natuurlijk helemaal te gek zijn! :)

    Met de foto's en je bovenblad en daarbij jouw persoonlijke toelichting, moet het toch mogelijk zijn over te brengen wat de bedoeling is. En het zijn toch geen domme jongens daar in Monnickendam? ;)

    Je zou het een beetje universeler kunnen maken, door ervoor te zorgen dat er altijd materiaal af kan en dat er niet te kort aan is. Zo kun je het model altijd nog bijwerken. Aan de andere kant is het voor jou natuurlijk het mooiste wanneer het exact wordt toegesneden op jouw model, gebruiksklaar want dan hoef je er niets meer aan te doen.
    Er moet niet te véél randbreedte zijn anders begint de welving van je blad al, terwijl het frame die welving bij klemmen vlak gaat persen. Maar ik denk dat je met een mondelinge toelichting veel kan verduidelijken over de toepassing gebruikmakend van de plaatjes.

    groeten,
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Rob,

    even een correctie.
    terwijl ik het plaatje van dat frame nog eens bekijk:

    ik ben abuis voor wat betreft die breedte van de rand van het frame. Aangezien dat frame er op de binnenkant van het blad op komt maakt het niet uit! De welving zit precies aan de andere kant!

    Sorry, dat ik je mogelijk in de war heb gebracht.

    -> Wordt het nòg gemakkelijker voor de makers: past eigenlijk bijna altijd!
     
  5. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Je hebt me niet in de war gebracht hoor. Nienke ( mijn vrouw ) is volgende week op een dag na de hele week vrij dus dan kan ik iets meer doen en daarna eventueel uitrusten als dat nodig is. Ik wil graag proberen er twee van te maken maar dat hangt ook een beetje af of ik op het goeie moment kom . Pietje kent me wel maar Klaasje niet en dat weet ik niet van te voren dus dan ga ik de volgende dag weer terug. Het zullen er dus twee worden of allebei niks maar dat zien we wel. Ik wil trouwens ook de afspraak met Matthieu Besseling voor een hernieuwde kennismaking volgende week maken en daar verheug ik me werkelijk heel erg op. Toen ik hem belde zei hij al dat dat bijna tien of meer jaren geleden is dat ik les bij hem had. Ik vind het een heel fijne vent en het waren ook mijn mooiste jaren dus ik verlang er erg naar om hem weer te zien. je hoort nog van me en ik hoop dat het gaat lukken.

    Rob...
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Trouwens, niet zwanger zijn en toch een wiegje maken. Dat zal ik in deze kleine gemeenschap maar niet door vertellen ;)



    Rob...
     
  7. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Dag Rob,

    Heb je de video/dvd van Besseling al eens gezien? Vond het een heel interessante film. Je bent maar een bofkont dat je bij hem terecht kunt...

    Succes volgende week,

    Bettina
     
  8. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Bettina,

    Ik ben inderdaad heel blij dat ik deze fijne man heb leren kennen. Ik ben ooit begonnen om zelf een viool te gaan bouwen zonder enige uitleg en tekeningen. Ons plaatselijke krantje vroeg toen of ik niet iets wilde vertellen over deze hobby ( ik weet niet hoe ze daar aan kwamen ) en na lang zeuren van hun kant heb ik het toch maar gedaan. Een vrouw die in Broek in Waterland woont en al een viool van Matthieu had heeft dat artikel opgestuurd naar hem en zo kwam van het een het ander en kon ik verder gaan met leren bij hem. Omdat hij eigenlijk voor arts geleerd had kwam dat voor mij helemaal goed uit en daarom kon ik ook veel beter de beslissing nemen om er op tijd mee te stoppen vanwege de rheuma. Nu ik naar hem terug ga na zoveel jaar doet me dat inderdaad veel plezier en ga het nu bekijken als een hobby en niet als werk. Het feit dat hij mijn naam nog wist na zoveel jaar en meteen aanbood om een viool onder zijn begeleiding op te kunnen knappen doet me heel veel . Het is echt een fijn persoon en ik ga de video ook zeker kopen en bekijken.


    Groetjes van mij.

    Rob…
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het verschil tussen 'wiegje' en wiegje.

    't Zijn vaak de kleine dingen die 't em doen!

    Je moet ze alleen wel zien, maar daar kun je je in trainen.
     
  10. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Nog even een vraagje over de aluminium mal. Ik neem aan dat de andere kant van de mal ( die je nu dus niet ziet ) ook gewoon helemaal vlak is ?

    Rob..
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoi Rob,

    Dat lijkt me wel, want die zou dan mooi tegen de smalle vlakke lijmrand (van het blad) aansluiten.

    groet,
     
  12. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Okee,

    Bedankt.

    Rob.
     
  13. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Bettina,

    Ik ben vrijdag bij Matthieu geweest en ik heb gelijk de DVD gekocht en s ávonds meteen bekeken. Inderdaad het is een interessante film. Het was leuk om weer bij hem te zijn geweest. Alleen de lucht van de lak al en de sfeer daar word de mens weer vrolijk van.


    Groetjes ….


    Rob…
     
  14. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi,

    Het bovenblad van mijn (copie ) van de Stainer viool laat los op de lijmnaad. Het is nu 23 cm lang. Nog even en dan heb ik weer twee delen. Het boven en onderblad heeft extreme bollingen. Het bovenblad komt ook bijna tegen de toets aan. Mijn vraag is dus ook : Wat te doen hiermee want veel lijmruimte heb je niet. We hebben de bouwer nooit kunnen achterhalen maar het etiket ( met de hand geschreven ) geeft aan dat hij uit 1772 komt .
    Door omstandigheden zal het wel na de vakantie worden voor dat ik er wat aan ga doen maar ik wil vast graag weten hoe en wat.

    Rob……

    Het is eigenlijk te warm hiervoor maarja.
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Robbedoes,

    De als je de lijmnaad van een boven- of onderblad blad moet herstellen, opnieuw aaneen lijmen heb je een setje nodig dat ook gebruikt wordt voor het repareren van een breuk of scheur (meestal bovenblad)
    Ik denk zelfs dat je een aantal van deze “clamps”nodig zult hebben, ik weet zo snel geen andere manier om de twee delen die op sommige plaatsen slechts iets meer dan een millimeter dik zijn opnieuw te verlijmen.
    [​IMG]

    Het zijn van die “clamps” die aan alle kanten verstelbaar zijn en in de meest onmogelijke posities kunnen worden gemanipuleerd.

    Remi
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Alles goed en wel, maar eerst moet de 'oude' lijm eraf. Het hangt er ook vanaf wààr precies de losse naad zich bevindt, anders moet de toets er eerst af. Bovendien is het zinvol om eens de gedachten te laten gaan waaròm de lijmnaad is losgegaan. Als er sprake is van een overdwarse spanning bestaat de kans dat na herlijmen van de losse naad op een andere plaats opnieuw scheuren ontstaan, in de lengterichting, omdat er kennelijk ergens spanning optreedt.


    Vraag:
    Rob, is die lijmnaad ook met PVA gelijmd?

    Mogelijk dat het gehele blad eraf moet om over de lijmnaad 'diamantjes' te zetten (aan de binnenkant) ter versteviging van de 'las'. Want als er spanning op komt te staan, kan die op zo'n manier over meerder versterkingen verdeeld worden.

    Dat de toets het bovenblad bijna raakt bij een kopie van een Stainermodel is niet verwonderlijk, dat is daaraan inherent.

    De hulpmiddelen waarvan Remi een foto heeft bijgevoegd zijn nogal prijzig en lang niet altijd echt handig. Ik heb ooit zelf wat in elkaar geknutseld voor een viool die ik ter reparatie kreeg aangeboden (van mijn broer, dus het mocht niks kosten). Ik zal eens op zoek gaan of ik daar een paar plaatjes van heb: van de reparatie voortgang en/of die zelfgemaakte hulpmiddelen.

    Geef me even de tijd om te zoeken svp.
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Had even bij Pro Arte gekeken maar de “ clamps “ zijn inderdaad nogal prijzig.
    En deze viool is gelukkig gewoon met beenderlijm gedaan. Hij is al eerder gerepareerd voor een stapelscheur. Dit heb ik zelf gedaan ongeveer tien jaar geleden onder begeleiding van mijn leraar. De naad is los vanaf begin onderblad tot net onder de toets. Ik neem aan dat jij met “ diamantjes “ de vierkante stukjes hout bedoeld ? Voor de rest wacht ik rustig even af tot jij de plaatjes hebt. Zoals ik al aangaf ligt het vioolgebeuren even stil dus het heeft helemaal geen haast.


    Rob….

    PS. Hoe kan je trouwens de spanning voelen van een blad wat al bijna in tweeen ligt , of kan je dat pas beoordelen als het blad weer een geheel is geworden ? Het is trouwens mijn lievelingsviool die al tien jaar werkeloos aan de muur hangt, zou dat er mee te maken kunnen hebben ? Ik heb er een lichte spanning op laten staan al die tijd maar ik heb die er nu helemaal afgehaald natuurlijk.

    Rob....
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je kunt iets maken van draadeind, vleugelmoeren, houten blokjes met een sleuf voor de bladrand. De lijmnaad kun je vervolgens met een aantal wiggen uit zacht hout in positie krijgen. Stradivari had volgens mij die hightech klemmen ook niet! Succes!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoi Rob,

    Gelukkig gewone beenderlijm!!

    De lijmnaad is dus al een jaar of tien los? Dan moet je zeker de lijm en vuil goed verwijderen voordat er wordt begonnen met opnieuw lijmen. Het hangt er nu even vanaf of er een reden is waarom de scheur is ontstaan. Wanneer je die niet ziet zou je de lijmnaad na grondig de lijm verwijderd te hebben, weer kunnen lijmen gebruikmakend van de klemmen die onderstaand op de foto zijn te zien. Dan hoeft het bovenblad er niet af, wat een voordeel is maar aan de andere kant kun je ook geen ‘diamantjes’ plaatsen. Dus dat is een afweging die je moet maken.

    Ik heb even gezocht of ik nog foto’s had van de door mij in 2002 uitgevoerde reparatie. Ik had toen nog geen digitale camera, wel een analoge maar daar had ik nu nèt geen plaatjes mee geschoten van de reparatie (anders was scannen nog een mogelijkheid). Dus nu heb ik ‘even’ een compositie gemaakt van mijn klemmen in combinatie met een werkloos bovenblad wat ik hier nog heb staan. Daarvan heb ik een digitale foto gemaakt. Ik hoop dat je er wat mee kunt. ’t Is niet echt ingewikkeld. Als er iets niet duidelijk aan is moet je het me laten weten, kan ik er mogelijk wat aan doen.

    [​IMG]

    omdat deze klemmen niet uit zichzelf klemmen, moet je er een kleminrichting op zetten. Ik heb dat gedaan met de bekende Quick-Grip klemmen, maar ieder andere klem is natuurlijk ook goed.



    foto 2: klemmen met aparte klem.

    [​IMG]


    Hoe zo\'n klemmentje in elkaar zit, heb ik getracht te laten zien met onderstaande foto. Er zit een sleufje in die de bewegingsvrijheid geeft, want de klem moet over het te klemmen gedeelte kunnen. Deze klemmen zijn nodig, omdat bij het klemmen het blad bol gaat staan. De welving moet je dus aanpassen in de vorm van de houten klem. Bij een Stainer-modelzal dat anders zijn dan bij een Strad-model. Maar als je zo\'n klem eenmaal hebt kun je die wel opvullen zodat die ook later weer voor andere modellen past.

    Foto 3: boven-, zij- en onderaanzicht van de zelfbouwklem.


    [​IMG]


    Frits
     
  20. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Bedankt voor je foto's met de voorbeelden en uitleg. Ik heb het misschien niet goed uitgelegd maar de viool hangt al tien jaar werkeloos aan de muur, maar de scheur is pas sinds enige tijd ontstaan. Ik moet toegeven ik kijk er niet dagelijks naar maar het kan nooit lang zijn geweest. Soms probeer ik er nog wel eens op te spelen voor een minuut of tien. In iedergeval bedankt voor je uitleg. Dit lijkt me ietswat goedkoper met hopelijk hetzelfde resultaat.

    Merci...

    Rob..
     

Deel Deze Pagina