Ik weet dat de A snaar gestemd wordt op 440 hz. Maar hoeveel hz heeft onze e snaar? En in hoge positie's op de e snaar? Dit ivm het instellen van mijn gehoorapparaat. Ik heb nu een viooloefenstand op mijn gehoorapparaat. Ik wist te vertellen dat de a 440 hz had en dat ik daar wolftonen hoorde. Die snaar gaat in de eerste positie goed. Alleen de e snaar in eerste en hogere posities niet. Ik merkte ook dat als ik zei bij x hz moet hij zachter, dat de audiciën me meteen begreep.
Onze E snaar is ongeveer 660 Hz. Hier kan je de frequenties van toonhoogtes zien: https://nl.wikipedia.org/wiki/Toonhoogte Een octaaf hoger is het dubbele. Op die manier kun je elke noot berekenen.
Mooie tabel Irene! Geeft ook meteen aan waarom samenspel viool-piano altijd zo belabberd is te intoneren, maar dat is een ander onderwerp!
Zachter spel, de tussenstand: ~ ik werk met plezier aan mijn solostukken (gedempt, thuis) en ga ws een deeltje toevoegen aan mijn map: een canto uit cellosuites van B. Britten; - in ensemble voorlopig toch verder, op een plek helemaal achteraan in de luwte; - op wachtlijstje bij cellodocent, om tzt te gaan werken aan duetten.
Dat klinkt allemaal toch heel erg goed! Op deze manier blijft het voor jou fijn musiceren en kun je ook nog samenspelen. En in de toekomst ook nog mooie duetten gaan spelen; er is zoveel moois! Hoop voor je dat het niet te lang duurt voor je eraan kunt beginnen!
Wat fijn voor je dat je toch nog verder kunt met spelen. En solo en duetten op hoog nivo zijn ook prachtig en een echte uitdaging!
Op weg naar stiller samenspel: Het is zover: de lerares die mijn situatie en wensen kent (eenvoudige duetten op hoog niveau leren spelen, samenspel met minder dB) heeft nu ruimte en heeft mij voor een eerste les uitgenodigd!
Gisteren ontmoette ik iemand die me vertelde echt door de viool nu last te hebben van oorsuizen. Dat maakte best indruk. Dus echt niet verkeerd om goed na te denken over je oren!
Een rubberen dempertje is altijd fijn, ook voor de huisgenoten. Maar ga dan wel in een ruimte zitten waar weinig demping is door meubels en gordijnen, een keuken bijvoorbeeld, anders word de klank te dof en te zacht.
De eerste oriënterende les was prachtig. Ik ga door, met losse lessen. Te beginnen met Telemann duo's, klank maken, tips over hoe een (barok)triller te nemen enz.. Zo stap ik een leerproces in en stillere muziek. (Ensemble: voorlopig wel door met 1 uur per keer, op de achterste rij).
Goeie tip, zodat je zelf kunt genieten van ruime klank. Soms werkt het andersom. Jaren geleden kreeg ik voor 't eerst last bij het thuis spelen, terwijl het in het orkest nog best te doen was. Later begreep ik het pas: in een kleine (niet dempende) kamer knalt het geluid tegen de wanden en terug; het kan geen kant op en de oren krijgen een verdubbelde golf geluid.
In da kamer waar ik speel heb ik vloerbedekking, gordijnen, iets (met textiel) aan de wand, planten en boeken op de kast. De klank krijgt evengoed ruimte (bijna teveel nog) en sourdine blijft nodig.