Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
MiSun schreef op 08/02/2004:
De een vindt een gloednieuwe dichte viool het mooiste klinken, terwijl de ander voor een juist oudere al heel open gespeelde viool gaat.
Ik denk niet dat een hogere kam een helderder toon voor G-snaar geeft. Wanneer een hogere kam wordt geplaatst gaan de trillingen door meer massa heen en treedt naar mijn idee juist demping op. Door een paar millimeters extra hoogte zal de kamdruk nauwelijks meetbaar toenemen, hetgeen een verandering in klank niet valt toe te schrijven. Ik denk dat in het geval van een "doffe G-snaar" de kam niet juist is gedimensioneerd en niet goed is afgestemd op het instrument. Een kam bezit een zogenaamde ‘Eigenfrequentie’ zo rond de 3 kHz, die door bewerking verlaagd kan worden. Het afstemmen van kammen wordt in meerder publicaties vermeld (E. jansson, A. Carruth). Een kam fungeert in feite als een filter en verandert zo de trillingen die door de strijkstok en snaar opgewekt worden, maatgevend. Hoe hoger de eigenfrequentie deste scheller de viool klinkt. Een goede vioolbouwer weet wààr hout (massa) van de kam weggehaald moet worden en in welke mate.MiSun schreef op 29/02/2004:
Als je de G-snaar te dof vind kan je ook eventueel vragen aan een vioolbouwer of hij de G-snaar wat hoger wil leggen (dus iets hogere kam). Daardoor gaat hij al snel wat scheller/helderder klinken.............
Xx
Mi Sun![]()
Ik ben dezelfde mening als Peter toegedaan. Ik meen ook dat het instrument steeds beter gaat klinken naarmate de jaren verstrijken. Maar de wetenschap is ook bezig en de resultaten spreken elkaar soms tegen. Verandering van de klank als functie van de tijd is soms niet met het menselijk oor waar te nemen terwijl wetenschappelijk wèl veranderingen zijn aangetoond. Dan kun je je afvragen waartoe het allemaal dient, maar zoals altijd: “meten is weten”. Er zijn een aantal wetenschappers actief op dit gebied. Zo heeft Jansson’s onderzoek aangetoond, dat de frequentiekarakteristiek van de kamvibraties dezelfde vorm blijft behouden over de tijd, maar dat de amplitudes van die frequenties groter worden. Dit zou te maken hebben met een grotere ‘bewegingsvrijheid’ of compliantie van de houtcellen over de jaren.BertBoonVioolbouw schreef op 15/02/2004:
Er wordt daarnaast beweerd dat veel spelen een positieve invloed op het isntrument heeft, maar dat is natuurlijk niet eenvoudig te bewijzen. Ik denk dat een goed gebouwd instrument, met een stapel op de goede plek en een goed gesneden kam van goed hout, bespannen met goede snaren, in de handen van een geschoolde strijker die aan het betreffende instrument is gewend is en weet wat het kan, een optimaal resultaat oplevert. Aan een beetje mythevorming valt natuurlijk niet te ontkomen, maar nuchter beschouwd blijft een strijkinstrument natuurkundig gezien gewoon een gebold houten kistje met snaren.