Het plan voor het maken van een UV box op basis van de UV lamp op mijn werk is helaas niet haalbaar. Volgens informatie van Agfa is het een hogedruk gasontladingslamp van c.a. 300 watt. Al je een instrument op minder dan een meter afstand zou plaatsen zou het instrument bijna verbranden. Ik kreeg de tip om het met een mini zonnebank (voor het gelaat) zou kunnen proberen. Het enige gegooi is dat ik het idee met de hogedruk lamp overboord moet gooien. Volgens mij is zo’n gezichtsbruiner er wel geschikt voor maar ik moet ook nog op dit forum iets nakijken want dit onderwerp is ooit behandeld in een topick van Bettina geloof ik. In ieder geval heb ik de lak van de eerste keer weer tevoorschijn gehaald uit de kelderbox, er zat wel een vel op maar nadat het was weg gehaald bleek de lak naar mijn idee schoner en helderder als toen zij werd weggezet. Straks dus op marktplaats zoeken naar een gezicht-, gelaatsbruiner. Remi Jullie enthousiasme werkt behoorlijk aanstekelijk hoor!
Hoi Remi, Volgens mij is de straling van een gezichtsbruiner een heel ander soort straling dan die nodig zijn voor een viool en een UV bak. Misschien niet onverstandig om eens te gaan informeren bij een winkelier die hier in handelt. Volgens mij kom je uit bij lampen die meer in de medische sector worden gebruikt en dat is echt een heel ander soort straling. Je krijgt er trouwens wel een vrouw van met een gezond en aantrekkelijk uiterlijk. En dat is ook wat waard. Rob..
Wel in middels een gevonde via Marktplaats en nog gratis ook. Is hij niet goed dan loop ik in ieder geval straks met een bruin gelaad rond. Rob bedankt voor de tip UV-A of UV-B, klopt ik zoek het op. Remi
Woodpecker, Dat hele UV gebeuren moet ik dus ook nog eens na kijken maar het doet mij goed dat jij een gezichtsbruiner gebruikt voor het “drogen” van de lak (olielak). Die tussenhaakjes “olielak” staat er naar mijn mening niet voor niets. Als ik het goed heb heeft een spirituslak niet echt een UV dosis nodig om te drogen/polymeren (als ik het goed heb). Het blijkt dat ik ook een spirit vernis in huis heb. Gewoon een kwestie van het doosje open maken en je komt dingen tegen als een kleurlak, Spiritus 1a, Spiritus aflak 1a, Polijstolie etcetera. Prachtig, ook een tweetal kleur extracten, geel en bruin. Alles van de Firma L. Estro uit Den Haag, helaas de firma bestaat niet meer. Maar wel heel mooi om te mogen hebben, haast een sinterklaascadeau. Dus… vanavond wel even de “nieuwbouw” kerststal in de kleurlak gezet. En,. Heerlijk die lucht van die kleur extracten. Ik kon het echter niet laten de bodem van de kerststal (de rest was al bijna klaar) eerst op kleur te brengen en toen te voorzien van een eerste laag “vioollak”, eigenlijk alleen voor wat men noemt de lucht, de geur. Maar goed, Als grootmeester in het uitweiden op alle topicks heb ik toch een vraag. C-C-C=C-C-C-C=C-C-C-C-COOH mmm..lekker Ik kom er niet uit. CH3-COCH3 (aceton) C3-C4-C4-C2OH, ik durf de gok niet te nemen en wil morgen ook nog leven. Remi
Even afgezien van de cis-trans isomeren van de onverzadigde vetzuren, zijn er in het verleden een aantal posts over en weer gegaan betreffende het aanschaffen van UV-lampen voor de constructie van een UV-box. Bettina wilde destijds zoiets bouwen en had via via een zogenoemde medische UV-lamp aangeschaft. Zie daartoe eens in dit forum, wat er zoals over te zeggen valt: http://www.violistenweb.nl/forum/viewtopic.php?forumid=258&cat=26&pagina=2 Waarom zouden we het allemaal weer gaan herhalen? Tenzij er naar aanleiding van het verhaal weer nieuwe inzichten en/of ideeën zijn ontstaan, die een bijdrage kunnen leveren.
Kijk eens Geerten, ik vond het een beetje onzin om op dit forum met een soort scheikundeles aan te komen, vandaar dat ik er nog een stapje bovenop deed met het idee dat de boodschap dan wel zou overkomen. Het gaat er toch niet om je kennis te showen? Ik heb zelf een chemische achtergond, dus voor mij hoef je dit allemaal niet uit te leggen, maar dit gaat ver ‘beyond the scope’, om het zo maar even te zeggen. Bovendien is het droogproces bij een olielak en die van een alcohollak in een andere topic al eerder ter sprake geweest en uitgelegd, zodat de lezers er toen al wat aan hadden. “Of gooi jij misschien roomboter of reuzel door je vernis?” Antwoord: Ik doe lijnolie in de salade: heerlijk!! (v) We treden steeds vaker in herhaling. Misschien eerst eens een zoekopdracht plaatsen, voordat er een nieuw topic wordt opgestart?
Ja, kan soms verhelderend werken, maar leg het begrip ‘polariteit’ maar eens uit aan een leek. En wat is een dubbele binding, tweevoudige onverzadigdheid, COOH-groepen, “bindingstreepjes die gaan openklappen”, jonge dit gaat naar mijn idee veel te ver. Wordt waarschijnlijk niets mee gedaan. Het gaat pas betekenis krijgen als je met praktijkvoorbeelden dergelijke begrippen als ‘polariteit’ een gezicht kunt geven, want dan krijgt het handen en voeten. En om aan te geven dat sommige stoffen niet in alcohol oplossen maar juist wèl in terpentijn en vice versa, lijkt me een goed idee, maar dan het accent op het verschijnsel en minder of helemaal niet op het waaròm. Mag ik aannemen dat je je pseudoniem ‘Woodpecker’ prefereert boven die van Geerten? Ik heb er nog geen duidelijk antwoord over gezien, maar indirect misschien wel af te leiden, omdat je je Woodpecker blijft hanteren.
Hoi met Rob. Ik zal het maar meteen zeggen ik weet niet of ik hier goed aan doe en of ik het goed zeg / overbreng. Ik volg deze discussie al de hele dag met een gepaste voorzichtigheid. Wat ik me gewoon afvraag is of deze voorgaande discussie nog enig doel dient ? Meer vragen had ik eigenlijk niet. Rob.. [edit](Dit bericht is door robbedoesje bijgewerkt op 07/12/2006 om 19:45 uur)[/edit]
Beste Rob, De voorgaande discussie over de chemie en aanverwante artikelen dient zeer zeker een doel: want zoals Geerten al zei, wanneer iemand een stofje dat perfect oplost in ethanol (= alcohol) ook even in terpentijn probeert op te lossen is de kans redelijk groot dat dat niet lukt. Geerten probeerde aan te tonen dat het wel handig was, wanneer iemand die zich met het lakprocédé van een viool ging bezig houden, wist waarom dat niet zou gaan. Omdat wij beiden wel ‘wat’ van chemie afweten hebben we enige discussie gevoerd. Ik denk dat het nu wel weer voorbij is, dus wees gerust!
Okee Frits, dan weet ik dat ook weer. Aangezien ik helemaal niks weet van chemie kon ik het niet helemaal meer volgen. Rob.. [edit](Dit bericht is door robbedoesje bijgewerkt op 07/12/2006 om 21:29 uur)[/edit]
@Geerten: ja, je hebt het bij het rechte eind v.w.b. de nickname in combinatie met mijn puritisme. Toen ik mij op dit forum aanmeldde, zag ik het staan: nickname en ja, moest ik iets verzinnen. Nickname was voor mij duidelijk iets anders dan je voornaam
Hoi Woodpecker, Jij was toch ook vioolbouwer dacht ik ? Dan zit je wel op het goede forum lijkt mij maar het gaat nu niet meer over vioolbouw volgens mij. Zullen we eens terugvallen op de onderwerpen die hier werkelijk mee te maken hebben ? Rob.. PS, Ik ga naar mijn bed want ik ben vreselijk moe geworden.