het overlakken van een viool

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 17 nov 2006.

  1. woodpecker

    woodpecker

    Lid geworden:
    16 mei 2006
    Berichten:
    46
    [edit](Dit bericht is door woodpecker bijgewerkt op 08/12/2006 om 09:03 uur)[/edit]
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Geerten,

    Frits, wie is Julie?"

    Er staat niet eens de eigennaam "Julie", maar "julie".

    M.a.w. op zo'n soort vraag is het beter maar niet te antwoorden.
     
  3. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Woodpecker,

    Het feit dat het even niet liep dat kan toch iedereen een keer gebeuren. Zelf was ik vorige week aan de beurt en had daar spijt van.

    Je kan toch gewoon weer meedoen ? Ik heb van die fout als je het zo kan noemen ook veel geleerd en ben weer terug. Eigenlijk vast besloten om er mee te stoppen.

    Stuur anders even een PM kunnen we samen even babbelen en even duidelijk maken dat het een ieder kan gebeuren.

    Rob..
     
  4. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Geerten,

    Ben druk aan het googlen geslagen om je telefoonnummer te vinden maar dat lukte niet. Reageer even op een PM nogmaals.

    Ik heb zelf een fijne reactie gekregen van Frits en een belletje van Remi en dat deed goed. Ik kon daardoor even nadenken en alles op een rijtje zetten.

    Resultaat: Je foutje word helemaal niet erg gevonden en ik ben vol goede moed weer verder gegaan.

    Geef je zelf ook die kans.

    Rob..
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Woodpecker/Geerten,

    Ga jij nu ook beginnen met het leegmaken van je reacties?

    Juist de reacties over een beetje basiskennis van chemie blijken bij een aantal mensen te ontbreken.
    Als je een olielak (probeert) te maken en je hebt alle ingrediënten, maar je mist een grondige kennis van chemie. Maar net wat jullie (Frits en Jij) aangeven is een beetje basis kennis van het hoe en waarom juist heel belangrijk.

    Als je een lak maakt volgens een recept dat je van internet geplukt hebt en je doet wat er in het recept staat en je moet op een gegeven moment je hars en schellak en zo eerst in alcohol oplossen en pas een stuk verder de olie er bij en dan moet je weer van de alcohol af door middel van of een aquarium pompje door verdamping of je moet het brouwsel gaan verwarmen (doe dit nooit binnenshuis).
    En je weet eigenlijk niet waarom je deze volgorde moet aanhouden. Dan is het prettig als er personen zijn die die kennis wel hebben en deze met je willen delen.
    En.. het desnoods in Jip en Janneke taal aan je uitleggen.

    Kortom, ik vind het jammer dat je je posts aan het verwijderen bent

    Met vriendelijke groet


    Remi
     
  6. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Citaat Remii: Kortom, ik vind het jammer dat je je posts aan het verwijderen bent.


    Hoi Remi,

    Ik geloof niet dat ik hier op kan en mag reageren want ik heb hetzelfde gedaan.

    Tevens vraag ik mij af of een moment van bezinning ( kleintje ) hier niet op zijn plaats is. Waarbij ik mij ook af vraag of er misschien in het kader van een tweetal gebeurtenissen deze week niet handig is om eens een kleine opruiming te houden in een aantal topics want het word een beetje een rommeltje zo en ik ben ermee begonnen. Bert, Remi en Frits en alle anderen is dit misschien een goed idee ?



    Rob..



    [edit](Dit bericht is door robbedoesje bijgewerkt op 08/12/2006 om 10:58 uur)[/edit]
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Neen, lijkt me geen goed idee. Ik laat mijn posts tenminste staan, omdat er dan mogelijk nog enige samenhang en logica overblijft om te weten waar de oorspronkelijke post over ging.

    Je kunt je vast wel herinneren, dat er soms wordt gerefereerd aan een aantal posts, die verdwenen zijn en dat maakt bewijsvoering over de inhoud wel erg moeilijk, zo niet onmogelijk.

    Wanneer we aan je verzoek voldoen en met terugwerkende kracht allerlei posts verwijderen, blijft er mogelijk niet veel meer over, omdat het moment van plaatsen een ander moment is dan nu: het lezen. En omdat ieder mens te maken heeft met verschillende gemoedstoestanden en per individu verschillend is, lijkt het me ook daarom geen goede zaak. Want, wat toen fout was is misschien nu goed en omgekeerd.




    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 15/12/2006 om 01:08 uur)[/edit]
     
  8. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi ,

    Ik ga lekker even aan mijn viooltjes werken. Het stapelt zich hier een beetje op. IK kom wel weer terug hoor !!!!!

    Ik ben er gewoon even niet. Geen vakantie deze keer. Blijf gewoon thuis.


    Rob..
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Rob,

    Zelf type ik mijn reacties voor het plaatsen tegenwoordig eerst in MSWord in en gooi er de spellingscontrole overheen en bewaar het document.
    Dan lees ik het nogmaals na en plaats het dan pas. Helaas sluipen er nog kleine type foutjes in en lees je over sommige fouten heen.

    De tip om het zo te doen kwam van Frits naar aanleiding van het grote aantal typefouten waar hij zich aan ergerde (en de rest denk ik ook, alleen die melde het niet).
    Dus als ik een reactie zou weghalen (wat ik niet doe) dan kan ik ze altijd nog terug plaatsen.

    Ook gebeurt het wel eens dat ik een correctie uitvoer, soms om een taalfout te herstellen, soms om aan te geven dat ik goed fout zat. Laat wel de posting staan maar corrigeer lelijke worden naar b.v. Xxxxxxx en als je wilt vloeken die het dan op een manier waar b.v. gelovige mensen zich niet aan zullen storen.

    B.v.: Wat is het toch @#$@#$ moeilijk om die *&$% viool eens behoorlijk onder de knie te krijgen. Op die manier maak je je ongenoegen of frustratie duidelijk en kwets je niemand.

    Remi
     
  10. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Die functie spellingscontrole die zit er al jaren ook hier dus. Gewoon nog nooit gebruikt weer een tipje en o zo makkelijk. Trouwens ik doe het niet voor Frits maar voor mijzelf.. Frits heeft alleen iets aangegeven. We moeten zelf uit maken wat we daar mee doen.

    En ja ik dacht een klusje te hebben waar ik wel eens een tijdje zoet mee was maar het viel reuze mee. Het ging om een driekwart viooltje die uit elkaar moest voor een onderzoekje en alles vastleggen op een digitale camera. ( laten doen door een goede fotograaf ) want ik heb er nog steeds geen een hoor. En fotograferen is ook een vak apart trouwens.
    Vraag nu niet wat voor onderzoekje want dat zeg ik even niet en het was ook niet de bedoeling om daar over te beginnen. Ik wilde een kleine ervaring gewoon even kwijt want ik vond het wel leuk deze ontdekking.

    Het gaat om een viool die ooit door mij is gemaakt 13 jaar geleden. Deze ging veel makkelijker uit elkaar omdat hij zo makkelijk te doorgronden was. Immers ik had hem zelf gemaakt en ken hem uit mijn broekzak om het zo maar even te zeggen. Een heel andere benadering dan een viool van een ander dus. Je weet wel hoe het moet maar je bent heel voorzichtig want je kent het instrument niet. Ik denk dat je dus zoveel ervaring moet opbouwen om zo met ieder instrument om te kunnen gaan en dat gaat wel even duren om dat te leren maar een begin moet er wezen. Leuke ervaring.


    Rob…
     
  11. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Hoe staat het met je UV bak ? Zijn er al nieuwe ontwikkelingen gaande ?

    Ben wel nieuwsgierig hoe de zaken ervoor staan en wat je besloten hebt om te gaan doen.


    Rob..
     
  12. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi met Rob,

    Achteraf gezien en gedacht was mijn idee van een opruiming en stukjes weghalen toch niet zo'n goed idee.

    Naar de prullenbak ermee....


    PS. Niet weghalen hoor dit bericht, gewoon laten staan. (d)
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De buit is binnen,

    Via marktplaats aan een gezichtsbruiner (gratis) gekomen. Het is een UVA bruiner, ik weet dus niet of dit wel de juiste UV bron is.

    Morgen lekker gaan testen op een stuk proefhout of de lak sneller uithard.
    Lukt het niet dan gebruik ik hem zelf wel en fiets straks met een wat men op zijn Haags noemt een eikenhouten kop.


    Remi
     
  14. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Dit is getypt in Word en ik gooi er een spellingscontrole overheen. (d) Komt ie !!!!!!

    He wat gaaf zeg die buit van je,


    Ik heb zelf nog nooit zo’n bruiner gebruikt dus ik heb daar geen ervaring mee. Ik laat ze gewoon drogen , ik neem er de tijd voor en die heb ik ook gelukkig.

    UVA stralingen bevorderen wel het droogproces denk ik , maar dat kan jij ons straks gaan vertellen.
    Voor wat betreft het verkleuringproces heb je andere lampen nodig. Maar dan moet je nog even terug gaan naar de vraag van Bettina destijds op het forum.

    Ik zou het lekker uit gaan proberen morgen.

    Succes ermee en laat het even weten want dan weten wij het ook. ( handig )


    Rob..
     
  15. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    PPPPssstttttttttttttt,

    Frits , even weg dat moet kunnen natuurlijk. Maar ik red dit niet lang hoor zo……


    Rob…..

    PS . Niet verder vertellen hoor dat ik hulp nodig heb van iedereen :)
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ja het klopt Frits is er geloof ik even een paar dagen tussenuit, gelijk heeft hij.

    De buit is in der daad binnen, dochter lief en ik zelf hebben er al een paar minuten voor gezeten, de “gelakte viool uithangen” zal ik maar zeggen.
    Ik heb nog even zitten terug lezen in andere topics (Betina en de te lakken viool) en zag dat Frits zijn instrumenten tot voor kort met spirituslak afwerkte en sinds kort met olielak.

    Wel weer leuk om terug te lezen wat er toen besproken werd, ook stom van mij om niet precies bij te houden hoe ik de lak gemaakt heb, het recept er bij, de ingrediënten en de hoeveelheden.

    Stom, stom, stom.

    Zoiets zou Frits dus niet overkomen. Weer wat geleerd, noteren wat je doet, de hoeveelheden, de methode en eventueel waarom en welke gedachte er achter zit.

    Dan heb je iets om terug op te kijken, na te slaan en trek je niet een of ander potje open met “oh ja, dat heb ik toen gemaakt naar ik geloof….. maar weet het niet zeker meer, een recept van… en heb dat toen van…..

    Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

    Toch ga ik verder met de zelf gemaakte lak (de eerste laag zit er immers op en is droog).
    Zelf denk ik dat ik zo wie zo na de feestdagen een poging ga wagen om de viool een tweede nieuwe laklaag te geven en ga zo wie zo nog eens na lezen wat er in het “Betinna lak topick” is behandeld.

    ’t Viooltje waar het om gaat is een (marktplaats) instrument zonder label, maar ik probeer haar als leer en studie object met alle respect te behandelen. Immers ooit heeft er iemand honderden uren lang aan dit instrument gebouwd. Misschien tijdens een opleiding tot vioolbouwer.

    Ik ga in ieder geval mijn Palm Beach gezichtsbruiner inzetten om te kijken wat de UVA voor invloed heeft op het lak proces en houd jullie op de hoogte.

    Maar ik denk da als Frits straks terug is we weer heel wat kunnen verwachten.

    Overigens is Woodpecker a.k.a. Geerten op zoek naar het boek 'Vioolbouw' van Anton Meulstee. Mocht iemand het hebben en aan hem kwijt willen gewoon even mailen.


    Remi
     
  17. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Op de rest van je verhaal kom ik terug maar ga nu naar bed.

    Welterusten Zwarte Piet. ( vanwege die bruiner natuurlijk )

    Rob



    @ Geerten Dat boek daar heb ik ook een poos naar gezocht en zelfs de vereniging gemaild en gebeld waar het boek te bestellen is. Nooit antwoord gekregen daarop. Misschien helpt het als ji het eens probeert. Je weet maar nooit.

    Mocht het wel lukken bestel er voor mij dan ook een graag. Of ik er wat mee doe is wat anders maar ik kan hem zeker gaan lezen.

    Rob
     
  18. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi,

    Heb jij nog wat te melden over een bepaald iets of een vraagje die je te boven schiet ?

    Ik kan niet alles beantwoorden hoor . Ik weet ook niet alles. We kunnen het ook makkelijk houden !!!! Heb jij nog een andere hobby misschien ? Wat is het merk van je fiets ? Ook interesant en anders maken we het toch interesant .

    Zou Frits nog nieuwe ideeen hebben ? Hopelijk wel . Nou ja misschien geeft ie wel ergens antwoord op. Dat is ook al heel wat.


    Zou iedereen tegelijk even een vakantie houden ? Misschien allemaal met Frits mee. Zal ie blij mee zijn. :)

    Ik ga vast slapen denk ik of zou er toch nog iemand zijn ?

    Hallo iedereen. Ik ben Rob en ik heb een kat en een vrouw en twee kinderen, leuke keuken, wc mag er ook zijn, al zeg ik het zelf. Klein tuintje maar ja. schuurtje erbij staan nog wat spulletjes in. We hebben een houten trap. In de slaapkamer staat een bed. O ja boven hebben we een tweede wc. Ook leuk om te weten. Zolder nee die hebben we niet. Ik weet nu echt niks meer.


    Rob..
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Rob,

    Laten we het topick een beetje to the point houden, dus wat voor fiets ik heb, ach doet er niet toe.

    Het zonnekanon is binnen (de buit) en van het weekend of als ik eerder tijd heb ga ik eerst proberen op een proef stukje hout. Omdat ik nog geen hele viool hoef te lakken heb ik per direct nog geen UV-Box nodig.
    Ik ga natuurlijk lakken met de lak die ik de eerste keer ook gebruikt heb.
    Ik heb alleen geen idee hoelang de droogtijd zal zijn. Met de hulp van de UV-A (90 watt).

    De reden dat ik van het weekend niet of bijna niet reageerde lag in de grote drukte rondom de kinders, korfbal en een paar fietsen die gerepareerd moeten worden, het opzetten van de kerst rommel etc..


    Remi
     
  20. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Remi,

    Het was niet persoonlijk bedoeld. Ik nam jou even als aanspreekpunt. Omdat jij hier regelmatig rond neust. Ik bedoelde dat het steeds stiller word hier. Alsof iedereen op vakantie is. Dat viel mij even op en dat moest ik even kwijt. Tegen een muur staan te ............ helpt ook niet.

    Ik vond het wel " to the point " in dat opzicht

    Rob..

    Zo is dit misverstand ook weer uit de wereld. Terug naar het onderwerp graag.

    Rob..
     

Deel Deze Pagina