aanschaf eerste eigen cello

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 16 mei 2014.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Voor mij was het zo: ter oriëntatie al eens bij de vioolbouwer enkele cello's geprobeerd. Later bij de zelfde bouwer/verkoper terug met mijn lerares (voor haar was het een bekend adres).
    Toen enkele cello's bespeeld en beluisterd, die binnen het budget vielen. Er bleven 2 heel mooie over; 1 van die 2 werd het.
    De minder mooie kunststof snaren werden direct vervangen door Jargar medium. Later kwam ik uit bij Larsen medium!

    (PS er bestaan natuurlijk ook fantastische snaren van kunststof, zoals Obligato of Pro Arte).
    (Metalen snaren die (nog meer) kans maken: Larsen medium, Larsen soft soloist, Evah Pirazzi, Kaplan, Jargar, ws Pirastro Permanent).
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Vandaag belde de vioolbouwer om te zeggen dat de Duitse cello gearriveerd is.
    Morgen een afspraak om te gaan kijken.
    Hij zegt dat de klank van deze cello heel anders is dus ik ben nu heel benieuwd naar de klank.
    Hij vroeg ook of ik mijn huidige cello wil mee nemen, zodat hij beter kan inschatten waar ik nu op speel en wat ik zoek.
    Vind het zelf ook lastig om te omschrijven wat voor klank ik zoek.
    Denk dat ik dat pas weet als ik er tegenaan loop.
    Allemaal heel erg spannend zo,n zoektocht.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    De klank van iedere cello is anders.
    Maar waarom heeft de vioolbouwer dan speciaal die Duitse cello laten aanleveren?
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Voor mij staat volgende week vrijdag een afspraak om een paar celli te proberen. Spannend!
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Frits, ik weet niet of hij die speciaal voor mij laat komen, maar toen ik vorige week ging kijken zou die duitse er ook zijn.
    Die was toen nog niet beschikbaar ( weet niet waarom) en hij zei dat die deze week zou komen.
    Hij vertelde dat deze Duitse cello van een betere klasse was.
    Dus ben heel erg benieuwd wat ik er van vind.

    Gevoeligesnaar, wat spannend en leuk voor je.
    Ben heel benieuwd wat jou ervaringen zijn.
    Voel je vrij om die in dit topic te posten.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De duitse cello was een fijne cello, maar niet voor mij.
    De klank was prima maar er was geen speciale klik.
    Nu gaat hij deze cello nog openmaken en wat bij werken zodat de klank dieper en voller word.
    Als dat klaar is beld hij mij voor een nieuwe afspraak
    Ben heel erg benieuwd.
    Verder was er vandaag ook nog een huurcello die terug kwam, en daar heb ik ook even op gespeeld.
    Bij die cello viel mij op dat als ik de snaren aanstreek , er een soort geschuif te horen was.
    Is mischien raar gezegt maar ik hoorde een soort bijgeluidje.
    Maar dat is mischien te verhelpen met anders snaren, bijft het feit dat ik het heel erg moeielijk vind mij voor te stellen hoe zo,n cello zou kunnen klinken met andere snaren.
    Zou dat komen omdat ik nog zo weinig andere cello's heb geprobeerd?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Marloes, sommige vragen zijn zo op afstand best moeilijk te beantwoorden en zoals werd geschreven: iedere cello is anders.
    Wat me opvalt en misschien te beantwoorden is: geschuif en bijgeluiden wordt soms verholpen door wat 'zwaardere' snaren (bijv. G en C zilver of wolfram omwikkeld).
    Bijvoorbeeld: prachtige kunststof-kern snaren doen het op sommige cello's totaal niet. Een mooie metalen snaar werkt dan op zo'n cello soms perfect.
    -> Tip: bij uitproberen van celli zou ik pas over snaren gaan denken als de cello gelijk al aanspreekt met snaren die er al op zitten. Zo van 'ik hoor en voel nu iets dat misschien wel helemaal bij me kan passen ......'. En dan daarna: 'is er nog meer uit te halen/verbeteren, waardoor ......'.
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedank voor de uitleg en de tips Jan Hut.
    Merk met name dat ik mij nog erg onzeker voel als ik een cello ga uitproberen bij de vioolbouwer.
    Onzeker of ik die klik wel ga vinden, of mijn verwachtingen niet te hoog liggen, of ik de klik misschien niet voel omdat ik nog niet ervaren genoeg ben...........
    Er is maar 1 manier om er achter te komen ... en dat is zoeken en uitproberen.

    De rode lijn die ik lees door alle geschreven stukjes en adviezen;
    Zoek eerst naar de cello die je direct aanspreekt/ waarmee je direct een klik voelt, en denk daarna pas aan eventuele verbeteringen die nog gedaan kunnen worden dmv snaren, kam enzv.

    Het is naast spannend ook heel boeiend, andere cello ,ander geluid en een ander gevoel die dat bij jezelf oproept.
    En elke keer dat ik weer een andere cello mag bespelen, weer een hele ervaring rijker :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ik ben het daar grotendeels mee eens, maar het moet niet zo zijn dat de kamvoeten niet goed aansluiten of de stemsleutels moeilijk te verstellen zijn. Dat moet in orde zijn en behoort tot het speelklaar afleveren van een instrument. Wat wél tot de verfijning zou behoren is het instrument op jouw persoonlijke voorkeur instellen, zoals daar zijn:
    • de ronding van de kam
    • de 'actie' van de snaren (de afstand tussen de snaren en de toets, die bepaalt hoever je een snaar moet indrukken)
    • de hoogte van de topzadel
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo Frits.
    Bedankt voor je aanvuling.
    Eigenlijk ga ik er vanuit dat een goede vioolbouwer mij pas een cello laat bespelen als die technische in orde is.
    Ik verwacht dat basis dingen als plaatsing van de kamvoet en stapel in orde zijn, net als de stemsleutels.
    Als dat dan achteraf niet zo is dan komt dat wel ter sprake bij mijn docent.

    Wel fijn om nu te weten wat de mogelijkheden allemaal zijn.
    Blijft voorop staan dat ik mij in eerste instantie richt op het geluid van de cello, de rest komt denk ik , daarna
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    In aanvulling op de ervaringen van Marloes, nu dan mijn verslag van het proefspelen.
    Afgelopen vrijdag heb ik 5 cello's geprobeerd. Ik vond het reuze spannend, aangezien ik nog maar kort speel; zou ik überhaupt verschil gaan horen? Mag ik wel een 'klik' verwachten op mijn niveau? Maar toch maar de stoute schoenen aangetrokken en gewapend met strijkstok en lesboeken naar de vioolbouwer gegaan.
    Nou, zodra ik de eerste cello in handen had, merkte ik het verschil met mijn huurcello; als dag en nacht. Een hele andere klank.
    En met het vierde instrument voelde ik meteen een klik. Helder en groot geluid, maar toch warm. En hij speelde zo gemakkelijk, het was of alles eraan klopte.
    Een ander instrument speelde en klonk ook goed, maar de klik als met die ene, had ik niet.
    Uiteindelijk met twee cello's naar huis gegaan en 's middags een dubbele les gehad, zodat we rustig uit konden proberen. Ik heb niets van mijn voorkeur gezegd, maar gewoon beide instrumenten laten proberen.
    De docent vond het instrument van mijn voorkeur gelukkig ook heel mooi (over de andere cello was hij minder enthousiast). Wel een iets metalig geluid, dat volgens hem van nieuwe snaren zou komen. Maar gelukkig kan ik het instrument rustig uitproberen en dan zien we wel wat dat de komende weken nog doet. (De andere cello heb ik vandaag weer teruggebracht.)
    De afgelopen dagen heb ik volop gespeeld en het bijzondere is: elke keer als ik op dit instrument speel, word ik daar echt blij van!
    Zou het kunnen, dat ik meteen de eerste de beste ronde al geluk heb en tegen 'mijn' instrument ben aangelopen?
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2014
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    hoi gevoelige snaar,

    Wat een leuk verslag van je proefspelen! Vijf cello's, dat is best al een mooi aantal!
    En leuk je enthousiasme te lezen over het vierde instrument, dat meteen de klik gaf waar je dus naar op zoek bent!
    Het klinkt echt goed: helder en groot geluid, maar toch warm. En dan ook nog het speelgemak, wat ook heel belangrijk is! Als je iedere keer weer op dat instrument speelt en daar echt blij van wordt......hoeveel instrumenten wil je dan nog uittesten? Wil je er nog meer testen om te horen of er nog een andere fantastische klik komt?
    Ik denk dat ik zelf in zo'n geval de knoop zou doorhakken en het instrument neem (die vierde cello) waar ik telkens blij van word.

    Wat voor snaren zitten er nu op? Als er bijvoorbeeld heel gewone goedkope snaren op zitten, dan is er ook nog een extra upgrade mogelijk naar nóg mooier. Voor tegen de tijd dat je nog meer gaat eisen:D.
    En verder kun je met een goede strijkstok ook nog meer uit je instrument halen.

    Er komt een moment dat je met een hele fijne eigen cello met daarbij een fijne strijkstok (volgend project, toch?) lekker vooruit kunt.:) Misschien 'scoor' je nu de cello waar je nooit meer van af wil (zie topic Tobias over violen waar mensen sterk aan gehecht zijn geraakt).
    Ik wens je in ieder geval veel speelplezier!
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi gevoeligenaar.
    Wat fijn voor je dat je zo snel al een klik voelt met 1 van de cello's.
    Heel bijzonder.
    En cello waar je blij van word elke keer dat je er op speeld, dat klinkt als een schot in de roos!
    Je schrijft; en helder goot geluid, maar toch ook warm, alsof alles er aan klopte.
    Dat klinkt super.
    Hoelang mag je de cello proberen?

    Als ik dit lees hoop ik dat ik ook snel mijn droom cello vind.
    Heel veel plezier met uitproberen !
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Even een update van mij.
    Net een andere vioolbouwer gebeld en die heeft(volgens haar eigen zeggen) een hele mooie 7/8 liggen op dit moment.
    Daar ga ik as Maandag heen om te kijken en te proberen.
    Hopelijk heb ik dan net zoveel geluk als Gevoeligesnaar.
    Heb er heel veel zin in, zo spannend.
    Ik hou jullie op de hoogte. :)
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik voel het helemaal mee en zou het ook heel, heel spannend vinden. Als het instrument inderdaad een heel mooie is en bij jou aanslaat wens ik je verliefdheid op dat mooie ding!
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Vanmorgen bij de vioolbouwer geweest en een cello mee naar huis om te proberen.
    De klank van deze cello is open en vol met een flink volume.
    Bij de vioolbouwer ging mijn hart sneller kloppen bij het horen van deze cello.

    Nu thuis gekomen natuurlijk direct aan de slag met mijn eigen muziek.
    Nu vallen mij toch een aantal dingen op.
    Het lijkt er op dat ik steeds net naast de noot grijp, dat ik steeds even moet zoeken

    Frits heeft in #56 een aantal maten opgegeven van een 7/8 cello, deze maten heb ik vergeleken met mijn eigen cello en de opzicht cello.
    Nu blijkt dat er een paar mm verschil zit tussen mijn cello en de opzicht cello
    Er zit een paar mm meer tussen de lengte van de snaar gemeten vanaf de brug tot de kam en ook een paar mm meer tussen kam en staart stuk.
    Als ik de hele snaar opmeet van kam tot staart stuk, is de snaar van de opzicht cello 1 cm langer dan van mijn huidige cello.
    Zou dit de verklaring kunnen zijn waarom ik steeds net naast grijp?
    Het verschil tussen brug en kam tussen de cello,s word denk ik veroorzaakt doordat bij mijn huidige cello het midden van de kam precies tussen de F gaten staat en bij de opzicht cello staat de voorkant van de kam precies tussen de F gaten.
    Dat scheelt een paar mm.
    Is zo,n kam makkelijk te verplaatsen?

    Verder lijkt de lak mij heel kwetsbaar.
    Ik maakte de cello schoon met een zachte doek , en zag direct al kleine krasjes, is dat normaal?

    Vrijdag heb ik cello les en meen ik mijn opzicht cello mee, tot die tijd ga ik zelf lekker spelen, proberen en vergelijken met mijn huidige cello.
     
  17. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Wat fijn, Marloes, dat jij nu ook een cello op proef hebt waar je hart sneller van gaat kloppen! Ik weet nu hoe dat voelt! :D

    Voor zover ik begrepen heb, heeft het verplaatsen van de kam wèl consequenties voor de klank. Misschien is de kam van jouw proefcello juist bewust zo geplaatst, om een optimale klank te krijgen?
    Volgens het Tipboek Cello zou je overigens aan een cello met een iets andere snaarlengte heel snel wennen. Klinkt wel logisch; als kinderen overstappen op een maatje groter, hebben ze immers hetzelfde, toch?
    Maar nogmaals, ik ben waarschijnlijk nog meer leek dan jij, dus als ik onzin verkondig, laat ik me hier graag corrigeren door de bouwers, daar leer ik ook weer van!

    edit: kijk eens bij bouw violen, in het topic Plaats van de kam, #5 (ik weet even niet hoe een link te plaatsen)
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik speel nu een aantal dagen op de opzicht celo en ik blijf twijfelen.
    Het moeilijke is dat ik niet weet waarom ik twijfel.
    De cello heeft zeker een mooi geluid, maar op één of andere manier is het het net niet.
    Het is net of het wel het geluid is wat ik zoek maar of het ergens verstopt zit en ik het er niet goed uit kan krijgen.
    Of het er net naast zit
    Ben heel benieuwd wat mijn cellolerares er morgen van vind.
    Of zij het er met haar ervaring wel uit kan krijgen.
    Of het mischien aan mijn stok ligt?
    Ik weet het echt niet.
    Verder grijp ik nog steeds elke keer net naast de noot, wat ook de toon en het speel plezier niet ten goede komt.
    Morgen heb ik een cello les en vandaar uit zie ik weer verder.
     
  19. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Voor mij ligt het anders: die nieuwe snaren die voor een iets metalig geluid zorgden, was mijn enige twijfelpuntje. De snaren zijn inmiddels ingespeeld en dat metalige lag dus aan die nieuwigheid; het is helemaal weg. En daarmee mijn twijfel ook!
    Elke keer als ik deze cello speel, word ik daar echt blij van. Geniet van de grote klank, hoe hij resoneert..kortom, ik ben verliefd!:rolleyes:
    Eigenlijk had ik al vanaf dag 1 dat ik deze niet meer terug wilde brengen, maar goed, je wilt niet te snel voor de bijl gaan en ik vond het moeilijk te geloven dat de eerste de beste 'date' al raak zou zijn.
    Ik heb dus de knoop doorgehakt. Mijn Roemeen mag blijven!:D:D:D

    Marloes, ik kan nu uit ervaring zeggen: als het de goeie is, dan weet je het! Gewoon lekker door blijven zoeken en proberen. Ik blijf dit topic natuurlijk wel volgen en hoop voor jou op net zo'n goeie afloop als voor mij!
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedankt Gevoelgesnaar.
    Denk dat ik inderdaad blijf zoeken naar die klik met de cello.
    En merk dat ik ook nog erg benieuwd ben naar wat er allemaal nog te horen is bij de cellos
     

Deel Deze Pagina