Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @ Jaap,

    Dat vergelijken moest ik ook doen van mijn docente, 't is om je gevoel en gehoor, de posities en juiste toon er gewoon in te prenten. Je gehoor en gevoel te trainen.

    Remi
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Remi,

    Ja dat klopt, ze houdt de viool bij de klankkast vast en toen streek ze alleen nog met open snaren. Maar nu houdt ze 'm bij de steel.
    Ze heeft er echt gevoel voor. De lerares is vaak echt verbaasd hoe snel ze het oppikt. Toch geraakte ze deze week lichtelijk in paniek toen ze moest oefenen thuis. Want er stonden nieuwe noten bij en ze was gewoon van de wijs. Dus ik heb samen met haar de noten gelezen en er met potlood bijgeschreven. Dat kan straks weer weg.
    Even om haar gerust te stellen.
    (ik ken de noten nog van vroeger. Echt handig!)
     
  3. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Die heb ik ook ja, maar op dit moment gaat het niet zo hard, omdat we bezig zijn met het concert in b mineur van Rieding. Ik weet alleen niet welk boek ik hierna krijg, misschien deel 2, misschien een ander boek.
     
  4. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Het boek dat ik gebruik heet 'Eta Cohen's violin method' boek 1.
    Het spelen gaat zo slecht! Soms zit ik de hele tijd door op twee snaren tegelijk bezig... Ben nu bij het spelen wel minder en minder naar de viool aan het kijken en meer naar de noten. 't Is moeilijk om er een gelijk humeur bij te houden, af en toe zinkt de moed me in de schoenen (maar we blijven lekker verder doen ;) )
     
  5. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Jaap, heb je al eens geprobeerd om met een tuner te spelen? 't Is een dingetje die bij elke toon die je speelt met een lampje aangeeft of die zuiver is of vals (en hoe groot de afwijking is) De mijne is van het merk KORG en voor € 20 of € 30 te koop bij een muziekwinkel.
    Ik vind het zelf een hulpmiddel om zuiver te léren spelen, zeker in 't begin.
     
  6. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hoi koffienee1, je advies was wel tot Jaap gericht, maar ik ben snel naar de winkel gelopen om zo'n tuner te kopen (wist niet dat dat bestond). Ik hoop dat het helpt om niet te ver van de juiste toon af te wijken wanneer ik een nieuwe noot inoefen.
    Wel even wennen om het te gebruiken :rolleyes:
    Zijn er hier mensen die zonder schouderstuk of kinstuk spelen? Sinds ik mijn kinstuk heb, krijg ik pijn aan mijn schouders. Wat het best lukte was eigenlijk schouderstuk zonder kinstuk, maar dan trok ik wel een lelijke rimpel aan mijn kaak (een soort dubbele kin). Heb al gelezen over mensen die zonder schouderstuk spelen om een closer contact met de viool te hebben en 't is waar dat je dan veel beter de vibraties voelt...
    Prettige weekend allemaal :)
     
  7. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Koffienee1 en Marleen,
    Ik wil maandag ook op pad gaan voor zo'n ding.
    Als ik het goed begrijp kun je de gewenste toon instellen en vervolgens gaat er een lampje branden zodra het apparaatje die toonhoogte opvangt.

    Paar vraagjes:
    1- Zijn de in te stellen toonhoogtes aangegeven met c,d, e etc incl kruizen en mollen of moet je het aantal Hertzen steeds instellen.
    2 - Gaat dat makkelijk als je snel achter elkaar bv. een a en een bes wilt controleren?
    3 - Zo'n ding werkt zeker op batterijen?
    4 - Is het apparaatje eigenlijk bedoeld voor het stemmen
    of is dat weer een ander ding? Hoop dat ze in de winkel snappen wat ik bedoel als ik ze vooraf opbel.

    Heb al wel even op internet wat rondgekeken maar kon nog geen beschrijving over het gebruik vinden.

    Als het in het gebruik een handig ding is lijkt het me wel ideaal.
    Dus alvast bedankt voor jullie reacties.
     
  8. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Dag Jaap, misschien heb je iets aan de specificaties over mijn toestelletje:

    - merk Arion, model HU-30
    - vooraan in de twintig euro (in mijn herinnering, heb verschillende dingen gekocht en staat niet gedetailleerd op ticketje)
    - onderaan staan de noten (C D E F ...)
    - wanneer je op je viool iets speelt, geeft het toestel aan welke noot het is, en je kan je noot helemaal zuiver krijgen door zoveel mogelijk de nul die in het midden staat te benaderen (dus niet afwijken naar links noch naar rechts). Wanneer de noot helemaal zuiver is, gaat er een lichtje knipperen
    - als je je snaren wil stemmen, kan je noot voor noot instellen
    - de herzen staan er ook bij
    Je kan er nog een aantal andere dingen mee doen maar daar ben ik nog niet uit ;)

    PS: de batterij zat erbij
     
  9. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Bedankt voor je snelle reactie Marleen, ik hoop dat ik hier maandagavond mn eerste ervaring kan intikken.
    Ga nu nog maar weer even met mn vingertoppen spelen oefenen, de patat blijf lang weg..................
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een stemapparaatje kan zeker in het begin een hulpmiddeltje zijn. Er zijn ook stemapparaten die alleen de tonen van de snaren 'kennen'. Dat kan voor het doel van stemmen wat makkelijker zijn, omdat het wat gerichter is en je niet de G snaar netjes op een zuiver F stemt oid.

    [website op verzoek verwijderd]
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik heb zelf de KORG CA30, maar het nadeel vindt ik wel dat je dan wel langzaam moet spelen om te kijken of alles wel zuiver klinkt en ik gebruikt 'm ook niet zo heel veel meer, soms wel hoor..

    @ Marleen,
    waarom neem je niet een soort kussentje ofzo, dan heb je toch wat, of dat moet je irritant vinden? Ikzelf gebruik de bonmusica, die vind ik echt heel fijn, zonder schoudersteun spelen doe ik eigenlijk nooit, omdat ik dat zo irritant vind, maar ja, andere mensen vinden het superfijn...
     
  12. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Als tussenweg van schoudersteun en geen schoudersteun is er ook het schouderkussen. Dan heb je wel de bewegingsvrijheid en het contact van zonder een schoudersteun spelen, maar heb je toch een zacht kussentje, waardoor de viool ietsje hoger komt te liggen en je niet de harde viool op je huid hebt, maar een kussentje. Misschien een idee...

    [website op verzoek verwijderd]

    Ik vind persoonlijk een schoudersteun het lekkerst zitten, misschien ook een kwestie van gewenning. Ik speel zelf met een Wolf van zeker 10 jaar oud.
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ben een paar dagen weggeweest. Ook een paar dagen niet geoefend :( . Dus ik moet er zometeen weer even hard tegenaan. :p
    Ik speel ook met schoudersteun. Die kan je buigen in de goede vorm. Maar die van mij zit nog niet 100% lekker. Dat buigen doet de lerares voor mij.
    Het is ook wennen en ik zal zelf aan moeten geven wanneer ie echt goed zit en de viool niet wegschiet als ik 'm niet vasthoudt. Je moet er mee rond kunnen lopen en je armen kunnen bewegen en dan nog moet hij blijven "hangen". Toch moeilijk soms.
    Ik moet hem wel eens opnieuw op mijn schouder zetten omdat de viool naar mijn gevoel niet goed meer zit.

    Nu ga ik oefenen! :lol:
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb voor Debbie en..... ook voor mezelf :D cd's gekocht van Janine Jansen. Eigenlijk voor Sint. Maar de nieuwste zit ik nu te luisteren. Op mijn computer. Dus eigelijk niet het beste geluid. Maar de cd spreekt me zeker aan!
    Ik zal hem dadelijk moeten verstoppen want het is toch echt een sint-kadootje. ;)

    Wat vinden jullie van Janine?
     
  15. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Weet je wat je ook kan doen?
    Als je eerst de c speelt en dan de d op de a SNAAR dan hoor je dat de d SNAAR meetrilt..
    Dus de c klinkt wat doffer.

    Dan weet je als je derde vinger dof klinkt dat je vals zit.

    Snap je wat ik bedoel?

    Groetjes en suc6!!
     
  16. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hoi allemaal! Bedankt voor het advies over de schoudersteun. Wat tot nu toe eigenlijk het best werkte was de schoudersteun op hoogste stand en helemaal geen kinsteun. Dan kon ik zo rondlopen en vrij bewegen zonder de viool vast te houden met de handen. Zonder enige steun spelen lukte ook goed, maar nu ik wat langer speel, begint het al snel zeer te doen aan het sleutelbeen. Dan toch maar schoudersteun al mis ik de directe voeling met de vibraties van de viool. We zullen maar gewoon doen ;)
    De strijkstok vasthouden lukt alsmaar makkelijker zonder ongemak, dat moet ongeveer het enige zijn waar ik voel vooruitgang te maken. Voor de rest lijkt het maar achteruit te gaan. Doordat ik aan meer en meer dingen tegelijk moet denken zit mooi recht strijken er niet meer in, hoop dat het terugkomt.
    Qua repertorium: nu is het van 'altijd is kortjakje ziek' en 'au clair de la lune'. Het leuke is wel om op twee snaren te spelen, is al wat minder saai. Hoe zit het met jouw lessen Anouschka?

    PS: op Amazon(punt com) vind je veel commentaren op de laatste CD's van Janine Jansen. Ze lopen nogal uiteen van technisch onderlegd maar weinig persoonlijkheid tot juist briljant en heel jeugdig/gepassioneerd. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat ze haar instrument uitstekend beheerst. Persoonlijk koop ik mijn CD's bijna altijd tweedehands ofwel in oude heruitgebrachte uitvoeringen (van in de tijd toen alleen telde of je goed kon spelen en niet of je daarnaast ook mediageniek was). Ik ken Jansen niet zo goed maar laatst hoorde ik iets van Beethoven door haar op de radio en dat was echt heel mooi!
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen,

    Vrijdag heb ik weer les!
    Oh ik wou dat ik kon zeggen dat het vasthouden van de strijkstok makkelijker ging.
    Want ik moet mijn stok tijdens het spelen geregeld opnieuw vastpakken. En de vingers moeten er losjes omheen liggen. Mijn pink schiet steeds op slot. :|
    Ik weet niet hoe dat weg te krijgen. Dat die pink gestrekt op slot springt. Dan gaat mijn hand al snel krampachtiger aanvoelen.

    Ik heb een stukje geluisterd van de nieuwste cd van Janine Janssen.
    Verder heb ik nog 2 oude. Eentje van de 4 jaargetijden. En nog een. Maar ik ken die titel niet van buiten. Maar... ze moeten echt nog even liggen tot sint. (ik ben al een beetje kadootjes aan het verzinnen en verzamelen. Dus... als jullie nog tips hebben?)

    Marleen, stem jij je viool zelf?
    Ik weet dat dat eigenlijk elke keer als je gaat spelen moet. Maar ik durf er niet aan. Hoe doe jij dat? Ik heb wel een stemvork.

    Ik had vandaag echt het idee dat ik de viool lekker op mijn schouder/sleutelbeen had. Ik kon echt alle bewegingen maken en hij bleef goed zitten! Maar... met schoudersteun en kinsteun hoor!
     
  18. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Wat je over de strijkstok schrijft, herken ik ook: mijn lerares had een soort likdoornpleisterachtig klevertje op de strijkstok gekleefd om mijn pink te kunnen 'vastzetten' maar ik heb het er na een week afgehaald want je moet zelf op een natuurlijke wijze een vingerpositie vinden die vol te houden is. Bij mij is het met de vingers heel ver uit elkaar, ook al heb ik al gelezen dat dat niet goed is (je leest van alles daarover). Mijn lerares heeft meerdere malen gezegd: nog meer spreiden! vingers meer over de boog gekromd! en nu begint het eindelijk wat te lukken. Zal ook een kwestie van spieren zijn.
    Mijn pink buigt wel op een vreemde wijze: het uiterste kootje plooit in een hoek van 45 graden ipv een mooie rond gebogen pink, maar het betert ;-) Is dat wat jij bedoelde met 'mijn pink schiet op slot'?
    Vooral niet wanhopen, nog geen 10 dagen geleden dacht ik dat het nooit in orde zou komen maar nu zie ik het licht al aan het einde van de (hoe-de-strijkstok-vast-te-houden)tunnel.
    Groetjes
     
  19. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Was het stemmen vergeten: mijn juf doet dat altijd. Ze doet dat ook bij mensen die al jaren les hebben merk ik. Zal haar vragen om het me te leren eens ik een betere viool heb. Deze is vreselijk, en echt niet alleen door mij :lol: Mijn juf zei de eerste les al dat ik na een paar maanden absoluut een betere viool zou moeten zoeken (deze is gehuurd)
     
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen,

    Dat doet mijn lerares dus ook, het stemmen!
    Voor de zomervakantie had Debbie voorspeelavond. Alle leerlingen speelden iets. (enkelen deden niet mee) En alle violen heeft de juf gestemd!
    Dus ook zij doet het bij iedereen iedere les. Maar ze gaat het me ook zelf leren. Maar dan moet ik al wel verder zijn.
    De vioolbouwer zegt dat ik het gewoon zelf moet doen. Misschien ga ik het eens proberen vlak voor een les. Want dan stemt zij hem toch weer goed mocht ik het verknallen.
    Ik heb wel een boekje bij de vioolbouwer gekocht waar heel veel in staat over de viool zelf. Ook over het stemmen. Het boek heet: Tipboek viool en altviool.
    Mijn viool is ook gehuurd hoor. Eerst zien dat ik het vol houdt en meer verstand van violen krijgen. Zeker ook wat een verschil er in geluid kan zijn. Ik hoor dat nu wel. Maar ik heb nog niet ontdekt wat ik het mooiste vind. En... een beetje betaalbaar moet het ook zijn.
    Maar we zien wel. Ik ben net begonnen. :p
     

Deel Deze Pagina